beste mensen,
sinds enige tijd heb ik een start probleem.
sleutel in contact -> omdraaien -> niets
wel een klik die lijkt te komen van onder dasboard in de buurt van dashboard kastje (relais?)
Als ik de sleutel enige tijd in de startpositie vasthoud, gebeurt en hoor ik helemaal niets totdat ie plots ineens aanslaat. de ene keer duurt dat langer dan de andere keer. Zit er een elco die kapot is?
Ik lees hier op het forum over een immobilizer, maar voor zover ik weet zit er bij mij geen startonderbreker in.
graag reacties.
alvast bedankt
Ant
Geplaatst door ant (0) , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 Reacties
stefan84 (0), 14 jaar geleden
Het kan ook de startmotor zelf zijn..anders even op de startmotor meten en iemand de sleutel in de startstand laten houden..meet je wel de accuspanning op het kleine kabeltje,zal het in de startmotor zitten,meet je niks,dan moet je het ergens onder het dashbord zoeken.
Gr Stefan
ant (0), 14 jaar geleden
Stefan bedankt voor je reactie.
Ik heb geen metertjes om dat te meten. bovendien slaat de motor altijd wel aan alleen duurt het soms even. En in de tussentijd gebeurt er niets en hoor ik niets. De eerste neiging is dan om het contact terug te draaien en opnieuw te proberen en als ie dan weer niet direct start dan valt die klik op vanonder het dachboard.
Ik verwacht eerder een probleem met de stroomtoevoer dan met de startmotor zelf.
Heb je een tip hoe ik het kan meten zonder stroommetertje?
Ant
ant (0), 14 jaar geleden
update:
Bij koude start is het probleem erger.
Ik draai contact om en moet het zo zeker 7 tot 10 seconden vasthouden en dan start de motor probleemloos. In de tussentijd hoor ik niets en gebeurt er niets.
Als de motor warm is dan doet het probleem zich niet voor.
Hoe minder lang de auto stil heeft gestaan - hoe minder de motor is afgekoeld - hoe sneller die start.
Dat versterkt mijn idee van een elco/condensator die langzaam leegloopt.
Wie kan me daar iets meer over vertellen?
Ant
ant (0), 14 jaar geleden
het is even geleden maar ik wil toch melden dat het probleem er nog is maar dat wel de oorzaak is gevonden: contactslot.
Als ik de sleutel met wat meer kracht aandruk start ie eerder.
Ant