Ik heb een probleem met het co, deze is bij 3000tpm 0,6 en moet naar 0.3 toe.
Stationair ligt hij aardig goed bij 0.5-0,6%
Katalysator heb ik vervangen en maakt geen verschil.
Nu denk ik aan de lambdasonde, is dacht het enige wat er nog aan kan schelen?
Wie kan me vertellen hoe je die doormeet.
CO2 is bij stationair +-14.30
help!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kun je zelf moeilijk meten.Laat hem even uitlezen dan kun je zien of hij goed werkt.Overigens is die 0,5 stationair aan de hoge kant.Er is nog een heel scala aan dingen waar het aan kan liggen,maar ik zou inderdaad eerst beginnen met de lambdasonde te controleren.Succes Matthijs.
lamdasonde heb ik overgezet van mijn andere mx5, samen met luchtmassameter,luchtinlaattemp sensor, onderdruksensor. Het maakt geen verschil. tijdens 3000 tpm blijft hij 0,6.
De lamdasonde hebben ze gecontrolleerd in de garage met een tester en reageert goed.
Ook heb ik de uitlaatgascirculatie naar de inlaatspruitsstuk dicht gemaak maar mag ook niet baten.
Hc ligt tussen de 60 en 70 ppm
Heeft iemand nog verder tips? Zijn er nog foefjes voor bij de keuring?
Ik neem aan dat de motor goed warm is bij de keuring.
Rijdt de auto netjes (niet inhouden, netjes stationair?)
Hoe is de lambdawaarde bij de 4-gas-meting?
Hoe zien de bougies eruit (oftewel, nette verbranding)?
Luchtfilter schoon?
Carterventilatie verstopt/vervuild?
Evt. doormeten temperatuursensor inlaatlucht/koelvloeistof?
Als alles netjes is ga je toch denken dat de kat niet meer in orde is...
17 jaar
Olaf, tijdens de meting heb je dan ook O2 over.???
Zoja, zet het petje op en gas eens flink met die auto!!!
Gr. Jack
Auto loopt zeer netjes
De motor was erg warm.
Luchtfilter niet vervuild, zelfs getest met er tussen weglaten.
Carterventilatie prima in orde.
De inlaattempsensor ook overgezet. Koelvloeistofsensor heb ik niet doorgemeten.
Lamda was 1.03, O2 dacht ik 1.2???
Inmiddels zit er weer keuring op, nadat het co stationair snel terug liep naar 0,350% vond de rdw het voldoende.
Misschien heb ik dan pech dat beiden catalysatoren, of lamdasensoren niet 100procent meer functioneren, anders kan ik het niet verklaren.
Lamdasonde schommel keurig heen en weer op het grafiek
Beide catalysatoren zijn nog geen 75000km oud.
Misschien heeft de volgende problemcar wat aan deze informatie.
i.i.g. bedankt
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar