Weet iemand welke stekker dit is?
En beter nog welke tool ik nodig heb om hem uit te lezen.
De aanbieder op internet vertelde dat hij niets in zijn assortiment had om deze wage uit te lezen.. I
De aansluitings stekker is obd2 maar interne bedrading niet.
Overigens zou men ook middels de paperclip techniem en het storingslampje op dashb. Uit lunnen lezen... Dus dan de vraag welke pinnen te verbinden hiervoor..
Dit uit financiële oogpunt.. Telkens 12,50 of meer omdat C.e.l. Gaat branden tikt ook aan...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor weinig heb je toch al een scanner, je kan het natuurlijk ook niet vergelijken met de scanners wat ze bij een verdeler hebben, heb ook één aangeschaft en tot nu heb ik nog altijd plezier met zo een toestel.
Gr.
http://www.obd-partner.nl/diagnosecomput...
@ firedriver, welke heb je aangeschaft en wat voor wagen rijd je? ( obd2 apparatuur zou volgens verschillende niet werken namelijk.
10 jaar
De stekker en de bedrading zien er standaard genoeg uit.
De vraag is of de software de uitleesmethode van EOBD (de Europese versie van OBD2) ondersteunt.
In 2000 hoeft dat nog niet, pas vanaf 2001 is het verplicht.
Als diverse aanbieders van EOBD/OBD2 scanners al zeggen dat het niet werkt, dan zou ik daar maar van uit gaan.
Zekerheid kun je krijgen door de motor een keer met een EOBD scanner te laten uitlezen. Ieder APK-station heeft er wel eentje.
Overigens, iedere keer geld uitgeven om uit te lezen hoeft nu ook weer niet.
1 keer goed uitlezen en dan repareren lost het probleem op.
Weet je de exacte foutcodes ook welke er uitgelezen zijn? Liefst compleet met nummer.
Welke problemen heb je? En heb je die problemen alleen op LPG of ook op benzine?
We hebben de auto pas, cel ging aan naar de lokale garage gegaan om uit te lezen, helaas geen codes mee gekregen heeft um gereset.. Cel was uit maar 100-200km later brand cel weer. Maar om weer 12,50 te dokken en niets wijzer te raken zie ik niet zitten. Ik wil om die reden dan ook liever zelf een tool, dan kan ik met eigen ogen zien wat er is.
Had nota bene gevraagd om de foutcodes op te schrijven, helaas is dat niet gebeurt en wil ik liever zelf ermee aan de slag.
Overigens merk ik niets aan de wagen. Zowel benz. Als lpg rijd ze zoals het hoort (we gewend zijn)
10 jaar
Ik heb deze,
http://www.obd-partner.nl/diagnosecomput...
Maar voor minder heb je ook één.
Met de mijne kan je benzinewagens scannen vanaf bouwjaar 2000, Diesels vanaf 2004, plus kan je het updaten naar de laatste modellen, maar heb ik nog niet gedaan, dat een garage geen gegevens geeft is normaal, het is hun boterham hé, tenzij dat zij deze probleem moeten oplossen.
En mijn toestel is ook compactibel met Mazda, kortom alle merken, zelfs voor masserati, en voor mijn alfa 166, en mijn vrouw haar Picasso ook geen probleem, heb verschillende merken op mijn vloer gehad om te testen en waren allemaal compactibel met mijn scanner, een handig toestel, maar je moet toch een goede bassis hebben van autotechniek, geef mij een naaimachine, zou niet weten hoe je eraan moet beginnen als je weet wat ik daarmee bedoelt, en het fijne is dat het in het nederlands is.
Voor een hobbyman als ik toch een aanrader, en als je in mijn buurt woonde was het voor mij geen probleem om even binnen te springen om het te laten zien.
En dan nog iets, wanneer zijn lampje weggereset is, zal deze natuurlijk terug branden als het probleem niet is opgelost, scanner ontvangt foutcodes dat zijn opgeslagen in de ecu van de wagen, een soort computer, maar als deze weer foutcodes ontvangt geeft deze dan weer een foutsignaal, elke pinneke van een obd stekker heeft een functie, deze geeft dan informatie door naar de scanner, via computertaal (binaire stelsel) , wordt deze omgevormd naar een cijfercode via scanner en tegenwoordig wordt het ook vertaalt.
Scanner herkend alleen elektronische problemen, geen mechanische, maar aan die elektronicaonderdelen zijn dan mechanische onderdelen aan verbonden, denk aan een EGR-klep, tegenwoordig bij Diesels een kwaaltje.
