Beste mensen,
Ik heb met mijn stomme kop een startaccu met de verkeerde polen aangesloten toen ik snel even de auto wilde verzetten.
Nu loopt de motor heel slecht stationair met te laag toerental en reageert de motor heel haperend/stotend op het gas, waarbij hij zo goed als niet op toeren komt. Daarnaast brandt het ABS lampje. Aangezien mijn 190 echt supernetjes is baal ik hier heel erg van, weet iemand misschien wat ik allemaal heb gesloopt?
De accu in de auto zelf was zo goed als leeg. Daardoor is de kans nog groter lijkt me dat er iets is doorgebrandt aangezien alle componenten zeer kortstonding de 12V op de massa hebben gehad, had er een opgeladen accu tussengezeten was het risico minder groot denk ik.
Zover ik weet zijn ECU's toch beveiligd tegen 12V op de massa? Misschien een sensor voor de stationairregeling?
Alvast bedankt voor de tips!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Helaas, ecu's zijn daar niet tegen beveiligd, zeker niet in die tijd.
Heeft deze niet een zwart kastje op het binnenscherm dat de onsteking regelt?
Ja tegen het schutbord aan de motorzijde? Naast de twee computers zit wel een zwart kastje geloof ik en een relais (ik ben nu niet bij de auto dus kan niet snel checken).
Check Engine lampje brandt trouwens weer niet.
Ook niet bij contact aan? Dat is geen goed teken.
geen paniek -zie dit maar even na en alles is als vroeger
-------------------------------------------------------------------
OVERSPANNINGSBEVEILIGINGRELEAS -- zekeringen nazien zijn 100% zeker door gebrandt deze bevindt zich achter batterij (achter de zwarte plaat )releas met rood bovenaan met 2 in zekeringen van 16 amp -anders releas vervangen +/- 110 is alles is opgelost deze dient voor beveiliging van de ke-doos en abs doos enz
groetjes
Ok dat geeft hoop, er zitten dus nog zekeringen achter de accu ergens. De normale zekeringen heb ik uiteraard gechecked maar waren in orde (ook van de stationairregeling).
Het Check Engine lampje brandt overigens wel op contact maar gaat gewoon uit tijdens lopen.
Ik ga het morgenvroeg direct proberen, hoop dat het niet ernstig is want ik heb er behoorlijk de pest in.
Alleen blijft dat ABS lampje over, of is die ook beveiligd via dat overspanningsrelais?
En heeft een 190E nog geen diagnose mogelijkheid? Er zit namelijk wel een stekker (geen normale OBD) en mijn E30 uit dezelfde tijd had al wel OBD (geloof wel als eerste bij BMW, de S14 M3 motor).
kijk dit maar eerst na EN HET IS GEMAAKT ( kom dit regelmatig tegen)
---------------------------------------------------------------------------------------
de hoger genoemde releas voorziet de ke-doos( injectiecomputer) en ook de abs computer van stroom welk door het verkeerd aan sluiten van de start batterij de zekeringen heeft doen doorbranden--- hiervan als gevolg --deze doet dienst als beveiliging voor de injectie-computer en abs -computer enz -----gevolg ---abs lamp blijft branden---geen elect-toerental regeling -motor krijgt geen electron--regelingen slecht draaien enz-
heeft geen diagnose mogelijkheden --- die ronde stekker( indien aanwezig )op linker binnen spatbord dient voor scoopmotor tester op aan te sluiten en lanbdasonde controle
suc6 ps ;graag ook berichtje als opgelost is
@ willy9; 10 punten!
Er zit achter de accu, naast de computers inderdaad een (relais)kastje met een extra 10A zekering die was doorgebrand. Nieuwe zekering en hij liep als een nieuwe en ABS lampje was ook weg.
Echt top dat je op dit forum m.b.v. professionals zo snel problemen kunt oplossen want ik zat toch even te zweten!
WAT is er nog mooier als mekaar kunnen helpen !!
verder nog veel geniet van uw 16 klepper
groetjes
willy
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar