auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 6: Trillingen motor bij ca. 1050 toeren - vliegwiel?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 100KW - 330000 km

De motor trilt rond 1050 toeren per minuut. Ik dacht dat de motorsteunen waren versleten maar die zijn nog goed volgens de garage waar die laatst op bezoek was. Daarnaast hoor ik als ik de koppeling niet intrap een koffiemolengeluid. Als ik de koppeling intrap is het weg. Ik dacht eerst dat het een druklager was maar de garage denkt aan een onbalans in het vliegwiel. Is dat een logische verklaring? De kosten zijn namelijk hoog: 2300 euro volgens de garage.

Zou het ook de koppeling kunnen zijn, die is nog nooit vervangen?

Geplaatst door

problemcaropenu (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Trillen van de motor kunnen ook je verstuivers wezen.(nagelt de motor onderin).

De vrijloop van de dynamo niet meer goed gaat de multieriem ook een geluid fabriceren een soort koffiemolen geluid dit komt dan
van de spanrol deze staat dan op en neer te dansen.

En ja een koppeling vervangen bij 330.000km is niet raar, kunnen ze gelijk het duomassavliegwiel bekijken.
En ja is en bewerkelijk putje, subframe moet er onder vandaan anders kan de vers.bak er niet langs.

R.4 0

13 jaar

Uiteindelijk heb ik het vliegwiel en koppelingset laten vervangen met (niet originele) nieuwe onderdelen van het merk LuK. Was een klus van ongeveer 7-8 uur. Inderdaad moest het subframe worden gedemonteerd Problemen zijn daarmee helemaal over. De koppeling koppelt weer heel licht en het aangrijpingspunt zit weet lekker hoog.

Bedankt voor de reacties.

Vraagje: dient de ESP of DCS (stabiliteitssysteem van MAzda) na een dergelijke reparatie opnieuwe afgesteld te worden?
Na stevig rechtuit remmen en vervolgens in de achteruit schakelen en naar achteren rijden hoor ik zachte knal of tik, wat kan dat zijn...

Staat los van de reparatie, is niet nodig, zelf nog nooit gedaan na demontage versn.bak.

Als het geluid is gekomen na de reparatie dan is het garantie indien het van voren komt, mischien zijn ze iets vergeten zijn vast te zetten. (wel aangedraait maar niet vastgezet)

R.4 0

13 jaar

In de werkplaatsdocumentatie stond een instructie om na het verwijderen van o.a. de versnellingsbak, losmaken stuurkolom, etc. de DCS (ESP) opnieuw af te stellen...

Over dat knak-geluid bij het naar achteren rijden zal ik de monteur vragen of hij kan controleren of alles goed is vastgezet (misschien subframe?).

Bedankt voor de TIP !

Uiteindelijk de oplossing gevonden voor knak geluid. Het geluid kwam van de motorsteun. Bij het kantelen van de motor gaf een van de motorsteunen een knak of tik
Het heeft even geduurd...enfin.

Bout van de middelste motorsteun (bout aan de carrosserie-zijde) was door de monteur bij de vorige reparatie (vervanging van de koppeling en het vliegwiel) verwisseld met een andere bout. Daardoor zat motorsteun los op de bout en is de bout ingesleten.

De schroefdraad van de bout was ook beschadigd doordat de standaard aan het frame vastgelaste moer natuurlijk een andere draad heeft. Bout en moer moesten worden losgeslepen.

Onderzoek:
Door de auto op de brug te zetten (wielen los) en de voet op de rem te houden en de koppeling afwisselend in de 1e versnelling en achteruit op te laten komen (met een beetje gas) werd het geluid gereproduceerd. Door onder de motor te kijken kon de oorzaak worden opgespoord.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.