Gr.
Jantje
10 jaar
dit gebruik ik , en een programma via de smartphone je kunt ook alle fout codes resetten
10 jaar
dit gebruik ik , en een programma via de smartphone je kunt ook alle fout codes resetten[/quote]
Zie wel Europese auto merkrn.in de adv text staan...
Maar pakt ie ook mazda wagens? Heb jij daar misschien ervaring in Ulbert?
Bedankt voor je input
10 jaar
ja ik heb zelf ook een mazda 626 van 2002 en daar werkt het zeker op
10 jaar
heb je net een pb gedaan via de forum volgens mij ben jij dat ook of niet
10 jaar
Een 2002 model (met benzine motor) mag je niet gelijk trekken met een 2000 model (mret benzine motor).
Het model uit 2000 hoeft niet te voldoen aan de EOBD-verplichtingen, het mag wel uiteraard.
Een 2001 model en volgend (met benzine motor) MOET voldoen aan de EOBD wetgeving, anders had deze niet verkocht mogen worden.
Heb eobd maar of ze werkt icm obd2 uitlezers.. Voor 13 euro kan.ik t risico wel nemen maar voor bijv 140euro is t een dure gok..
10 jaar
Die van mij koste 170 euro, , heb er geen spijt van , maar dat is ieder zijn keus.
Gr.
Jantje
10 jaar
Kijk in de bibliotheek of ze een 'vraagbaak' hebben van dit model. Daarin staat hoe je de auto met een draadje kunt uitlezen en wat de foutcodes betekenen.
10 jaar
Heb een simpele bluetooth uitlees tool gehaald.
werkt overigens via mijn smartphone (android 2.3 ofso, in elk geval niet de nieuwste ..telefoon is 4 jaar oud inmiddels dus wel fijn dat t werkt)
hij gaf fout code :
P0134 (sensor 1 bank1 o2 sensor) (een en ander google gaf aan dat het de lambdasensor is . klopt dat?)
is dat normaal op LPG brandstof ?
verder geen error codes in het geheugen sinds de vorige reset ;) (van de garage)
10 jaar
P0134 - O2 Sensor Circuit No Activity Detected Bank 1 Sensor 1
Is het normaal dat je een foutcode krijgt? Nee, ook niet op LPG.
De foutcode wil nog zeggen dat de sensor defect is, het kan ook aan een slecht geregeld mengsel liggen en dat kan door de LPG komen.
Wis de foutcode en rij dan een stuk (dag) op benzine. Komt de foutcode ook dan terug?
Wat voor signaal geeft de lambdasonde bij stationair en verhoogd (3000) toerental? Zowel op benzine als LPG.
Wat voor waarde geeft de "Long Term Fuel Trim"? Zowel op benzine als LPG.
Oldford,
hier zal ik je denk ik geen antwoord op kunnen geven (ik ga er niet van uit dat mijn obd tool deze dingen ook uitleest).
ik heb ze vandaag gewist en volgens de vorige eigenaar ging de code en het lampje (CEL) uit als je wat langer op benzine reed (de auto was van een mazda monteur).
10 jaar
Tja, als je geen zogenaamde "live data" kunt uitlezen, dan is de tool maar heel erg beperkt bruikbaar.
Zonder die "live data" ga je de storing (welke dat ook is) niet zomaar vinden, hooguit per ongeluk.
Ik heb sowieso al mijn bedenkingen over het nut van dit gadget, want de tekst bij de foutcode klopt ook al niet.
En ja, een O2 (Zuurstof) sensor is een lambda sensor. O2 sensor wordt meer in Engelstalige landen gebruikt.
de text zal wellicht niet geklopt hebben om de volgende reden :
ik heb die 1 uur voor het posten uitgelezen en vervolgens ben ik in mijn tuin aan het werk gegaan omdat het toen nog daglicht had/was (tuin werkzaamheden gaan nu eenmaal niet zo makkelijk in het donker/schemer ;)
maar zoals jij hem omschreef stond deze er daadwerkelijk (wist zeker dat het p0134 was maar de exacte beschrijving niet en was wat ik ongeveer nog wist wat ik gepost had)
ik snap je punt betreft goedkopere apparatuur zoals deze (maar om even snel een foutcode erbij te halen zodat ik met een geruster hart kan rijden is wel fijn (en om telkens 12,50 te betalen aan de garage welke mij de code nooit zal geven en hem ook alleen even reset met het verhaal "er stonden er zoveel in dat het niet duidelijk was"
10 jaar
Tja, het word allemaal wat tegenstrijdig. Hoe bedoel je: "er stonden er zoveel in dat het niet duidelijk was"?
Dat die garage aan het liegen was? Of er geen verstand van had? Waarom ga je dan terug naar die garage?
Overigens, welke foutcodes zouden dat dan zijn? Je hebt er maar 1 in staan nu.
En ik denk dat je kennis te kort schiet om te beoordelen of je wel of niet met een gerust hart kunt doorrijden met die code.
Of wel kom je bij de verkeerde garage(s), dan wel je hebt slechts 1 maal de foutcode laten uitlezen, dan wel geef je de verkeerde instructies - je vergeet dat ze de fout moeten onderzoeken.
Nogmaals 1 maal uitlezen is meer dan voldoende, als je maar laat zoeken naar de oorzaak.
moet ik je helaas gelijk in geven.
ze hebben maar 1 maal uitgelezen en toen kreeg ik te horen dat er meerdere in zouden staan en helaas geen codes doorgekregen ;) en dat ik maar weer langs moet komen als CEL weer aan zou gaan. garage had hem gereset en nu ik hem heb uitgelezen via deze tool kreeg ik alleen p0134 als code te zien geen andere codes ;)
hoe kan je de lambda controleren (heb een multimeter in mijn bezit eventueel) ;)
10 jaar
na de p0134 code te hebben verwijderd krijg ik nu p1170 melding (nog geen CEL zichtbaar overigens, en maar net een paar km gereden dus moet nog ff w88 wss op CEL en nieuwe melding.
10 jaar
P1xxx codes zijn verschillend per fabrikant en soms ook nog per motor (type).
Voor zover ik weet is dit bij Mazda: 1170 HO2S Bank 1 Sensor 1 Circuit Fixed (Bank 1 Sensor 1)
Dat is een minder ernstige waarschuwing dan de foutcode P0134. De betekenis is wel gelijk.
gister voor het thuiskomen nog even nagekeken, op benzine zijn er geen meldingen in het systeem.
eens kijken of dat aan het einde van vandaag weer zo is als we nog weggaan ;)
dtc scherm via torque geeft wel aan dat de catalysator en o2 sensor "not ready" zouden zijn ( zou zover ik op diverse fora las dan ook weer te maken hebben dat ze nog ge-eikt moeten worden en dat ze pas na x aantal km weer klaar zijn (klopt dat?)
dus tot zo ver.
een goedkope Bluetooth obd2 (elm327) werkt op mijn wagen, maar hier moet je ook weer geluk mee hebben zeggen ze (zitten ook DOA's tussen)
10 jaar
Wat je op "not ready" ziet staan zijn de zogenaamde "readiness tests".
Iedere keer dat de accu los gaat of de foutcodes gewist worden, krijgen deze tests de status "not ready".
Daarna worden na een motorstart de condities afgelopen en als er geen fout is word de desbetreffende test op "ready" gezet.
Of de O2 sensor ready wordt als er een P1xxx foutcode op de O2 sensor is weet ik niet. Bij aanwezigheid van P0134 in ieder geval niet meer.
De test voor de katalysator kan wel een paar dagen duren. Verdere conclusies zijn er aan die testen niet te verbinden.
Het lijkt er meer en meer op dat op LPG het mengsel niet (goed) geregeld wordt.
Echt zekerheid daarvoor heb je na uitlezen van de fuel trims of na een proefrit met continue loggen/uitlezen van het signaal van de lambdasonde.
sorry dat ik niet meer gereageerd heb.
volgens de vorige eigenaar is de lambda al vernieuwd vorig jaar. en bleven de codes terugkomen.
schijnbaar is dit "normaal" want op de andere fora lees ik dezelfde foutcodes op lpg brandstof.
echter volgens de vorige eigenaar circa 1 op 10,5 op snelweg en 1 op 12 binnendoor (80kmh wegen)
wij komen op de snelweg zonder airco nooit boven de 1 op 9.7 gemiddeld genomen over de laatste 10 tankbeurten.
dus wat betreft het foutcode probleem kan deze dicht daar ze ondanks vervangen van onderdelen en uitlezen gewoon terugkeren (op benzine gaan ze wel weg na x aantal km *circa 40km / 3 x koude start*
10 jaar
elm 327 destijds aangeschaft voor een paar euro. ding werkt(e) prima, onbekend of ze nu nog net zo goed werkt daar ik het niet of nauwelijks nog gebruik alleen als ik serieuse problemen vermoed.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar