close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Premacy: Stuurhuis bonkt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

Ik heb een Premacy van 2000, en als ik over een slecht wegdek rijdt dan hoor ik licht "gebonk" voor onder de auto.
Ik heb zo veel mogelijk gecontroleerd, fusee's van wielophanging en stuurinrichting, veren, schokbrekers, motor-ophangrubbers, stabilisatorstang verbindingen, alle overige mogelijke onderdelen die de bonkjes kunnen veroorzaken.
Ik kan eigenlijk nog maar één ding verzinnen, dat is het stuurhuis. Ik heb de volgende test gedaan:
Rijden over hobbelige weg, en achtereenvolgens links-rechts gestuurd als het bonkte. Tijdens deze maneuvre bonkt het niet....
Kan het zijn dat een zeer lichte speling dit geluid kan veroorzaken? Als ik het stuurwiel heel licht beweeg volgen de wielen direct mee.

Als dit door speling in stuurhuis wordt veroorzaakt, kun je die speling op een of andere manier verkleinen door iets af te stellen in of op het stuurhuis?

Wie weet wat dit kan zijn, en hoe ik het kan oplossen?

Groet Jan.

Geplaatst door

JanD (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het wel het stuurhuis? Als het stuurhuis tekeergaat duidt dat op slijtage. Bijstellen is dan niet zonder risico.. (vastlopen) Stuur of fuseekogels moet je op speling controleren in de stand zoals je rijdt. bij opkrikken is de speling meestal weg en dus niet te voelen. Stel je voor de kogel hoort rond te zijn en de kom waarin hij draait ook.. door slijtage krijgen beiden de vorm van een ei. en hebben dus speling. door te draaien of de stand te veranderen gaat het ei op de punten en weg is de speling.. en je voelt niks..

Cor bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb de fusees gecontroleerd terwijl de auto op de grond stond.
Met de hand kon ik gees speling voelen op stuurhuis en stangen.
Als ik als de auto stilstaat stootjes tegen het stuur geef, links of rechtsom, dan hoor ik hetzelfde geluid onder voorin.
Stel voor dat het stuurhuis de oorzaak is, hoe kun je die "speling-vrij" maken?

Jan

JanD 0

13 jaar

Nogmaals, honderd maal meer kans op een fuseekogel. Met een duk stuk ijzer de draagarm tov de fusee proberen te bewegen. vergelijk op die manier links en rechts.. We gaan samen het stuurhuis pas afstellen als je zeker weet dat de rammel daardoor veroorzaakt wordt. Probeer het geluid te lokaliseren door bv met links of rechts over putten te rijden. om het stuurhuis goed af te kunnen stellen moeten we er ook zeker van zijn dat daarin geen kogelager stuk is of een glijlager versleten..

Beste Cor,

Fusees heb ik met een koevoetje op spanning gezet, via de draagarm, geen enkele beweging te zien, maar goed, ik ga nogmaals de fusees controleren, mischien heb ik niet goed genoeg gekeken! Daarna bericht ik weer!

Jan

JanD 0

13 jaar

Als je zeker weet dat het stuurhuis bonkt zul je misschien ook de plek van de bonk kunnen lokaliseren?? Er kan speling zitten op de dikke as aan de niet stuurkant. Daar zit een glij lager wat dan vervangen dient te worden. Als de speling op de as aan de stuurkant zit, dan kun je misschien stellen. Maar niet eerder dan dat je de volgende zaken zeker weet. Het onderste lager van het stuurhuis mag niet stuk zijn..(komt vrij veel voor) Dat lager zit onder op het stuurhuis en in het verlengde van de stuurkolom. aan de bovenkant in het stuurhuis zit meestal een glij lager. (het gedeelte waar de leidingen van de bekrachtiging bevestigd zijn.)
Als dat allemaal goed is zul je stand van de stelbout af moeten tekenen. Dus niet van de borgmoer.. spoor stangen losmaken en stuur in het midden plaatsen. Stelbout helemaal verwijderden alsmede het drukstuk. Daarop/in/om zit een hele dikke veer. die mag niet gebroken zijn. Dan het drukstuk op exact dezelfde stand terugplaatsen en de stelbout in de oorspronkelijke positie terug zetten. Intussen mag er nooit aan het stuur gedraaid zijn. Draai nu het stuur naar alle standen terwijl je de stelbout steeds een beetje strakker zet. Als het stuur ergens zwaarder gaat dan voorheen ben je te te ver. Uiteindelijk mag je de stelbout maximaal een kwartslag extra ingedraaid hebben. Zet de borgmoer goed vast erna.. Veel succes.

Nou Cor, zeker de moeite waard dus om de fusees nog eens extra te controleren! Dat ga ik dus a.s. weekend doen!

Stel dat de fusees niet de oorzaak zijn, kun je dan niet eerst de stelbout van het stuurhuis een kwartslag verdraaien (met de klok mee neem ik aan) om de ondervinden of het dan beter wordt?
Dan weet ik in ieder geval of ik verder moet zoeken, zonder eerst alles te demonteren....
Of is dat zo "link" omdat je op dat moment niet weet of er nog meer defekt is in het stuurhuis?

Alvast bedankt voor je hulp!

Groet, Jan.

JanD 0

13 jaar

Als het onderste lager of de veer stuk is kun je veel meer stellen en het gebonk blijft. En je loopt het risico dat het stuur vastloopt.

Hallo Cor,

Ik ben lang niet in de gelegenheid geweest om e.e.a. te onderzoeken, maar deze week heb ik het probleem op kunnen lossen!
Het was zeer moeilijk te constateren, maar na zeer nauwkeurig onderzoek vond ik een minimale speling op het linkse stabilisatorstang asje.
Eén van de kogels had een zeer kleine speling in de kunststof bus.
Om er zeker van te zijn dat DIT de oorzaak was, heb ik een stelschroefje in het kogelhuis gemaakt, en de kogel (fusee) op lichte spanning gezet.
Na even rijden bleek het gebonk weg te zijn, en te blijven. vervolgens nieuw armpje gekocht en gemonteerd, 10 min. werk......
In ieder geval nog bedankt voor het meedenken!
Jan

JanD 0

13 jaar

Jan, bedankt voor je reactie,, veel plezier verder met de Mazda.

Moderator: Probleem is opgelost, al lang geleden!!

Jan

JanD 0

12 jaar

probleem op kunnen lossen!
Het was zeer moeilijk te constateren, maar na zeer nauwkeurig onderzoek vond ik een minimale speling op het linkse stabilisatorstang asje.
Eén van de kogels had een zeer kleine speling in de kunststof bus.
Om er zeker van te zijn dat DIT de oorzaak was, heb ik een stelschroefje in het kogelhuis gemaakt, en de kogel (fusee) op lichte spanning gezet.
Na even rijden bleek het gebonk weg te zijn, en te blijven. vervolgens nieuw armpje gekocht en gemonteerd, 10 min. werk......
In ieder geval nog bedankt voor het meedenken!
Jan

JanD 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.