Mazda 323: Spanrol distributieriem vervangen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Goedenavond,

Ik heb vandaag mijn 2e mazda 323F opgehaald (mijn eerste is afgelopen week in de belgische ardennen over de kop gegaan en totallos:( ) Nu heb ik deze auto gekocht met een klein probleem, de distributieriem is 1 maand geleden vervangen, maar de spanrol niet. Deze heeft het nu dus begeven. Ik wil graag zelf deze spanrol vervangen en de nokkenassen weer timen. Misschien dat iemand me kan helpen met wat handige tips of informatie?
Mijn idee is om uit die andere mazda de spanrol te halen en deze in de nieuwe te zetten, alleen de andere mazda was een 1.5 ik weet niet of dit een probleem op levert?


Bedankt alvast!

Bob

bobje89

Geplaatst door bobje89 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Past niet; is een andere spanrol.
Waarom geen nieuwe?

bobje89 (0), 13 jaar geleden

Inmiddels spanrol en looprol vervangen (nieuwe opgezet). De distributieriem getimed, maar totaal geen compressie. Nu staan er 2 merktekens op de nokkenassen. 1 streepje bij de E en I. en een aantal tanden verder nog een keer een streepje, nu heb ik iets gelezen over een motormodificatie bij die mazda's. Dat de timing dus op die andere streep moet komen, kan dit kloppen?

Bedankt alvast!

pasenlin (0) PRO, 13 jaar geleden

Volgens mij heb je hier wel iets aan

[url=http://img834.imageshack.us/i/dbrb.jpg/][img]http://img834.imageshack.us/img834/3758/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Groetjes Pasenlin

bobje89 (0), 13 jaar geleden

Beste Paselin, dat ziet er inderdaad anders uit als ik gedaan heb, ik heb bijvoorbeeld het merkteken I (op de foto) 8 tanden met de klok mee staan. evenals de E (op de foto) 8 tanden tegen de klok in. ben ik even blij dat die geen kleppen geraakt heeft!
Dus ik moet zorgen dat E en I naar boven toe wijzen?

Bedankt!

pasenlin (0) PRO, 13 jaar geleden

Hier is een iets duidelijkere foto die ik heb gevonden

[url=http://img820.imageshack.us/i/scannen000...][img]http://img820.imageshack.us/img820/7206/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Groetjes pasenlin

bobje89 (0), 13 jaar geleden

beste paselin,

ja zo heb ik hem nu inderdaad staan, maar er staan dubbele merktekens op, 60 graden verschoven van de originele merktekens, nu heeft hij ook geen compressie. dus ik denk dat ik morgen maar eens even ga proberen ze anders te zetten, kijken of dat beter werkt... ik had gelezen dat die 2e set merktekens erop werd gezet bij een motormodificatie.
misschien dat er iemand ervaring mee had?

bedankt

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Misschien is het handiger als je de complete handleiding erbij hebt....in plaats van alleen een plaatje.
Ik heb het je toegestuurd.

mvg,
Hans

bobje89 (0), 13 jaar geleden

klopt, gekregen, heel erg bedankt! hij loopt niet op de normale timing, en geen idee waarom die 2e merktekens erbij staan op mijn nokkenassen. morgen gaat de auto naar de monteur... eens kijken wat het is... bedankt alvast!

bobje89 (0), 13 jaar geleden

nou... heeft nog wat vertraging opgelopen, maar blijkt dat de kleppen toch scheef zijn. Nu is een 2e hands kop erg moeilijk te vinden. Ik kan alleen een vinden van een mazda 626 uit 1995 ipv 1996. Dit is wel ook een 1.8 16v.
Weet iemand of dit dezelfde kop is, of dat ik daaruit de kleppen gebruiken kan?

Bedankt

Ruud10657 (0) PRO, 13 jaar geleden

Zeker gelijk gestart ipv eerst zoals voorgeschreven de motor 2x met de hand rond gedraaien? Dan had je gevoelt dat het niet ging en hij dus fout stond. Waarom geen nieuwe kleppen erin laten zetten door Jeu vd Berg? Dan weet je zeker dat je een goede kop hebt. Dit wordt gepruts.

bobje89 (0), 13 jaar geleden

nee, die had de vorige eigenaar scheef gekregen, want ik heb hem gekocht met kapotte spanrol... achteraf bleek het dus meer te zijn.
maar ruud, kom je uit de buurt dan? Dat je jeu van de berg kent? Heb net even gebeld, maar is vele malen duurder dan de sloop... daar kan ik bijna 3 koppen voor halen op de sloop...

bedankt alvast

Ruud10657 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja, uit Landgraaf.
Klopt, maar dan heb je wel een goede kop. Van de sloop weet je het ook niet.

bobje89 (0), 13 jaar geleden

nee klopt inderdaad, ja kan ook nog via een kennis een kop kopen, waar ik in ieder geval zeker van weet dat hij in orde is. Dat is ook van een 626 1.8 16v. Met de garantie dat die wel in orde is. Maar is dit wel dezelfde kop dan?

Ruud10657 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat kun je zien aan het nummer op de kop.

bobje89 (0), 13 jaar geleden

ok... en nog meer tips? hoe zie ik dat? moet dat gelijk zijn, of moet daar iets in staan o.i.d.?

dennyboyy (0), 8 jaar geleden

kan iemand mij toevallig werkplaats gegevens doorsturen voor het vervangen distributie en cilinderkop
betreft een Mazda 323f bj 97,
waterpomp heb ik vervangen maar distributie is versprongen.

dennyboyy (0), 8 jaar geleden

motorcode zl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.