Mazda 323: Slecht rijden op benzine, goed op Gas

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Onze auto heeft het volgende probleem,

Op Gas ( G3) rijd de auto perfect, niets aan de hand, alleen op benzine werkt Cylinder 1 niet,
De Injectoren zijn al gereinigd, EN OOK BIJ WISSELEN VAN DE INJECTOREN MAAKT GEEN VERSCHIL.

Het volgende is al vervangen of gereinigd:

Massa luchtdruk drukmeter vervangen, Lamba vervangen, Bougies, Bougiekabels, rotor, verdeelkap vervangen (alles origineel mazda) Stappenmotor gereinigd, benzine tank gereinigd, benzine filter vervangen, alle slangen en leidingen nagekeken en gereinigd.

Tot nu toe kunnen 3 Mazdadealers niets vinden er zijn geen storingcodes aanwezig.

Het volgende vreemde is het geval, Als de auto op 3 cylinders loopt, kan je bougiekabel 1 losmaken en hoor je geen veranderingen, maar zodra de auto op gas springt, dreig de auto gelijk af te slaan zodra je de bougiekabel eruit trek. Dus aan de cylinder ligt het niet zegt de dealer, namelijk wat ook heel vreemd is, en voor de dealers ook onverklaarbaar is het volgende: Als ik op Benzine tussen de 4000 & 5000 toeren gaat rijden, dan plotsklaps gaat hij wel op 4 cylinders rijden en blijft hij gedurende een periode goed op 4 cylinders rijden, maar dit kan een uur zijn, en een halve dag, soms een volle dag. ( als ik dan de bougiekabel eruit trek dreigt hij gelijk uit te vallen)
Het maakt niet uit of de motor koud of warm is, het is niet voorspelbaar of hij op benzine goed of slecht loop.
Soms start ik 's morgens ( start automatisch op benzine) en is er niets aan de hand, dit kan zo de hele dag zijn, soms na een paar honderd meter begin hij weer, soms na een paar kilometer.
Maar het kan ook dat zodra je 'm start dat het gelijk een ramp is.

De dealer adviseerde mij om de ontsteking te vervangen omdat mogelijk de electronica in de ontsteking niet goed is, maar nee hoor ook dat mocht niet baten.

Kortom, op gas perfect, op benzine op 3 cylinders, maar nadat er op hoge toeren even is doorgereden doe hij het weer goed.
( alleen weten we nooit hoelang dit duurt )

Wil1965

Geplaatst door Wil1965 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

simondekoning (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo

heb je ook de contacten die je injectors onderbreken gecontroleerd?
wat voor lpg installatie heb je?

gr simon

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Ik zou het ook zoeken in het aansturen van de injektoren, dus :
- de eindtrap die de injectoren aanstuurt
- of de onderbreking van de signalen voor het lopen op LPG, zoals Simon vermeldt
- of ook de bedrading tussen dit alles, vermits bij een LPG-installatie veelal hier ergens aan gewerkt wordt.

Succes.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Misschien handig, het signaal voor de injektoren moet je meten met een scoop. Meet als de auto het probleem heeft, begin bij de injector en volg de bedrading. Vergelijk eventueel met een andere goed werkende cilinder.

Als je het zelf niet kan, en de dealer komt er niet uit, is een Bosch dienst een goede keuze voor een elektronisch probleem.

Wil1965 (0), 14 jaar geleden

Ben niet zo'n techneut op het gebied van electronica, wil niet zeggen dat ik er niets van weet, maar de contacten die de injectors onderbreken waar kan ik die vinden?
Heb al de draden van de injectoren gecontroleerd tot aan de ontsteking en wat er zichtbaar/meetbaar was ( piepertje voor draadbreuk).

Volgens de dealers kan het niet aan de koppaking o.i.d. liggen, maar kreeg een e-mail van iemand die vertelde dat er mogelijk een haarscheurtje in de koppaking zou zitten en dat eerst de motor condens weg moet verdampen, vind dit vreemd tenslotte heb ik geen olieverlies, blijft de koelvloeistof op pijl en net zo mooi en helder, ook geen witte drap of schuim in de olie, dus dat lijkt mij uitgesloten toch ???

Grootste probleem is, dat onze zoon volgende week de auto meeneemt naar Spanje en ik 'm voor die tijd goed wil hebben.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Best zo niet met de auto naar Spanje vertrekken. Want je kan niet overal LPG tanken. Of wil je 100-en km op 3 cil rijden ?

Zoals ik zei, als je het zelf niet helemaal kan, Bosch-dienst.

Kabels statisch uitmeten is niet genoeg. Meten met scoop op het moment dat het probleem er is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.