Mazda 626: Veel problemen!

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8

Hallo
Ik heb diverse problemen die misschien met elkaar te maken hebben. 1. Na het koud en warm starten gaat de motor naar 2000 3000 toeren. Na enige tijd zakt dit wel, maar het stationair toerental blijft niet stabiel. 2. Beide ventilators blijven continu draaien zowel van de airco als de gewone ventilator. 3. de airco is plotseling uitgevallen. Het lampje brandt nog wel, maar ik krijg geen koude lucht meer. 4. bij de mazda garage kunnen ze geen verbinding krijgen met de (uitlees)computer. Bij de garage hebben ze gezien dat er voldoende koelvloeistof in zit zowel voor de airco als de radiator. Vraag is: is de computer misschien stuk? Of is de temperatuursensor misschien defect? Kan ik de computer resetten, of is dit nodig? Sinds een week heb ik het probleem. Bij voorbaat dank voor een antwoord!

eiateunissen

Geplaatst door eiateunissen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

SV (0) PRO, 16 jaar geleden

misschien een massa probleem,dan krijg je de raarste dingen.
je kan de stekker van de temperatuursensor er eens af halen en kijken wat hij dan doet.
maar ik vermoed dat het probleem eerder een slechte massa is.
wel vreemd dat ze bij de dealer niet in de computer kunnen komen.
de computer kan je resetten door de accu los te koppelen en dan even de lampen aan en weer uit accu weer vast en weer starten.
doe dit bij warme motor en laat hem dan een paar minuten lopen met alle verbruikers uit zodat hij de kans krijgt om opnieuw in te leren.

gr. steef.

eiateunissen (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie, maar mijn vraag is nu waar zit die sensor?
Overigens is de temperatuur op mijn dashboard normaal, hij staat gewoon in het midden

Gr. edward

SV (0) PRO, 16 jaar geleden

hallo edward,
de temp.sensor zit tussen het luchtfilter en de cylinderkop.
er zit een (grijze)stekker op met 2draden als je de bovenste waterslang volgt van de radiator naar het
motorblok kom je hem vanzelf tegen.
je kan de sensor ook doormeten met een ohm meter, de juiste waardes zou ik even op moeten zoeken.
ik dacht 35k-ohm koud en 7k-ohm met warme motor maar ben er niet zeker van.
de auto rijdt verder wel gewoon begrijp ik?
overigens klopt het wel dat je temp.meter gewoon zijn werk doet hij heeft nl. een eigen sensor.

gr. steef.

eiateunissen (0), 16 jaar geleden

Hallo steef,

Heel hartelijk bedankt voor je reactie. Dankzij jou antwoord heb ik de sensor snel kunnen vinden! Het probleem met de ventilator en de airco zijn opgelost!! Toen ik de sensor gevonden had, zag ik gelijk dat een van de twee draden doorgebroken was. Hoe dit komt weet ik niet, de verbinding was aal eens eerder gesoldeerd zag ik, dus de vorige eigenaar heeft er ook aan zitten te prutsen denk ik. Maar die soldeerverbinding was dus gebroken.

Gr. edward

SV (0) PRO, 16 jaar geleden

opgelost dus! dat is mooi edward.
ik neem aan dat ook het toerental na het starten ook weer normaal is?

gr. steef

eiateunissen (0), 16 jaar geleden

Hallo steef,

Het stationair toerental is wel wat aan de lage kant nog als de motor warm is, maar ik weet niet hoe ik dit hoger krijg. Wel is het toerental nu wel gelijkmatiger. Maar soms slaat de motor af, vanwege dit lage toerental 500 rpm.

Gr. edward

SV (0) PRO, 16 jaar geleden

hoi edward,
dat moet ook op te lossen zijn hoor.
als je vanaf het luchtfilter de (rubber)inlaatslang naar achteren volgt kom je vanzelf het gasklephuis tegen.
daar boven op zit de stekker van de stationair regelklep.
(niet die met de 2dunne slangetjes er aan maar die er vlak naast)
haal die stekker er af en stel dan het stationair toerental af op 650rpm.
dat kun je doen door met een schroevendraaier de schroef achter op het gasklephuis te verdraaien.
je ziet als je van bovenaf op het g-klephuis kijkt aan de achterkant een gat met een schroef er in die moet je hebben.
let op! niet aan de gasklepaanslag draaien dat is het schroefje met een borgmoertje er op zit ook achterop.
als het toerental op 650 rpm staat de stekker er op en de computer resetten, zie 1e antwoord boven.
het duurt wat langer voordat de motor zal aanslaan dit is normaal, even doorstarten dus.

succes, steef

eiateunissen (0), 16 jaar geleden

Hallo steef,

Hartelijk bedankt weer voor je antwoord, ik ga het vanavond proberen. Dat moet inderdaad lukken! Je hoort het nog wel.

Groeten edward

eiateunissen (0), 16 jaar geleden

Haalo Steef,

Het is allemaal gelukt! Nogmaals hartelijk dank voor je advies!

Groeten,

Edward

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.