Goedendag. Ik kan een Mazda 626 2.0i op G3 uit 1998 kopen. Zit hier dezelfde motor in als een Mazda 626 Ge type of heeft dit type weer een andere motor. Klopt het dat er een serie is geweest die standaard vanuit de fabriek zijn geleverd met een G3 installatie ? Ik bedoel dat de kleppen en de klepzittingen al vanaf de fabriek zijn vervangen voor hardere ? Dit i.v.m. het verhaal dat de gewone cilinderkoppen maar gemiddeld 150.000 tot 250.000 km mee gaan. Wie weet hier een antwoord op? Alvast bedankt. Groeten van Henk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Henk,
Het is inderdaad een andere motor, andere ontsteking andere motorelectronica meer sensoren etc. maar ook heel belangrijk mechanise klepstoters en GEEN hydraulische dus op tijd kleppen stellen om de levensduur van kop te verlengen. Het gerucht dat er een serie zou zijn met geharde zittingen ken ik maar mijn ervaring leert dat het een fabbeltje is ondanks het feit dat het zelfs bij somigen op de stikker staat in op de rechter deurstijl. 150.000 tot 250.000 km vindt ik wel optimistisch ook hier leert de ervaring dat 150.000 km het max. is gemiddeld 100.000 km.
Groeten John
gem. 100.000km op LPG met een 626. Dat lijkt me wel héél overdreven laag ingeschat. Ik heb nog nooit van iemand gehoord met een 626 die al zo snel kop moest laten reviseren.
Ik zou eerder van 200.000km gemiddeld uitgaan, en bij net rijgedrag en goed onderhoud zou dat probleemloos gehaald moeten worden.
19 jaar
Even naar de lokale mazda dealer gaan en vragen hoeveel koppen hij al geclaimt heeft voor garantie ik al de nodige en er zit maar 100.000 km garantie op.
naar mijn eigen ervaring 626ge 1.8 liter 16v heeft 302dkm gedraaid het is nog steeds starten en lopen. Deze koppen zijn er geschikt voor, terwijl een v6 motor van een mazda mx geen gas verdragen.
19 jaar
John, welke mazda vestiging ben jij dealer van?
Ik heb voor ik een mazda 626 op gas kocht contact gehad met 2 mazda-dealers en een lpg-specialist. Over geen enkele andere auto zulke positieve ervaringen over LPG gehoord. Volgens dealer (bij wie ik info vroeg, maar die geen interessante auto voor mij had staan - dus hij deed het niet om te verkopen) had hij vele mazda 626s op LPG in onderhoud en deden die het zonder uitzondering probleemloos. 2 ton was volgens hen voor elke goed onderhouden 626-lpg probleemloos haalbaar. Ik ken zelf verschillende mazda 626 modellen die meer dan 350.000km op de originele kop hebben gelopen.
19 jaar
En om terug te komen op een andere vraag van de topic-starter. De motor uit de GE en GF zijn niet héél verschillend. Er zijn inderdaad een aantal verschillen, maar de basis is gelijk. Ik snap niet dat John als dealer het laat overkomen alsof het totaal verschillende motorblokken zijn...
Andere ontsteking of meer sensoren zijn details om de motor moderner/milieuvriendelijker te maken, niet een reden dat de motor heel anders zou zijn in mijn ogen. En inderdaad zijn er andere geen hydraulische klepstoters meer, waardoor je elke 90.000km (!) de kleppen moet stellen. Dit is gedaan omdat mensen het tikken van de klepstoters bij koude motor niet prettig vonden en bang waren dat er iets mis was.
Waar John wel gelijk in heeft is dat er waarschijnlijk geen verschil zit tussen de motoren die al dan niet LPG in de deurstijl hebben staan bij motortype.
19 jaar
Ik vraag dit omdat ikzelf hiervoor een Mazda 626 Ge type uit 1997 heb gehad met een G3 installatie. Voordat ik hem kocht had de auto een koprevisie gehad met een kilometerstand van 130000 km. Daarna heb ik er zelf 260.000 km mee gereden zonder problemen. Maar heb natuurlijk geen zin in een auto waarvan de kop ook gereviseerd moet worden. Vandaar de vraag over die cilinderkoppen. Maakt dus volgens jullie niets uit. Kan ik er dus beter één kopen waarvan de kop net is gereviseerd. Alvast bedankt voor jullie reactie.
19 jaar
Ik ben destijds wezen zoeken naar een GF/GW uit 98/99 en heb enkel 626's gevonden met 150-250 dkm en allemaal met originele kop. Geen enkele gereviseerde kop tegengekomen. Dus dat zegt op zich al wel wat.
Je kan altijd compressiemeting laten doen bij de auto die je zou willen kopen om te testen of de kop nú op dit moment nog goed is. En als je laat kijken hoever de kleppen nog gesteld kunnen worden (iets meer werk) heb je gelijk een indicatie van de slijtage die al heeft plaatsgevonden.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar