Mazda 323f bg: vervangen remmen 323f bg

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 16 klepper

hoi,

ik had een vraagje:

De remschijven en blokken zijn nodig aan vervanging toe, aangezien ik zelf helikopter-monteur wilde ik het een keer zelf proberen. Aangezien het nbiet zo'n moeilijke klus blijkt te zijn. Maar ik kan nergens informatie vinden waarbij stap voor stap verteld wordt hoe ik ze er af haal en de nieuwe er weer op zet.
Moet de remmen en schijven nog kopen, bij de betere automaterialen zaak. maar heb ik er nog meer nodig (clamps, borgringen, of iets anders)

Samengevat, heeft er iemand een jobguide voor het vervangen van remmen en schijven!

ik hoor het wel!

met vriendelijke groet,

Daan de Groot

Sgt-mj Daan

Geplaatst door Sgt-mj Daan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Volgens mij is er op internet wel het nodige te vinden. De procedure is redelijk standaard. Kijk wel even of de rubbers nog goed zijn en de zuiger niet verroest is anders wordt het toch reviseren of de remklauw helemaal vervangen. Van welk jaar is de auto?

Ik heb de voorremmen van een 323f uit '91 weleens onder handen genomen, maar het was toch een flinke klus omdat alles verroest was. Uiteindelijk 1 remtang gereviseerd en 1 vervangen. Borgveren en pennen zaten toen bij de remblokken volgens mij, of anders los te koop. Verder heb je in het ergste geval (als de remtang er helemaal af moet) nog kopervet, slang (5mm inwendig), een jampotje, koperen afdichtringetjes en remvloeistof nodig.

Bij de betere bibliotheek hebben ze meestal wel een serie vraagbaken en een kopieerapparaat staan.

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Hier even de volgorde.

borgveertje los halen (loopt van bovenste pen naar de onderste), pennen eruit tikken, remblokken verwijderen, Zuiger terugdrukken (mag niet te zwaar gaan), Dan moet je twee boutjes met sleutel maat 14 losdraaien. Nu kun je de klauw eraf halen. Kijk goed of de geleidings bussen los zitten vooral de korte wil nog wel eens vast zitten. Als ze vast zitten moet je ze eruit tikken en het rubber ook los halen. Het gat dan goed ontroesten en er kopervet op smeren. Nu het rubber er weer in en aan de bus wat molicoot vet doen en deze ook weer monteren.
Nu de remschijf verwijderen en de rakingsvlakken goed ontroesten en insmeren met kopervet. Nieuwe schijf plaatsen, en daarna de klauw. De remblokken moeten op de kopse kanten worden ingesmeerd met kopervet. Remblokken plaatsen, pennen ontroesten en insmeren met kopervet en ook weer plaatsen en borgen met het veertje.

Veel succes.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

het is maar een vraag, maar heeft een helikopter-monteur dan geen technisch inzicht?

paul,

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Maar daar zitten geen remmen op :)

Sgt-mj Daan (0), 17 jaar geleden

[quote=Jan-Marcus]Maar daar zitten geen remmen op :)[/quote]
Ja er zitten wel remmen op een heli,
zijn alleen wat groter en zwaarder dan een standaard 323f bg.
Ik weet dat Removal/Installation niet het zelfde is als een auto.

jullie hebben me geholpen ik zal morgen het een en het ander loshalen en ff checken of ik het los kan halen ivm roesten corrodatie.

Bedankt, daan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.