Is misschien niet echt een probleem maar het irriteert wel.
De 2.0 (Ford) motor in de 323F van Mazda.
Onder de 2000 toeren gebeurt er vrijwel niets als het gas ingetrapt wordt, en daarna een beetje boost van de Turbo.
Ik heb een intercooler aangeschaft in de veronderstelling dat de modellen pré 2000 geen intercooler hebben, om erachter te komen dat ik deze dus wel heb.
Weliswaar niet zo'n grote, maar er zit wel een ventilator achter. Ik vraag me af wanneer deze aanslaat. Er zit achter het gaspedaal een bracket met een gaatje erin waar je eventueel een schakelaar/sensor in zou kunnen doen, maar ik weet niet of deze hiervoor daadwerkelijk bedoeld is.
Daarnaast zit ik te overwegen om de brandstofpomp op te voeren, na lange ritten (+50km) wil hij na het uitzetten moeilijk weer aanslaan. Gas geven biedt weinig soelaas.
Dan moet ik soms wel 3 tot 6 keer de sleutel omdraaien totdat hij (met moeite) aanslaat.
Onder de 50 km ritten slaat hij de eerste keer (meestal) niet aan, maar de 2e keer altijd wel.
Als de motor koud is start hij in één keer.
En in vergelijking met andere diesels loopt deze 900 toeren stationair, i.p.v de gebruikelijke 1000. Dus misschien is het geven van meer brandstof sowieso geen slecht idee.
En als klap op de vuurpijl kan ik de druk van de Turbo verhogen door de actuator te verstellen.
Maar, hoe voer ik de brandstofpomp op en in welke richting moet ik de actuator verstellen? Moet deze langer of korter worden?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft want kan op het web verder niks vinden over deze motoren m.b.t het opvoeren ervan.
Het moet geen LeMans worden maar een 10pk extra zou niet erg zijn.
Pré 2000 heeft 90pk (staat ook in mijn papieren) en 2000 en later heeft 101pk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb bij mij de EGR klep dichtgemaakt, de katalysator vervangen door een stuk pijp en 2 diodes in serie gezet met massa van de turbudruksensor (dat laatste voor meer koppel bij lage toeren). De turbodruk verhogen heeft geen nut want bij lage toerentallen doet de turbo helemaal niets. Bovendien krijg je bij een te hoge druk een motorstoring omdat de turbodruk sensor dan een verkeerde waarde gaat doorgeven. De diodes in serie houden de computer voor de gek door bij lage toerentallen een hogere druk door te geven dan dat er in werkelijkheid is. Hierdoor wordt er meer brandstof ingespoten.
Het slechte aanslaan kan echter duiden op problemen met de brandstofpomp, timing van de distributieriem of spill-valve.
Nico beankt voor je reactie, ik wil het dolgraag proberen maar, waar vind ik de EGR klep en hoe zet ik de diodes in serie van de turbodruksensor?
11 jaar
Jermaine ,ik begrijp best dat je het irritant vind, en dat vind je mijn antwoord misschien ook , het is in ieder geval positief bedoeld.
Zou je dit nu wel op je hals halen , als je moet vragen van waar zit dit hoe doe ik dat , ontbreekt volgens mij de kennis om dit tot een goed einde te brengen.
Zoek er iemand bij die weet van hoe en wat en doe het samen.
Begrijp me niet verkeerd, maar met diesels heb ik vrijwel geen ervaring maar bij een benzine trek ik zo de cilinderkop eraf en vervang ik de koppakking en de rest.
Benzine is wat dat betreft wat simpeler dan diesel, zeker met alle sensoren en draden en noem maar op. Daarbij werkt het ook net even wat anders bij een benzinemotor met opvoeren dan een dieselmotor.
11 jaar
Aha, dat maakt een hoop duidelijk. De EGR klep zit rechts tegen het inlaatspruitstuk vast met twee moertjes (de klep zelf ziet eruit als een paddestoel). Als je deze moertjes losdraait, dan kun je een stukje blik tussen de EGR klep en het inlaatspruitstuk zetten. Dan is de EGR klep helemaal afgesloten maar dat geeft verder geen storing. Probeer eerst eens of dat verbetering geeft.
11 jaar
Heb dit gedaan, maar geen enkel verschil.
Ook met de diodes lopen spelen, maar krijg er geen resultaat van.
Inmiddels op 289.900 km en ik kan de auto afschrijven.
Hij startte eerst niet met warme motor, later ook niet meer met koude motor. Oplossing: Remreiniger in luchtfilter en slaat aan.
Toch geprobeerd op te lossen door de TCV van de dieselpomp te vervangen, geen verschil. Ook de IDM vervangen, nu start ook niet meer met remreiniger, of slaat op hol, inclusief zwarte rookwolk.
Heb geen hoge pet op van Denso.
11 jaar
Wat bij deze auto's ook weleens wil gebeuren is een lekke klep onder de brandstofpomp waardoor de kabelboom vol met diesel loopt. Als de isolatie van de bedrading oplost dan krijg je ook allerlei rare effecten. De computer zit bij deze auto's onder de voeten van de bijrijder. Je zou even kunnen kijken of je daar diesel olie vind.
Ik denk echter dat je toch echt het probleem moet zoeken rond de brandstofpomp. Heb je de storingen al eens uitgelezen? Is het brandstoffilter al eens vervangen? Als je er niet uitkomt dan moet je er toch eens mee langs een dieselspecialist. Mijn 323 ditd rijdt na 320k km nog steeds als een tierelier met de originele pomp; het moet goed kunnen komen. Overigens is de TCV meestal niet het probleem bij deze auto's maar de spill-valve (de grote zilverkleurige paddenstoel op het stalen gedeelte van de pomp). De spill-valve kun je overigens schoonmaken met een bakje ethanol en dan een aantal keren laten open/dichtgaan. Bij mij zat er ondanks de filters in de brandstofpomp zelf toch nog wat troep in.
11 jaar
Nico bedankt voor je reactie.
Volgens mij hebben we het wel over dezelfde dingen. Namelijk die lekke klep is de TCV die bij sommigen wel eens wil gaan lekken. Iemand anders had dit voorval en heeft die klep vervangen. Heb hem een poos later gevraagd hoe of wat: Sindsdien geen problemen gehad en is inmiddels over de 4 ton heen. Dus ik dacht, dan kan die klep het startprobleem misschien oplossen, aangezien hij daar nooit last van heeft gehad. Maarja dat was bij mij dus weer eens niet het geval.
De IDM en de "paddenstoel" zullen we ook wel hetzelfde mee bedoelen. Die spillvalve heb ik dus vervangen en sindsdien start hij dus niet meer. nou heb ik geen momentsleutel maar ik vermoed dat de gaatjes onderaan de spillvalve overeen moeten komen met die van de pomp. Dat kan je natuurlijk dus nooit zien.
Enige wat ik dus nu kan doen is spelen met de positie van die paddenstoel. Helaas gaat dat niet zo licht...
Die reserveonderdelen komen trouwens van een testgereden donorauto die wel start, ongeacht de motortemperatuur.
Storingen heb ik nooit uitgelezen en brandstoffilter moet ik nog vervangen.
11 jaar
Hallo Jermaine ik zou je inlaatspruitstuk maar eens checken die kan ook helemaal dichtgekoekt zitten dan heb je ook geen vermogen meer .
Bij mij was hetzelfde verhaal met als gevolg dat hij nu niet meer aanslaat. En tussen haakjes dit is geen ford motor nog steeds een echte mazda motor.
11 jaar
Heren, dit topic is van 26 november 2012...
zal nu wel klaar zijn denk ik...?
Mocht iemand een soortgelijk probleem hebben, start dan even een nieuw topic.
mvg.
Moderator
De TS heeft minder dan een maand geleden nog geschreven dat het probleem alleen maar erger is geworden.
11 jaar
Ik zal even opheldering geven, heb de diesel niet weer aan de loop kunnen krijgen, dus er zelf aan sleutelen raad ik niet aan!
Aangezien een dieselspecialist redelijk veel vraagt (per uur) en andere onderdelen onbetaalbaar zijn, heb ik de Mazda aan een exporteur verkocht.
M.b.t de IDM, heb alle mogelijke posities gehad, zoals de vorige ook had gezeten. Ik denk dat het starten met remmenreiniger z'n tol heeft geëist.
De oude TCV had al metaalschilfers in z'n filter dus zoveel had ik er waarschijnlijk niet meer mee kunnen rijden.
Wel heb ik nog de donorwagen. Als iemand onderdelen nodig heeft m.b.t de motor, mag diegene mij een privébericht sturen.
Ik houd hem tot december, dan gaat dát blok eruit.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar