bij koude motor gaat schakelen van 1-->2 en 2-->3 niet soepel, en het voelt soms niet lekker aan, een soort tik als hij in de versnelling valt. Bij warme motor schakeld het al soepeler maar heeft hij af en toe nog steeds het gevoel van een tik als hij in de versnelling valt.
Kan dit de versnellingsbakolie zijn die vervangen moet worden of moet ik denken aan iets anders. auto heeft 110.000 gelopen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou jos ik zou toch eerst eens beginnen met de versnellingsbak ole teverversen.
groetjes jan.
Beste Henk,
Verversen van je olie is belangrijk, maar kijk uit met welke olie je ververst! Anders merk je mogelijk geen verschil.
Ik heb er vorig jaar een topic overgeschreven. Mijn Premacy (benzine 1.8 bj 2000) schakelde ook zwaar bij koude. Het blijkt dat er binnen de Mazda specificaties behoorlijk verschillende olieën zijn.
Wanneer je probleemloos wilt schakelen moet de olie de volgende specs hebben:
viscositeit bij 100°C: ca 15
bij 40°C. ca. 75
en vooral belangrijk; viscositeitsindex ca. 200.
Een goed voorbeeld hiervan is BP Energear SGX (API GL-4), Shell Transaxle oil, Shell EP 75W-90
Hoe hoger de visc. index (de mate waarin de olie dikker wordt bij lagere temp.) des te langer blijf 't ie dun= beter schakelen.
Veel olieën hebben maar een visc. index van ca. 150
Ik had zo'n olie en heb die (na deskundig advies) verdund met 30% ATF olie (aut. versn. bak olie).
Nu schakelt de bak perfect. KasperH heeft dit ook bij z'n 626 gedaan en is ook zeer enthousiast
Als je geen verbetering merkt met je klacht weet je in ieder geval dat het niet aan de (onjuiste) olie ligt.
met groet, Bert
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar