auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 323: egr afsluiten sportive 2.0

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: fs 2.0

weet er iemand of je de egr van deze motor zonder problemen buiten werking kunt stellen?

Geplaatst door

fastbreakrijder (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja dit wil ik ook graag weten of dat kan maar dan mij de 626 2.0 HP g3

Vreewijk 0

17 jaar

Bij de 323 weet ik het niet.

Bij de 626 kan het wel zonder problemen, maar op LPG zou ik het niet doen: EGR zorgt voor lagere verbrandingstemperatuur in de cylinders. Bij afsluiten verhoog je dus die temperatuur. Tel hierbij nog eens de hogere verbrandingstemperatuur van LPG op, en mijn gevoel zegt dat de klepzittingen sneller zullen inslijten.
Schoonmaken van de EGR is daarentegen wel een goed idee, en is relatief goed te doen als je beetje handig bent...

kasperht 0

17 jaar

[quote=kasperht]Bij de 323 weet ik het niet.

Bij de 626 kan het wel zonder problemen, maar op LPG zou ik het niet doen: EGR zorgt voor lagere verbrandingstemperatuur in de cylinders. Bij afsluiten verhoog je dus die temperatuur. Tel hierbij nog eens de hogere verbrandingstemperatuur van LPG op, en mijn gevoel zegt dat de klepzittingen sneller zullen inslijten.
Schoonmaken van de EGR is daarentegen wel een goed idee, en is relatief goed te doen als je beetje handig bent...[/quote]
Maar word de auto dan niet zuiniger als je de EGR afsluit
Omdat je dan dus geen verbrande gassen binnen krijgt
en ik begrijp dat als je Vol gas geeft de klep ook dicht blijft en alleen in deel last open gaat dus op de snelweg eigenlijk meer verbruikt dan nodig is
het vermogen intreseerd me niet zo het is al een beest?????
Het gaat mij dus om de zuinigheid en dat iritante geratel

mvg Vreewijk

Vreewijk 0

17 jaar

Een motor verbruikt niet meer door EGR: door uitlaatgas is er minder zuurstof die binnenkomt en is er dus ook minder brandstof nodig!

Vervuilde, openstaande EGR zorgt eerder voor minder mooie stationair loop en iets minder vermogen bij gas vol open....niet voor geratel...wat voor geratel heb je last van?

kasperht 0

17 jaar

Als of de uitlaat lek is maar dan zal het ook wel zo zijn en dan dnek ik spruitstuk leuk weer wat te doen
Maar nu weet ik dus waarom die ook op benzine niet mooi stationair blijft lopen
Gelijk maar even vraag 2 Starten heeft dat er ook mee te maken want zonder gas op het pendaal doet hij dus niet starten nou ja niet en als hij start heeft hij echt 8 a 10 seconden nodig om te stoppen met kwakkelen en te blijven draaien of ik moet gas geven dan is het gelijk goed maar onregelmatig

mvg Martin

zie heb ik toch weer wat geleerd

Vreewijk 0

17 jaar

Het geratel, is de snelheid ervan afhankelijk van het motortoerental? Kan je het niet lokaliseren door onder de motorkap te luisteren met draaiende motor (evt. gas geven door op gashevel bij gasklep te drukken)?

OK, als ik het goed begrijp start de auto slecht én loopt die slecht stationair (koud én warm?)?

Als de motor eindelijk loopt (koud) wat is dan het toerental? Dit hoort 1250-1500rpm te zijn bij écht koude motor en na ca. 2km rijden gedaald te zijn tot 700 rpm.
Gas geven tijdens starten/vlak na starten hoort in elk geval niet nodig te zijn...

Is het probleem opeens ontstaan, of is het langzaam verergert?

kasperht 0

17 jaar

Zo gekocht 1 jaar geleden en heb al zoveel gedaan

Nou je hoord het als ik in een tunnel bijvoorbeeld 50 in zijn 4 rijd bij 1600 toeren en in eens licht gas geeft dan geeft de auto voor in de motor een geluid als of de uitlaat lekt dus het is zeker geen ratelen als ik gas geef in zijn vrij hoor je het ook maar heel ligtjes dus eigenlijk alleen als ik gas geef met Balast
en als ik Vol gas geef in zijn 4 en 50 rijd hoor je het ook
als ik stationair sta hoor je echt geheel niks van lucht lekkage alleen geklepper
dus die EGR zou het wel eens kunnen zijn denk ik zo

Het stationair toerental is gewoon bagger hij slaat niet af dat niet maar onregelmatig en met warm of Koud starten van de auto als hij aanslaat draait hij wankel 200 even de voet er op en dan doet hij precies wat hij moet doen gelijk naar 1100 en terug naar 750 en Koud netjes de shoke er op en aan het eind van de straat naar 750
en die 750 is gewoon niet mooi het is 650 750 en650 750
Airco aan gelijk 450 850 750 ven uit 750 ven weer aan 450 850 750

Het lijkt wel of hij 3 4 3 4 3 4 3 4 cilinders loopt

versnellingsbak vervangen drukgroep en koppeling en Inlaatpakking vervangen Luchtregelhuis pakking vervangen en gereinigt stappen omloop NIET gereinigt omdat ik het niet uit elkaar durfden te halen omdat ik niet weet of die er zo af kan
Gasklep zoals bij elke 626 in de winter lekker blijven plakken he

Kabels bougies vervangen Koltec gasverdeler gereinigt op Kees zijn manier verdamper gereviseerd met Kees zijn setje
Verdamper drukken is onbekend maar op benzine doet hij het ook
maar wel minder

Als ik half gas geeft trekt hij beter als vol
als ik Vol gas geef en het pendaal langzaam terug haal dan in eens schiet hij er vandoor

als ik nu toch bezig ben
Met de oude VSbak reed hij 50 in 4 bij 1500
en met de nieuwe 50 in 4 bij 1650 en nee slipt niet

Ik word er een beetje ziek van

mvg Martin

Vreewijk 0

17 jaar

OK, duidelijk heel wat problemen!

Wat voor bougies&kabels heb jij in gebruik? NGK bougies met originele mazda-kabels is toch echt een aanrader als de auto niet netjes loopt....en op LPG is de auto gevoeliger voor een zwakke ontsteking en zijn dus je problemen sterker aanwezig.

Stationairomloop/stappenmotor zou ik als eerste reinigen. Die zit bovenop gasklephuis met 2 beveiligde torxbitjes vast. Deze losdraaien met speciele torx en dan het deel dat je verwijderd goed reinigen (zowel de bus, de kegel als het metalen cylindertje bovenop). Het deel dat aan het gasklephuis vast blijft zitten kan je inwendig wel een beetje reinigen met bv. wattenstaafje met carb-reiniger, maar je moet hier wel voorzichtig zijn i.v.m. een was-element dat hier in zit.

Luchtmassameter reinigen is ook een goed idee. Dit is het zwarte kastje gelijk aan de achterkant van het luchtfilter huis. 2 Torxen losdraaien en je trekt het deksel zo omhoog. Dan van enige afstand met remmenreiniger de 2 metalen draadje onderspuiten, totdat ze weer glimmen. Dan de boel terugmonteren

Dan de EGR reinigen. Zit onder de gasklep met 2 bouten (12mm) vast. Luchtaanzuigbuis naar gasklep uitbouwen en je zou erbij moeten kunnen met wat handigheid. Met een korte/dunne ratel moet het net lukken...Dan de klep even laten weken in carbreiniger om de vastgekoekte roet-zooi eruit te kunnen krijgen. Terugmonteren kan met gebruik van dezelfde metalen pakking.

En na schoonmaken van deze 3 delen zou ik ook de ECU resetten: min-pool accu los, rem 30sec intrappen, en klaar.

Is er wel eenzelfde versnellingsbak teruggebouwd? Het diff van de 2.0HP motor heeft een grotere eindoverbrenging dan de gewone 2.0 motor, waardoor de HP motor minder toeren maakt bij dezelfde snelheid.

kasperht 0

17 jaar

Bougiekabels en Bougies zijn orgineel

Zitten er geen Veren onder die stappenmotor want ik ben er juist van afgebleven omdat het Tork is
Bij Mazda is bijna alles steeksleutel of Kruis vandaar dat ik er af ben gebleven
Was element??????? kan je dat eten'?

Luchtmassa meter heb ik 3 maanden geleden al gedaan

De EGR gaat ik dus van de week doen want dat zou dan het enige kunnen wezen waarom die zo raar doet
hij valt niet in eens uit elkaar als ik hem er onder utihaal???

Is een Ruilbak van een Boeren garage (slooperij) hij is wel sneller geworden met optrekken sinds deze bak er onder zit moet alleen wat eerder schakelen

mvg Martin

Vreewijk 0

17 jaar

De stappenmotor kan niet zo veel aan fout gaan, als je gewoon rustig&voorzichtig te werk gaat...Er springt niks uit ofzo...

Er zit een hitte gevoelige was in de stappenmotor. Deze wordt opgewarmd met koelvloeistof. Door de opwarming laat de stappenmotor steeds minder lucht naar de motor gaan: daardoor daalt het toerental van 1250-750 tijdens het opwarmen van de motor.

EGR heeft geen losse delen die eruit vallen, kan je dus (ook) weinig fout aan doen. Gewoon zorgen dat die weer luchtdicht vast zit aan het eind :)

Dat de auto sneller optrekt is logisch: korte overbrenging betekend hoger toerental, meer vermogen beschikbaar en dus grotere acceleratie...

kasperht 0

17 jaar

Nou ik denk dat ik vanmiddag die EGR en stappenmotor er onder uit haal
Hoopen dat het dan wat beter word
Badankt en zal vermelden als het gelukt is

mvg Martin

Vreewijk 0

17 jaar

Ha Martin,

Hoe zit het met jou klepspeling, zeker niet onbelangrijk bij zo`n probleem en lopen op LPG???

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Dat zou ik dus niet weten maar hij rijd gewoon 1 op 9 a 10 in de stad op gas dus ik verwacht dat die nog goed zijn
De drukken zijn ook goed dus Kleppen zullen het niet zijn
Nu heb ik dus de Stappenmotor schoon gemaakt terwijl ik deze loshaalde sprong hij wel uit elkaar oke alles weer in elkaar gezet en terug geplaatst
en de AUTO STARTE IN 1 KEER Jippie

en dat deed hij 2 keer en toen moest het gaspendaal weer gebruikt worden om te starten
En nu valt de motor als ik het gas los laat de eene keer naar 1100 en zakt verder en de andere keer gelijk naar 700
Die auto is gewoon gek
Nu heb ik de ECU nog niet gereset doe ik na de EGR
Ik gaat dit weekend proberen tijd te maken voor de EGR
En zal zeker laten weten hoe het afloopt

Vreewijk 0

17 jaar

Wat is het bouwjaar van jouw 626?

Als de auto het tijdelijk goed deed zou je toch verwachten dat het probleem bij de stappenmotor zit...Je kan ook de weerstand van het motortje meten via de connector, zou dacht ik zo'n 9,5 Ohm moeten zijn.

Ook het stationair toerental afstellen kan helpen. Er zit in het gasklephuis een schroefje om het stationair toerental af te stellen, dit zit verzonken in het gasklephuis, aan de kant van de luchtaanzuigbuis.
-als motor warm is connector stappenmotor losmaken (met lopende motor)
-met schroefje stationair toerental afstellen op ca. 600-650
-connector stappenmotor weer terug. toerental moet gelijk netjes naar 700 gaan.

kasperht 0

17 jaar

Ik zou trouwens toch eens de klepspeling controleren. Dat de compressiedruk goed is betekend niet gelijk dat de klepspeling goed is. Is redelijk simpel te controleren (het zelf afstellen is iets lastiger, maar ook niet onmogelijk).

kasperht 0

17 jaar

hij is van Dec 1997 nieuwe type
De laatste keer dat ik kleppen heb gestelt was op een Kadet ergens 15 jaar geleden dus dat word wat LOL
vervang nog liever de distributie snaar en water pomp
Stationair staat op 700 dus die moet ik dan laten zakken
Gaat inderdaad de Ohm maar eens meten weet je zeker 9.5????

Ik denk toch EGR maar dat merk ik wel als ik hem uit elkaar heb

Vreewijk 0

17 jaar

Kleppenstellen is heel simpel. Motor moet koud zijn. Bougie(kabels) verwijderen. Alle boutjes kleppendeksel los en deksel optillen. Rechtervoorwiel de lucht in, auto in 5e versnelling. Door draaien van rechtervoorwiel zet je de auto op ontstekings-BDP voor cylinder 1 (merkteken krukas op 0, merktekens nokkensasssen wijzen naar elkaar (I-E)). Dan meet je speling bij inlaatkleppen 1 en 2 en bij uitlaatkleppen 1 en 3. Vervolgens draai je de motor 360 graden (krukasmerkteken weer op 0, nokkenasmerktekens wijzen naar buiten). Nu meet je de klepspeling bij de andere kleppen. Daarna alles weer terugmonteren. Kleppendekselpakking is mogelijk opnieuw te gebruiken (heb al 4x hergebruikt, gaat prima). Wel even een druppeltje vloeibare pakking bij de scherpen hoeken bij nokkenassen. Vastzetten boutjes kleppendeksel (slechts) 8Nm.

Even opgezocht: Stappenmotor - referentiewaarde voor weerstand bij 20C: 7.7-9.3Ohm

Je stelt het basistoerental inderdaad lager dan 700 af, de stappenmotor regelt het vervolgens bij tot 700.

kasperht 0

17 jaar

Gaat ik zeker proberen en bedankt voor de goede uitleg van hoe het ook al weer moest

er word me weer werk bezorgt maar wie wil rijden moet wat he lol

Vreewijk 0

17 jaar

Succes maar weer!

kasperht 0

17 jaar

OKe we zijn weer wat verder het geklepper als of de uitlaat lekt is nog steeds aanwezig
Het onregelmatig toerental is nu wel goed we hebben de drukken maar eens nagekeken en aangezien hij dus veel te veel Gas kreeg 2.0 bar zal hij nu ook wel zuiniger rijden hij happerd niet meer en vol gas is nu ook vol gas Jippie ik ben blij
BTW Kleppen stonden al goed

he jongens bedankt
alleen het geluid als of de uitlaat lek is tijdens optrekken is nog aanwezig en de uitlaat is dicht dus wat dat is blijft nog een vraag

groeten Martin

Vreewijk 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.