Mazda 626: 626 ditd brandstofpomp

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Van mijn Mazda 626 ditd van 2001 lekt de brandstofpomp. Zal waarschijnlijk wel een Denso zijn. Nu hebben die pompen de reputatie goed te zijn. Wat kan bij dit type een waarschijnlijk probleem zijn?

Ergens las ik iets over een "eindstop" die lekkage zou kunnen geven. Met de beste wil van de wereld zou ik niet weten wat daarmee aangeduid wordt. (lijkt me niet echt een officiele term)

Levert een lekkage aan een brandstofpomp ook een minder goed trekkende motor op, of is dit niet of nauwelijks van invloed?

Ik ben benieuwd naar een reactie.

Groet,
Marco

J.M.Weststrate

Geplaatst door J.M.Weststrate (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Aan de onderkant van de pomp zit een klepje deze gaan meestal lekken. Je brandstof gaat dan door de kabelboom naar de sensors en de spilvalve. Ook kan er brandstof in de pcm komen. Controleer dit goed er rij er niet te lang mee door. Als de brandstof overal in de kabelboom zit kunnen er hele rare storingen optreden.

Beste is de kabelboom dan helemaal vervangen. Heb ook al wel eens gehoord dat ze hem schoon spoelen.

Groeten,

Jan-Marcus

J.M.Weststrate (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord. Hoe is de lekkage op te lossen. Is het een kwestie van een pakking vervangen? Wat is de functie van het genoemde klepje? Is dat de klep die er voor zorgt, dat de brandstoftoevoer afgesloten wordt??

Als dat de oplossing is, ga ik er meteen mee aan de slag.

Groet,
Marco

J.M.Weststrate (0), 17 jaar geleden

Ben even bij een dieselspecialist langsgeweest. Het blijkt dat de vervroegermagneet o.i.d. lekt. Zo'n onderdeel is behoorlijk prijzig.

Heeft iemand ervaring om deze eventueel te repareren?? Het is een onderdeel wat met 2 boutjes op de pomp gemonteerd zit.

Groet,
Marco

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Je moet de vervroegings klep gewoon kompleet vervangen. De pcm als daar ook diesel in zit goed reinigen of vervangen. En de kabelbomen ook goed reinigen. Als je dit niet doet dan lost de diesel het isolatie materiaal op.

De pcm bevind zich aan de pasagiers zijde onder de vloedbedekking tegen het schutbord aan. Als je het daar los haalt zie je denk ik al dat de dempings platen aan het oplossen zijn en alles nat is van de diesel.

Succes

Groeten,

Jan-Marcus

J.M.Weststrate (0), 17 jaar geleden

Dag Jan-Marcus,

Zo'n klep schijnt ex btw een kleine 300 euro te kosten. Dat is me toch echt te veel van het goede. Is er niet een andere oplossing/reparatie?

Indien dat niet mogelijk is, dan rijdt ik volgende week in een skoda octavia of anders een toyata avensis.

Groet,
Marco

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Probeer eens een tweedehands pomp op te sporen. Volgens mij zitten (min of meer) dezelfde pompen ook in Opels met Y17DT motoren. Er staan er diverse op marktplaats. Voor 150 euro moet je wel kunnen slagen.

Harald1980 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een Denso pomp op een 1.7 Opel diesel?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.