Beste allen,
Na een rit van minimaal 15 minuten op de snelweg ( in ieder geval boven de 120) krijg ik mijn mazda niet meer uit de 6e versnelling.
Als het me na veel kracht toch lukt om hem uit de 6 te krijgen, blijken alle versnellingen zeer stroef te gaan, maar ook tussen de versnellingen in kan ik de pook tussen de 1 en 2 of 5 en 6 laten staan zonder dat ie terug naar het midden zakt.
Als ik daarna korte tijd op bijvoorbeeld een 50-weg rij, wordt het schakelen weer soepel.
Een vergelijkbaar probleem heb ik al wel gevonden, maar oplossingen worden helaas nergens gepost, zoals deze:
http://www.problemcar.nl/nl/professional...
Ik heb de olie vervangen en een additief toegevoegd.
Mogelijk zijn het dus de stangen, of is er wat anders aan de hand in de bak.
Niet om jullie op het verkeerde been te zetten, maar toen ik de auto kocht was de versnellingsbak leeg en deze lekt nog sporadisch langs een kering.
Heeft iemand enig idee wat te doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een lege versnellingsbak voorspelt nooit veel goeds ,vermoed dat er toch schade daardoor is ontstaan , gekocht zonder garantie ?
Ik zou eerst maar eens met het makkelijkste beginnen , bv . het stangenstelsel controleren en eventuele onderdelen ervan te vervangen, ipv gelijk heel die versnellingsbak open te maken . ( Als die bak werkelijk zonder olie gedraaid heeft , was ie allang in elkaar gedraaid ) .
8 jaar
Ik heb er dusdanig veel geld af gepraat dat het mondeling zonder garantie gedaan is, wettelijk volgens mij 2 maand, maar die zijn verstreken helaas.
Ook ik heb het idee dat het niet simpelweg de versnellingsbak is die aan gort zou zijn, aangezien verder alles perfect is.
Ik zal binnenkort de stangen etc nog eens controleren.
Weet iemand of deze juist wel of juist niet gesmeerd moeten zijn?
8 jaar
Als je versnellingsbak aan gort gaat , had je allang van tevoren een raar geluid moeten horen . Ik denk zelf dat de schakelbediening niet goed meer werkt ( bv kogelgewrichten of het gewricht waarmee de schakelpook aan de auto zelf gemonteerd is ).
8 jaar
Een beetje kogellagervet op die gewrichten kan nooit kwaad en met de WD-40 spuitbus ook niet .
8 jaar
Ik heb afgelopen zaterdag samen met een monteur het één en ander bekeken.
Ik heb geen schakelstangen maar kabels, deze zijn afgeschermt en lijken niet te lekken.
Het kogelgewricht onderaan de pook heeft goed vet en de pook gaat ook uiterst soepel bij koude motor, dus ook dat zal het niet zijn.
Ik heb samen met hem de auto goed warm gereden en kwamen er achter dat als de auto warm is ook al stroef schakelt. Het is enkel op de snelweg dat het schakelen onmogelijk wordt.
We verwachten dan ook dat het probleem toch in de bak zit.
Mocht iemand nog andere ideen hebben, laat het me weten, anders zal ik binnenkort een expert inschakelen.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar