Mazda Mx5: waterpomp

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Is de waterpomp van een MX5 te vervangen zonder de distributie los te maken?
Het is een 1800 uit 1999 met 55000 km.
Is dit niet snel dat deze stuk is?

Ravje

Geplaatst door Ravje (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MX-5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kasperht (0), 17 jaar geleden

55.000km lijkt me wel heel snel, maar niks is onmogelijk natuurlijk...

Ik dacht dat distributie los moest, maar wat dat niet helemaal zeker...

Greeff (0), 17 jaar geleden

Ceesie,

Ik vrees dat je vast zit aan de 'full Monty', dus niet alleen waterpomp maar ook gelijk maar de riem. Controleer ook even de aandrukrollen en de krukaskeerring op lekkage. Maar het is wel snel. Maar ja, hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.

Groet,

Ruud Greeff

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de pomp lekt, dan ook gelijk de riem vernieuwen!!!

Maar weet je zeker dat het de pomp is???? en niet het slangetje op de pomp!!!!!

Gr. Jack

Ravje (0), 17 jaar geleden

Ik hoor bij een warme motor een piepend geluid , de distributie en de span en looprol zijn vorige maand vervangen en ook de multiriemen van de airco en de dynamo.
Het geluid was er trouwens ook al voor dat dit gedaan werd, maar we dachten dar het van een span of looprol kwam.

groet Cees.

Greeff (0), 17 jaar geleden

Cees,

Dit zijn meestal geen vrolijke momenten. Aan de andere kant, als de nokkenasriem al vervangen is en je het los hebt gehad, dan zal je ongetwijfeld aan de waterpomp gedraaid hebben om te zien of deze speling had en kennelijk was er geen reden om die te vernieuwen. Ik begrijp tevens dat de pomp niet lekt, maar wel dat je het tsjilpende geluid bij de waterpomp zoekt. Ik heb wel eens de indruk dat dit soort geluiden ook door de dynamo gemaakt worden of door de drijfriemen. Maar die laatste heb je vernieuwd.

Ik weet niet of je deze dingen zelf doet, maar ik zou in ieder geval proberen om het geluid te localiseren voordat je de zaak weer los gaat (laten) halen. Ik praat nu als eigenaar van een 1600 van '91 en ik weet niet of een 1800 uit '98 erg veel anders is. Om de riemen te controleren zou ik bij warme motor als het gluid hoorbaar is, met een plantenspuit de riemen bevochtigen, om de zaak enigszins te smeren. Wel een beetje opletten waar je naar toe spuit en niet teveel water. Als het geluid verdwijnt is waarschijnlijk de oorzaak ontdekt. Zoniet dan zou ik naar een manier zoeken om de waterpomp te laten draaien zonder dynamo.

Als dat allemaal geen soelaas geeft sta je voor de keus om door te rijden totdat hij lekt of de pomp te vervangen. Dan krijg je weer het gewetensprobleem of je de riem ook weer moet vervangen. Maar daar kan ik je niet in raden.
Ik heb ooit bij mijn eerste riemvervanging wel gelijk de waterpomp vernieuwd, juist vanwege de moeilijke bereikbaarheid en ze zijn niet zo duur. Maar de tweede keer heb ik hem rustig laten zitten, omdat de pomp die ik vervangen had er als nieuw uitzag.

Ik wens je veel succes.

Groet,

Ruud

Ravje (0), 16 jaar geleden

Het is opgelost, de waterpomp was inderdaad stuk.
Hij lekte niet maar draaide heel zwaar toen ik hem ging demonteren.
Distributie moest los evenals de nokkenastandwielen die moesten er ook af en de stuurpomp moest ook opzij .
Al met al een flinke klus maar alles is weer perfect.
Wel heel snel stuk bij 55000 km.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.