Even een vraag of dit probleem vaker voorkomt.
Mijn voorbanden slijten harder aan de buitenkant. Achterbanden slijten wel gelijkmatig.
Wagen 2de hands gekocht en toen waren de voorbanden ook aan de buitenkant afgesleten.
Nieuwe banden erop en opnieuw uitgelijnd. Nu naar twee jaar weer meer slijtage aan de buitenkant.
Uitlijning laten controleren en deze was goed. Bandenspanning wordt ook regelmatig gecontroleerd.
Bandenmaat is 185/65 R15, dus standaard.
Wel zitten er lichtmetalen velgen onder, deze zijn van Mazda, of in ieder geval zit er het Mazda embleem op.
Komt dit ook voor bij Mazda's met stalen velgen?
Of kan dit komen door de lichtmetalen velgen?
Ik weet niet de maat van deze velgen, bijvoorbeeld of deze 6,5 inch breed zijn (in plaats van standaard 6 inch) en de ET waarde (standaard 50).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
arie je zou zeggen dat je uitlijning niet goed staat.
is hij compleet uitgelijnd.
heb je in de twee jaar geen stoep randje of zo geraakt.
groetjes jan.
in de bochten heeft de buitenkant van het buitenste (ik had geschreven: binnenste) wiel het meeste te verdragen en zal harder slijten. Bij ons is het rechter voorwiel het eerste versleten. Je maakt meer (en langere) bochten linksom dan rechtsom.
Sjaak, volgens mij bedoel je de buitenkant van het buitenste wiel of zie ik het verkeerd?
Ik ben het met Jan eens, maar wil er wel aan toevoegen dat de fabrieks toleranties zeer ruim zijn dus maw." hij staat al snel goed", iets minder toe/in kan geen kwaad en zal zeker tengoede komen van jou voorbanden( evt. totale toespoor op 6').
Jack, je hebt gelijk, het is idd de buitenkant van het buitenste wiel. Pas ik ff aan in de vorige posting. Sjaak
Jan, hij is goed uitgelijnd, zelfs na twee jaar was de uitlijning nog goed.
Sjaak, als een wiel goed op de weg staat zou dat naar mijn mening niet uit mogen maken. Ook in de bocht blijft het wiel dan vlak op de weg. Ook bij mijn vorige auto's heb ik dit probleem(pje) nooit gehad.
Jack, dat van die toleranties kan ik mij voorstellen. Dat van toespoor niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen.
Als je zin en tijd heb, google eens naar "innovam eat246zelf.pdf". Als ik dit lees lijkt het mij dat de camber ofwel wielvlucht iets anders zou moeten staan. Mijn oorspronkelijke gedachte was dat mijn slijtage veroorzaakt zou worden doordat die lichtmetalen velgen mischien een iets andere breedte en/of ET waarde kunnen hebben. Maar deze gedachte wordt door dit verhaal niet bevestigd. Dus mijn idee zou zijn om de camber afstelling iets te wijzigen, dus meer naar de negatieve tolerantie waarde.
Nu is mijn vraag dus kan de camber apart afgesteld worden (is blijkbaar niet altijd mogelijk) en weet jij toevallig binnen welke waarde deze moet liggen? Of zit ik nu helemaal verkeerd?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar