Hallo,
Op vakantie gaf mijn 1.6 D Mazda 3 van 2009 ineens een foutmelding (tandwiel met vraagteken). Deze foutmelding duidt op een elektrisch probleem, gebrek aan brandstof toevoer of probleem met de partikel filter. Aansluitend viel het vermogen grotendeels weg.
Het probleem is dat dergelijke foutcode veel verschillende oorzaken kan hebben. Vaak ligt de oorzaak bij de katalysator en partikel filter maar deze zijn beiden recent nagekeken.
Daarbij is wel gebleken dat de roetfilter continue wordt geregenereert wegens een foutmelding in de boordcomputer. Iets wat zichtbaar is door het hoger verbruik.
Ikzelf vermoed dat het probleem eerder bij de boordcomputer ligt die een foutmelding krijgt.
Heeft er iemand een idee of ervaring betreffende dit probleem?
De wagen staat nu in een buitenlandse garage en ik moet de komende dagen de keuze maken of ik deze al dan niet laat repatriëren naar huis.
Alvast bedankt voor de hulp.
Groeten,
Wout
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zijn de uitgelezen foutcode(s)? Liefst exacte tekst of nummer.
Als het roetfilter continue geregenereerd wordt, dan is de kans behoorlijk dat er diesel in de motorolie komt. Die olie smeert dan minder goed en als het peil te hoog wordt kan de motor op hol slaan en zichzelf kapot draaien.
Waarom moet je zelf de keuze maken voor repatriëring, verzekering regeld dit toch ?
Vorige week heb ik hetzelfde voorval gehad met mijn Mazda 3 1.6 CDVI bouwjaar 2010. Op een gegeven moment gaat het controlelampje tandwieltje met uitroepteken branden en het vermogen van de motor valt weg. Ik heb de wagen aan de kant gezet, even gewacht en herstart. Het controlelampje ging uit, het probleem was weg en ik kon verder met normaal vermogen.
Omdat ik toch niet gerust was heb ik op mijn bestemming met de Mazda dealer gebeld. Het vermoeden bestond dat ik met een defecte of lekkende injector te maken kon hebben (deze dieselmotor van oorsprong PSA staat er blijkbaar om gekend) en dat ik best spoedig naar de garage kwam om de computer uit te lezen.
In de garage is dan gebleken dat de wagen code P228C in de aandrijfmodule aangaf (brandstofdrukregelaar A heeft regellimieten overschreden, te lage druk).
De garage heeft de brandstoffilter vervangen en injector reiniger toegevoegd.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar