Sinds kort zit er een vervelend bijgeluid ergens bij of van de motor. (km stand 135.000) Bij een lawaaierige diesel is het dan moeilijk te achterhalen waar het nu precies vandaan komt. Je kunt het binnen in de auto horen. Het lijkt een soort van resonantie die zo begint bij 2200 toeren en dan bij ongeveer 2700 toeren weer verdwijnt. Het maakt niet uit bij welke versnelling het is toerental afhankelijk. Als je de motor vanaf een hoger toerental laat teruglopen dan begint dat resoneren bij ongeveer 3000 toeren en verdwijnt dan geheel onder de 2200 toeren. Stationair loopt die prima, geen extra geluidjes te horen. Als je bij de motor luistert lijkt het ergens vaag in de buurt van het inlaat / uitlaat spruitstuk vandaan te komen. Je zou zelf even denken onder het kleppendeksel vandaan. Heb ze bij de dealer ook laten luisteren. Daar dachten ze dat het van de kleppen zou kunnen zijn. Maar mooi niet want na het stellen van de kleppen zit het geluid er nog steeds. Zoals gezegd lijkt het daar ergens achter onder het inlaat/uitlaat spruitstuk vandaan te komen. Daar zit volgens mij ook de waterpomp. Maar ik hoor op dit forum dat daar nooit iets mee is, dus dat zal het waarschijnlijk ook niet zijn. Wat zit daar dan nog ter hoogte van de spruitstukken wat die herrie zou kunnen veroorzaken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR klep? Daar zit een los kegeltje in dat zou kunnen gaan trillen als de klep wordt geopend.
Dat is toeval : ik heb net hetzelfde bij mijn mazda 6 sportswagon 2.0 diesel trsi (bj 2003). Tss exact 1500 en exact 2000 t/min maakt hij ook zo'n ratelend irritant resonerend geluid. Lijkt ondertussen wel 'opeens' verdwenen. Af en toe komt het terug, maar het is niet meer continu. De garagist stak het op de banden!? In welke versnelling ik reed maakte niet uit.
17 jaar
Dat is toeval : ik heb net hetzelfde bij mijn mazda 6 sportswagon 2.0 diesel trsi (bj 2003). Tss exact 1500 en exact 2000 t/min maakt hij ook zo'n ratelend irritant resonerend geluid. Lijkt ondertussen wel 'opeens' verdwenen. Af en toe komt het terug, maar het is niet meer continu. De garagist stak het op de banden!? In welke versnelling ik reed maakte niet uit.
17 jaar
mazda 6 sportswagon 2.0 diesel trsi??? die kende ik nog niet.
Maar kijk eens of er niet ergens een hitte schild los zit kun je makkelijk zelf constateren. Dat klinkt vaak ook erg door.
Misschien een stomme opmerking, maar als ik de blower aan heb staan hoor ik ook wel eens een diep resonerend geluid bij bepaalde toerentallen.. Zou het niet daarmee iets te maken kunnen hebben?
17 jaar
Het kan zijn dat er blad zit in de aanjager motor.
Jan-Marcus, trsi is toch een type is mij gezegd. En het is een 2.0 diesel. Zo staat het toch ook in het boekje (136pk). Nog een kleine opmerking : dat resonerend geluid heb ik enkel bij het rijden! Niet bij een draaiende stilstaande auto!
17 jaar
Heb het eens nagekeken en denk dat het een aanduiding is die alleen in belgie gebruikt wordt.
Maar het kan zijn dat er wat los zit ofzo maar zo moelijk te zeggen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar