Volgens onderhoudsboekje zou de distr.riem bij 90.000km verv. moeten worden (is nu 78.000), maar nu dacht ik zo hij zit er natuurlijk al lang in (ruim 6 jaar) en er worden veel kleine ritjes mee gereden met optrekken/schakelen/afremmen (veel wisselende krachten op riem/nokkenas).
Is het niet verstandig om bij de volgende beurt de riem al te vervangen (ongeveer 80.000km).
En ik heb bij flink optrekken een bijgeluid bij ongeveer 4000rpm vanuit de ruimte onder de schakelpook, beetje zingend/ratelend geluid, wat zou dit kunnen zijn?
m.vr.gr. Leander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je distributie-riem zou ik maar wel vervangen dat weet je zeker dat het goed goed gat en je rijdt er met een goed gevoel
en dat ratel geluid on de de pook kan best een hitte-schild zijn van de uitlaat
distr.riem staat officieel geen tijd in jaren voor, alleen een km-stand, maar in de praktijk wordt aangeraden zo'n 5 jaar aan te houden...
17 jaar
Mooi, hoe duur is dat zo'n distr.riem laten vervangen bij dit type mazda? En wat kost het om remschijven en blokken te laten vervangen (voor, natuurlijk!)
Nog meer dingen die gekoppeld zijn aan deze km.stand???
m.vr.gr Leander
17 jaar
Elke 90.000 km / 72 maanden
Motor
* Ververs olie
* Vernieuw oliefilter
Controleer klepspeling, indien nodig afstellen
* Vervang bougies
* Vernieuw distributieriem(en) (elke 90.000 km)
Distributieriemvervangingstermijnen kunnen gewijzigd worden en verschillen per regio
Koelsysteem: controleer op lekkage, controleer vloeistofniveau en antivries gehalte; indien nodig corrigeren
* Koelsysteem: vernieuw koelvloeistof / water met antivries (eerste verversing bij 90.000 km / 48 maanden, vervolgens elke 24 maanden)
* Controleer luchtfilter(s); indien nodig vernieuwen
Controleer uitlaatsysteem
Controleer stationair toerental
Controleer brandstofleidingen, slangen en aansluitingen op lekkage en beschadiging
Controleer staat van aandrijfriem(en), vernieuw indien nodig
Koppeling, versnellingsbak en eindaandrijvingen
* Handgeschakelde transmissie: ververs olie
* Automatische transmissie: controleer olieniveau, indien nodig bijvullen; controleer op lekkage
Aandrijfashoezen: controleer op lekkage en beschadigingen
Koppeling: controleer of er voldoende ruimte is bij het pedaal
Besturing
Controleer alle onderdelen van de stuurinrichting op lekkage, beschadiging en slijtage
* Controleer vloeistofniveau stuurbekrachtiging, indien nodig bijvullen
Remmen
Controleer vrije pedaalslag
* Vernieuw remvloeistof
Controleer remleidingen, slangen en aansluitingen op lekkage en beschadiging
* Controleer remblok- en remschoendikte
* Controleer de staat van de schijfremmen
Controleer de werking van de rembekrachtiger
Controleer de parkeerrem en stel deze zonodig af
Controleer remtrommels en -schoenen op beschadiging en slijtage
Wielophanging, wielen en banden
Controleer profieldiepte en slijtagepatroon van alle banden, inclusief reservewiel
Controleer bandenspanning, indien nodig afstellen
Zet de wielbouten vast
Elektrisch systeem
Controleer werking verlichting en claxon (inclusief interieur- en schutbordverlichting)
Controleer werking van alle elektrische gebruikers
Controleer koplamphoogte, indien nodig afstellen
Controleer accuvloeistofniveau, indien nodig bijvullen
Voer accuspecifieke zwaartekrachttest uit
Interieur
Controleer gordels
* Inspecteer interieurfilter (indien nodig vernieuwen)
Airconditioning: Controleer slangen, leidingen op beschadigingen en lekkage (elke 12 maanden)
Algemeen
Proefrit maken
Controleer de carrosserie op roest en beschadigingen
Controleer chassisbouten carrosserie
Controleer bevestigingsbouten carrosserie
Controleer / smeer sloten, scharnieren en slotvangers
Lees foutcodes uit van alle controlesystemen (gebruik van diagnosegereedschap benodigd)
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar