Hallo (Jack),
De 121, 1.3 glx maakt een kreunend geluid bij de polie waar ook de riem van de dynamo over heen loopt.
Als ik de polie handmatig 1 kant op draai hoor je ook iets. Dit lijkt de waterpomp te zijn. Hoe kan ik deze vervangen?
Moet de motorsteun los?
Moet de distribtiedeksel er af?
Moet de polie zelf ook los (4 boutjes?)?
Moet de distributieriem er af?
Ontlucht het systeem weer vanzelf als de pomp is vervangen en het koelvloeistof is bijgevult?
Zijn er nog speciale aanhaalmomenten waar ik rekening mee moet houden?
Wie weet hoe het exact moet?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo PL, op al jouw vragen een JA, behalve de laatste een NEE.
succes
gr. Jack
Hallo Jack,
Bedankt!
18 jaar
Nog een paar dingen vergeten te vragen: hoe kan ik de D-riem weer op de goede spanning zetten?(meteen een nieuwe)
Moet je bij de pomp ook vloeibare pakking gebruiken of juist niet.
Moeten de onderste poulies ook los? of kunnen deze blijven zitten.
18 jaar
Als ik het goed heb heeft een 1,3 een distrubtie keting die je niet hoeft te vervangen.
gr lau
Nee hoor het is echt een riem!
18 jaar
Het bleek de diode van de dynamo te zijn.
18 jaar
Hallo PL, laat je de D-riem nog +/-16.000km zitten?
Hallo Jack,
Ik weet idd niet of ik de riem nu eigenlijk snel moet vervangen of wacht tot net voor de 100.000km. Ik had het bovenste deksel van de d-riem er af liggen om te kijken of de waterpomp het echte probleem was en de d-riem zag er nog wel gewoon goed uit.
Wat zou je adviseren?
(Na het lostrekken van de stekker van de dynamo was het geluid weg waardoor ik zeker wist dat het in de dynamo zat.)
18 jaar
Hallo PL, als de d-riem niet vochtig is van olie of koelvloeistof dan kun je hem tot 100.000km. laten liggen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar