auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 121: Na gas loslaten niet direct stationair toerental

Bouwjaar: 1991

Hai,
Ik heb een Mazda 121 1.3 GLX uit '91. Het moment dat ik hem start loop hij al aardig hoog in zijn toeren (stationair) - ookal is de motor warm. Ik rijd weg en de auto lijkt vanzelf te willen, alsof het pedaal al iets ingedrukt is. Als ik dan wil schakelen en ik koppel dan hoor ik hem heel iets oplopen en daarna heel langzaam terugzakken naar stationair toerental... Ook als ik stil sta en hem in z'n vrij een flinke stoot gas geeft loop hij maar heel langzaam terug.

Volgende al geprobeerd:
Injectiereiniger in de tank
Kijken naar radiator vloeistof..

Iemand een idee wat het kan zijn. Ik ben maar een beginner dus ben wat aan het afstruinen op sites - ik kwam al iets met betrekking tot een luchtfilter tegen (hoe kan ik die uberhaupt controleren?) ook kwam ik iets met de koppelingsplaten tegen..

Graag jullie mening/oplossing/wellicht kostenoverzicht? Dank!

Geplaatst door

kevinpeters (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Bij mij stond de stationair-stelschroef verkeerd afgesteld. Deze liet teveel lucht langs de gasklep waardoor toerental eerst opliep bij indrukken koppeling en pas paar tellen later door stappenmotor lager afgeregeld werd, maar nooit de 700 bereikte die het zou moeten zijn...

kasperht 0

18 jaar

Ik zou eerder naar de gasklep en (als je die hebt) de gasklep sensor (TPS) kijken. Makkelijk te vinden: zoek waar je gaskabel uitkomt.(gasklephuis)
Gaskabel loskoppelen even loshalen en zooitje loshalen (als je auto helemaal uitstaat) en schoonmaken.
Het kan zijn dat dingen als de TPS stuk zijn, en misschien is het wel de gaskabel.
Als je alles schoon hebt gemaakt (met wasbenzine ofzo), alles weer monteren. Als de auto de hele tijd heeft uitgestaan en je hebt niets versteld kun je de TPS gewoon verder aansluiten zonder inleren ofzo.
Als de gaskabel zelf blijft 'hangen', vervangen, kabel rafelt misschien in het omhulsel.

Luchtfilter is vrij simpel, al weet ik niet waar hij zit bij deze 121, de slang die naar het gasklephuis toegaat terug volgen en meestal kom je dan een groot plastic huis tegen, hier zit je luchtfilter in. Als deze er vies uitziet, of hij zit er al lang in (paar jaar of veel kilometers) gewoon even vervangen (simpel). Kost meestal niet zo veel. (gewoon bij mazda dealer halen).

buzzin 0

18 jaar

Okee dan, dank jullie wel! Meer tips zijn altijd welkom. Ik ga morgen wel even kijken. Ik heb niet echt het gevoel dat het de kabel is die blijft hangen ofzo.
Stationair stelschroef - waar kan ik die vinden? Moet ik dat met draaiende motor afstellen?

kevinpeters 0

18 jaar

Hallo Kevin, Als ik je een tip mag geven, ga niet zomaar aan stelschroeven draaien "het zijn er 6" deze monoinj.carburateur is heel gevoelig en snel ontregeld, TIP: ga even bij de dealer langs!

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

kijk voordat je allerlei dure/moeilijke dingen gaat doen ook even of je motor geen valse lucht trekt.
Als hij een klein beetje valse lucht trekt kan je toerental ook wat hoger worden.

groeten
michael

Bij valse lucht zou je ook verwachten dat hij onregelmatig stationair loopt, ik weet niet of dat ook het geval is?

Valse lucht makkelijk controleren: pak een brandend wierrook staafje en ga langs het luchtinlaattraject en alle vacuumslangen. Als er ergens rook van de wierrook naar binnen wordt gezogen heb je een lek gevonden.

kasperht 0

18 jaar

Ik heb inmiddels gekeken.. Nog steeds is het zo dat je tijdens het schakelen hoort dat als je koppelt het toerental iets omhoog gaat en dan pas zakt. Inmiddels heb ik de gaskabel gecontroleerd - die komt uit bij zo'n gashendel en die valt terug met een schroef tegen de gasklep aan (??). I.i.g. ziet het eruit alsof dat het probleem is dat 'ie niet goed de zaak afsluit bij geen gas geven.. Overigens loopt hij stationair niet echt onregelmatig. Dank voor alle tips. Ik ga morgen weer door..

kevinpeters 0

18 jaar

Als de gasklep teveel lucht langslaat bij geen gas geven, dan zou 1 vd stelschroeven verkeerd kunnen staan. Als je niet precies weet hoe die af te stellen, zou ik Jack's tip volgen en naar de dealer gaan om het te laten afstellen...

kasperht 0

18 jaar

Mensen, dank voor de tips.
Ik heb inderdaad de stelschroef die aan het uiteinde van de gashendel (of hoe dat ding heet waar de kabel uit komt) terug gedraaid. Scheelde al een hele boel!
Ik zal van de week even langs de dealer gaan om de zaak nog eens te laten bekijken.
Thanks nogmaals!

kevinpeters 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.