auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 626: Trillen tussen 120 -150 km/u

Bouwjaar: 1993

Auto trilde met 14" stalen velgen al. Deze waren gebalanceerd en wel. Nu 15" lichtmetaal eronder, ook gebalanceerd, precies hetzelfde probleem bij dezelfde snelheden: 120 - 150 km/u. Tot 120 geen enkele trilling waar te nemen, rijdt gewoon perfect.Ik neem dus aan dat dit niet aan de wielen ligt. Ik heb ook meer het idee dat het onder mijn voeten meer trilt dan dat het stuur doet. Auto is ook op correcte wijze uitgelijnd. Ik heb een lichte speling in in mijn rechter voorwiel (stuurkogels/huis). Draagarmrubbers zijn allemaal ok. Rechts voor stabilisatiestang maakt een beetje herrie op hobbelige wegen, maar kapot is ie niet. Auto trilt niet bij het remmen. Bij optrekken remmen deaccerleren geen trillingen, echt alleen wanneer 120 km/u bereikt wordt is het niet te houden. Ik ga vandaag de wielen op de auto laten balanceren, zodat andere onbalans opgheven wordt. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik laat mijn bevindingen weten na het balanceren op de auto.

Met vriendelijke groet,

Ari

Geplaatst door

Ari522 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mijn probleem is opgelost!
Ik heb de wielen bij een echte speciaalzaak laten balanceren en vervolgens ook nog eens de wielen op de auto laten balanceren. Dit scheen volgens de monteur wel nodig te zijn. Wat een medeoorzaak was dat er verkeerde moeren op de velgen zaten gemonteerd. Deze moeren hielde de velgen slechts met 3 mm vast. Gelijk originiele mazda moeren laten monteren. Dit scheen ook nog een levensgevaarlijke situatie te zijn.
Na een proefrit geen enkele trilling waar te nemen bij welke snelheid dan ook. Ik ben tot 170 gegaan en niks te voelen!

Deze garage was Boekhuijse in Maasland. Wel een pittige rekening betaald (€ 90 inc de moeren), maar probleem is weg.

Gr, Ari

Ari522 0

20 jaar

Bedankt voor je verhaal!

Zal nu toch ook eindelijk maar eens de wielen aan de auto laten balanceren. Nadeel heb ik altijd gevonden, dat de balans dan niet meer klopt, als je de wielen later eens onderling wilt verwisselen. Nog een vraagje: heb je ze alle vier laten doen? Dat ben ik in elk geval wel van plan, om alles uit te sluiten als ik toch eenmaal bezig ben.

Wel griezelig van die moeren. Zijn die er ooit door een beunhaas opgezet of zo? Je zal maar een wiel verliezen...

Groeten,

Paul.

Flosbol 0

20 jaar

Ja, ik heb alle vier de wielen laten doen. De reden hiervoor was dat ik sowieso alles wilde uitsluiten. Maar de voornaamste reden was dat het onder mijn voeten meer trilde dan dat het stuur deed. Meerdere garages hadden mij verteld dat wanneer de bodem trilt en niet zozeer het stuur, dit ligt aan de achterwielen cq achterophanging. Die moeren waren de originele moeren maar hoorden niet thuis op het type velg ik heb. Ik dacht altijd dat die dingen voor elke velg goed waren. De monteur die deze velgen er toentertijd op had gezet heeft er niets over gezegd. Het schijnt dat dit ook niet iedereen weet...Ik zou het voor de zekerheid na laten kijken als je onlangs andere velgen er onder heb laten zetten. De monteur kon met zekerheid zeggen dat het niet lang zou duren voordat één van de velgen er af zou rollen...

Over het uitwisselen van de wielen had ik zelf niet over nagedacht, maar daar maak ik me niet zo druk om, gaan die voorbanden op, zet dan gewoon nieuwe erop. Ik heb ook relatief goedkope banden om die velgen zitten. Ze hebbem mij ook inmddels duidelijk gemaakt dat je beter iets meer kan uitgeven en een merk band kan kopen, zodat het in ieder geval daar niet aan kan liggen...

Ik had geen idee dat er zoveel techniek kwam kijken bij de velgen/banden!

Succes en laat het weten of het gelukt is. Overigens kan je nog wel moeite hebben om een zaak te vinden die de wielen onder de auto KAN balanceren. Bijna geen garage doet het meer "omdat de normale balansapparaten zooo technisch hoogstaand zijn...." Nogmaals Broehuijse in Maasland, echt een aanrader, die mensen weten waar ze het over hebben.

Gr,

Ari

Ari522 0

20 jaar

Nogmaals bedankt voor je tips.

De mijne trilt voornamelijk in het stuur, maar af en toe ook onder mijn kont. Maar ik was dus ook al van plan om alle wielen te laten doen. En als hij daarna ook weer normaal lekker rijdt bij snelheden die ons in dit land niet gegund worden door de schijnheilige overheid, heb ik daar best iets voor over.

Ik hoop op korte termijn tijd te vinden voor een garagebezoek en zal je laten weten hoe het mij vergaan is. Voor zover ik weet, is Maasland niet al te ver van Rotterdam, dus misschien probeer ik die firma Broekhuijs ook wel. De meeste bandenfirma's hebben inderdaad geen apparatuur (meer) voor dit soort werk, was me al opgevallen.

Zelf heb ik alles nog origineel aan mijn auto, dus ook de stalen 14' wielen. Alleen de wieldoppen waren lelijk geworden en zijn vervangen door echte plastic doppen van Lidl (nog geen 10 euro voor 4 stuks), die er ook heel chic uitzien :-).
Maar ik heb dus weer wat geleerd over oppassen met de moeren, als je er andere velgen onder zet (zou ik ook nooit aan gedacht hebben)!

Groeten,

Paul.

Flosbol 0

20 jaar

Kunnen jullie mij het adres geven van die garage?Ik heb hetzelfde probleem bij 120 km .Daarvoor niet.Ik durf geen 120 meer te rijden.Idd trillen onder de voet.

Geerman 0

16 jaar

een moer was van mijn linker voorband gebroken.Er moest van achteruit een nieuw schroefdraad opgezet worden.Het probleem van het trillen is nu ook weg.
Was wel duurder dan balanceren helaas.
Allemaal nog bedankt.

Geerman 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.