Hallo mensen.
ik heb sinds kort het probleem dat mn auto stationair hoger draait.
in het begin was stationair pakweg 750/800 rpm, nu bij stationair 1200/1300 rpm
zowel bij koude als warme motor.
dit heeft hij sinds het warmer is geworden, tevens start de auto nu ook een stuk slechter.
zeker als die een paar keer af gezet is (denk aan stadsritjes)
om dan te starten moet ik echt "het vorzopen motor"principe aanspreken.
dus gas voledig intrappen en loslaten en starten.
Ook lijkt hij nu veel meer brandstof te gebruiken dan normaal.
(normaal op een volle tank 650-675 km, nu 500-525 km)
Vermogen bij optrekken lijkt ook minder in ene keer, ( niet echt meteen merkbaar, maar mis wel vermogen)
ook valt hij soms bij het optrekken,of doortrekken wanneer je schakeld met een klap stil en slaat dan meteen weer aan.
enige wat er is gebeurt wat misschien wel meldbaar nuttig is , is dat ik net ervoor de tank voledig leeg heb gereden.
Heb al nieuwe boegies erin gezet, kabels vervangen maar probleem sluimert voort ...
iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zou kunnen zijn dat je koelvloeistof temperatuur sensor te koud aan geeft.
Dan gaat de motor-computer een hoger toerental gebruiken bij stationair en een rijker mengsel.
Even laten uitlezen/doormeten bij de dealer.
hey .
ja daar dacht ik eerst ook aan, echter de temp meter op het dashboard geeft zoals altijd gewoon normaal aan, ( midden van de meter, en daar staat die altijd).
De radiator zit tot de vulnek vol, en lijkt geen lucht te bevatten.
Ik ga hem iig even laten uitlezen en dan zie ik verder,
nog meer eventuele ideeen?
12 jaar
Bij dit bouwjaar is het gebruikelijk dat er meerdere koelvloeistof sensoren zijn.
1-tje voor het dashboard (die werkt goed) en een andere voor de motor-computer (die is verdacht).
Gevonden....
aansluitingsnippeltej was afgebroken, waardoor de stekker niet meer op zijn plek zat.
stekker aangedrukt ( idd van de temp.sensoren) en toerental valt gelijk terug naar zijn oude vertrouwde meterstand 750 rpm.
meteen even de radiator bijgevuld ( bleek toch niet geheel gevuld meer te zijn...,en dat terwijl de vulhals helemaal volzat .(luchtbel?))
affijn dat probleem is opgelost.
Tnx voor de moeite
12 jaar
Buiten de extra verbruikte brandstof, goedkoop opgelost dan.
Bedankt voor de feedback.
geen probleem haha scheelt me toch weer een hoop geld zo haha dus
JULLIE BEDANKT
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar