auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 6: Standkachel Mazda 6

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 / 138pk

Geachte forumleden,
Ik heb sedert 3 maanden een mazda 6 diesel welke is voorzien van een standkachel.
Ik zou graag e.e.a. zelf in de hand willen houden v.w.b. het aanslaan en weer uitgaan van de standkachel.
Heeft iemand suggesties hieromtrent?
Is het trouwens normaal dat er een soort van petroleumlucht geroken wordt als dat ding brand?

Geplaatst door

rkps (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ray, wat je ruikt is verbrande diesel en dit is normaal.

De standkachel wordt door de PCM aangestuurt en gecontroleerd, dus dit heb jezelf niet in de hand. Hij wordt ook niet gebruikt als zijnde standkachel, maar voor het sneller opwarmen van de motor.

De standkachel is van het merk Webasto en je kunt hem volgens mij ook gebruiken als zijnde standkachel, maar daar zou je even voor naar een Webasto dealer moeten gaan, hier zal zeker een of ander setje voor te krijgen zijn zodat je hem ook zelf in en uit kunt schakelen.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Bedankt voor je antwoord Jack, maar weet je toevallig ook of de bedrading niet af te tappen, of om te leiden is om er dan (zoals mijn broer suggereert) een schakelklok (bv van een cv) tussen te plaatsen, zodat ie 's morgens een kwartiertje eerder dan ik vertrek de boel alvast opwarmt?

gr. Ray

rkps 0

17 jaar

Dat bedoel ik dus als zijnde laten werken als een standkachel, of dat zo met een schakelklok van de CV ertussen werkt uhmm..........kan ik je op dit moment geen antwoord op geven. Misschien morgen.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Oké dan hoor ik nog van je, alvast bedankt Jack.

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

Aansluitend bij bovengenoemde standkachel van de Mazda6 diesel mijn vraag: is het normaal dat deze kachel soms (als de motor nog niet echt warm is en je staat stil bv voor een stoplicht) een blauwe stinkende walm uitbraakt ergens midden onder de auto. Bij ongunstige wind wordt deze walm soms opgezogen door de ventilator en komt in de cabine terecht!
Hoe werkt deze kachel eigenlijk, hij maakt bij mij ook een geluid alsof er iets draait met een metaalachtig geluid?
Ik ben ook zeer geinteresseerd, net als bovenstaande rkps, of deze unit als echte standkachel te schakelen is. Op de site van Webasto lees ik dat hun kachels 30 tot 60 minuten opwarmtijd nodig hebben; ik vraag mij dan af of het gebruik van deze unit zoals die nu aangesloten is wel zin heeft omdat de motor natuurlijk veel en veel sneller op temperatuur is als je gaat rijden?

piet174 115

17 jaar

Wat de aansturing van de standkachel betreft wordt deze via CAN-bus door de PCM geregeld en gecontroleerd op werking wat bij een storing resulteerd in een foutcode, je kunt dus niet zomaar een CV klokje ertussen plaatsen, je moet een module hebben wat dezelfde digitale taal spreekt, misschien dat ze bij Webasto daar iets voor hebben en storingsloos is voor de Mazda-modules.

Als de verbranding van de kachel niet goed is resulteerd dit in een foutcode en gaat het motorlampje knipperen of branden, dus die stinkende blauwe walm onder de auto zal weinig aan te doen zijn.
Wat je wel kunt doen is het uitlaatpijpje van de kachel onder de auto minimaal met een meter te verlengen, en het gaatje boven in het schutbord dicht plakken. (heb hier zelf goede ervaringen mee)

Het zoemend, brommend geluid is heel normaal zelfs als de motor wordt uitgeschakeld. (nalopen)

Ieder systeem die er voor zorgt dat de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt is mooi meegenomen, want je wil toch eigenlijk een zo kort mogelijke koude start...............dus het heeft wel zin!!!!!!

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Hallo Jack,
Ik heb je uitleg omtrent de aansturing begrepen en zal eea aan Webasto vragen.
Ik heb af en toe ook last van de geur van de uitlaatgassen van de kachel als ik rond de auto bezig ben met de ramen schoonkrabben.
Ik zal proberen de uitlaat te verlengen zoals je suggereert, maar waar zit het gaatje boven in het schutbord precies (evt foto of afbeelding mailen svp) welke dichtgeplakt moet worden?

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

Hoi Ray,

het 4 hoekig gaatje zit precies boven de turbo +/- 1x1cm. bij de benzine uitvoering zit daar de gaskabel vast, dit gaatje met tape dicht plakken.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Bedankt Jack,

Ik zal, als ik wat meer tijd heb ernaar op zoek gaan en jouw suggesties uitvoeren, je hoort het dan nog wel.

Gr. Ray

rkps 0

17 jaar

De voorverwarmer is er voor om de motor snel op temperatuur te brengen omdat de huidige dieselmotoren nog maar weinig warmte geven.
De voorverwarmer is te gebruiken als standkachel door een tijdklok te monteren welke te koop is bij de Mazda- en Webasto dealers.
Ideel in deze tijd. 's-morgens bij je auto komen en geen ramen schoon hoeven te maken of wachten tot het condens aan de binnenkant weg is.

will02 0

17 jaar

Hoi Will, aansluitend op jouw bijdrage aan dit forumonderdeel mijn vraag: werkt tijdens de voorverwarming van jouw standkachel de normale ventilator ook of wordt alleen het koelwater verwarmd door de standkachel? Heb je deze klok aansturing er ook later opgezet/laten opzetten? Is dat een tijdrovende/kostbare zaak?

piet174 115

17 jaar

Tijdens het verwarmen van het koelsysteem gaat ook de normale kachelventilator aan.
De tijdklok is er, ivm de garantie, door een dealer ingezet. Dit heeft echter nogal wat ergenis gegeven.
Bij het vragen naar de mogelijkheden kreeg ik te horen dat er voor € 900,00 een 3 tijdenklok met telestarter in zou komen. Kon ik hem ook van een afstand inschakelen. Dit 2x nagevraagd of dit klopte. Beide keren positief antwoord gehad. Na het inbouwen bleek er dus alleen een tijdklok in te zitten. Telestarter was een aparte optie en kost nog eens € 451,00 ex montage. Voor de tijdklok blijken ze ruim 6 uur nodig gehad te hebben.
Kreeg voor het feit dat er gezegd was dat er een telestarter bij zou zitten het argument dat het verteld was door iemand die daar geen verstand van had.????????????????? Moest dus gewoon de afgesproken prijs van € 900,00 ( Klok € 395,00 ex. mont. ) betalen.

Om op een eerdere vraag / opmerking van je terug te komen. De standkachel heeft geen opwarmtijd van 30 of 60 minuten, maar brand 30 tot 60 minuten. Het opwarmen is zo gebeurd en je wagen is heerlijk op temperatuur als je instap. En als de rest van de straat zoals afgelopen week staat te schrappen, stap jij in en rijdt gelijk weg :-)

will02 0

17 jaar

Na het horen van de vervelende ervaring van Will zou ik graag over wat meer info van anderen op dit forum beschikken over het aanpassen van de inschakeltijden van de Webasto standkachel in mijn Mazda6. Heeft iemand anders ervaring of een advies over deze aanpassing ?? Hoe is het met jouw onderzoek hierover Ray?
Groet,
Piet

piet174 115

17 jaar

Na het lezen van de ervaring van Will laat ik het voor wat het is, kost mij teveel.

Ray

rkps 0

17 jaar

Ik zit nog steeds te twijfelen om toch een telestarter te (laten) monteren. Bij Mazda kost deze € 451,00 ex inbouw incl BTW. Afgelopen week eens nagevraagd bij Webasto. Daar kost dit zelfde apparaat € 279,00 ex inbouw, ex BTW. Inbouwtijd max. 1 uur.
Denk dat ik hem maar bij Webasto gaat halen en zelf inbouw. Stekkertje uit tijdklok en telestarter er tussen. dan nog de antenne aan de onderkant van je voorruit plakken.
Overweeg je een tijdklok te monteren, informeer ok even bij Webasto zelf. Ik ga in iedergeval alsnog een klacht indienen bij de dealer wat betreft de 6 uur inbouw van de tijdklok. Bij Webasto vroegen ze of de gehele standkachel daarvoor ingebouwd was.

will02 0

17 jaar

[quote=will02]De voorverwarmer is er voor om de motor snel op temperatuur te brengen omdat de huidige dieselmotoren nog maar weinig warmte geven.
De voorverwarmer is te gebruiken als standkachel door een tijdklok te monteren welke te koop is bij de Mazda- en Webasto dealers.
Ideel in deze tijd. 's-morgens bij je auto komen en geen ramen schoon hoeven te maken of wachten tot het condens aan de binnenkant weg is.[/quote]
Tja, ook ik ken het probleem van Mazda dealers die onbekend zijn met het Fenomeen Standkachel.
Ten eerste bij de Dealer veels te duur en ten tweede weten ze er niks van.
Hoe anders dan bij onze wel of niet geliefde oosterburen, iedere mazda dealer daar weet alles precies te vertellen hoe een en ander werkt en op Ebay(de) kun je voor hele schapelijke prijzen eea aanschaffen.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je zekker geen 6 uur nodig hebt om het systeem in te bouwen.
Ik heb in Duitsland zo'n set voor de Diesel gekocht: tijdklokje, set draden, relais, zekeringen en een waterpompje, en een speciaal uitlaatdempertje( in duistland verplicht ivm met geluidsniveau) en een verlenging van het uitlaatpijpje. In ongeveer 2,5 uur te plaatsen en des Winters heerlijk warm als je instapt( bij -10 is 30 minuten meer als voldoende en niet krabben. Op internet in duitsland staan diverse technische tekeningen hoe je de standaard tijdklok kunt aanpassen om hem bijvoorbeeld dmv een GSM in te schakelen.

cartester 0

17 jaar

6. Aufrüstkit - Standheizung

ArtNr.: 4100-77-744A
Hersteller: Webasto

Aufrüstkit Standheizung für alle Mazda6 - Modelle (DIESEL)


1 St. EUR 340,42

kijk op ah024.de

cartester 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.