Mercedes-Benz 190: 190E stationair leidt eigen leven

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: w201 2 liter 190E

De 190E 2.0 automaat liep tot voor kort keurig.
Ineens begint de motor stationair hoger te lopen en dat met wisselende toerentallen tussen de 1000 en 2500 rpm.
De standaard stationaire 700 rpm's zijn helemaal niet meer aan de orde.
Stappenmotor gereinigd en blinkt van schoonheid, meteen op een dc voeding tussen de 2 en 10 Volt getest: regelt vloeiend.
Slangen van en naar de stappenmotor ontvet en gesealed .
Overspanningsrelais bekeken (buitenkant + aansluitingen). Geen corrosie.
Losse spanning met contact aan op de stappenmotor en actuator gemeten = is in orde.
Microswitchs gasbediening getest: werkt.

Bij proefdraaien loopt de motor op 950 rpm, ineens loopt het toerental op en dan meet ik ipv 0 Volt, 6-8 Volt op de stappenmotor.
Dan zakt het toerental ineens weer, maar stijgt ook als hij er zin in heeft.

Vacuum niet gemeten, de economymeter blijft links staan. Zichtbare vacuumslangen bekeken en alles ziet er keurig uit (op het oog).

De auto rijdt zonder gas te geven soms al 40 km/u in Drive.
Uit drive halen wil soms een toerentalverlaging geven naar 950..

De auto naar de dealer brengen is een optie, maar misschien zijn er hier MB W201 veteranen die deze techneut (in scheepstechniek) wijzer kunnen maken?

Alvast dank!

Hans

vuuren1

Geplaatst door vuuren1 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

ahavelaar (0), 15 jaar geleden

Motor warm rijden en dan kontakt uitzetten en inspuitcomputer los koppelen. Daarna weer starten en kijken
wat er gebeurt. Als het probleem zich dan nog voor doet is er toch een vacuumprobleem ( kontroleer dan ook
de rubber mof tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk) Als de motor zonder inspuitcomputer wel normaal blijft
draaien (stationair toerental zal wel iets hoger zijn dan normaal) eventueel andere computer proberen.
(is misschien tijdelijk ergens te lenen) mvg. Arie

willy9 (0) PRO, 15 jaar geleden

kan u niet eens met een andere stappenmotor proberen - de aansturing komt van de ke-computer


gasklepschakelaar uitmeten met ohm meter.Dicht o,2 ohm een beetje openen ol
-ik vermoet dat de kwantummeter de oorzaak is(slaat de motor soms ook af bij stoppen aan kruispunt)

groetjes

vuuren1 (0) PRO, 15 jaar geleden

@Arie,
In noodloop, dus met een stekker los, draait hij keurig en inderdaad iets te hard.
Bij een losse stekker zou de boel in noodloop gaan (zoals bij andere auto's).

@Willy9.
Hij slaat niet af, gaat wel te harder draaien. Het lijkt in Drive zelfs harder dan dan in N.
Waar moet ik exact op meten voor die ohmse waarden van de gasklepschakelaar?
0,2 ohm en een beetje open ?? (er staat ol).

Mij is vandaag verteld dat het vanalles kan zijn en dat lees ik ook wel op internet.
De 4-polige temperatuurgever, de lamba sonde heb ik nog niet gemeten. Ik weet niet hoe, wat en waar precies.
Er is me ook al verteld dat bij deze types er soms een probleem is ergens in de injectieunit wat niet te vinden is.
Als men die verving door een unit van de sloop was het ook opgelost.
Dit type schijn niet uit te lezen te zijn m.b.t. foutcodes.

Gr, Hans

willy9 (0) PRO, 15 jaar geleden

bij stationair toerental - op het moment dat het toerental oploopt eens met een schoevendraaier of dergelijk een tik boven op het zwart langwerping blokje aan de kwantummeter(luchtmeeteenheid) geven -indien vermindert is dat de boosdoener
de gasklep heeft 3pin stekker 1 2 3 tussen1en2 en tussen 2en3 destekker bevindt zich eenbeetje voor het bescheven blokje op inlaatkanaal


groetjes

temperatuur of landa meter geven dit probleem niet op 25j mb nooit voor gehad - kan niet uitgelezen worden op foutcode sommige type wel met percenten

vuuren1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bedoel je de actuator die ongeveer boven de stappenmotor zit boven richting schutbord op de injectieunit? Het blokje met de torkx boutjes?

De gasklepstekker zit die achter de microswitch in de lijn met de gasklep?

En dan de ohmse meting dicht is nul en open is ?? ohm?

willy9 (0) PRO, 15 jaar geleden

-de eletronich regelaar zit onderde inlaatcolletuer 3 en4cyl . de stekker gasklep ( 3 pins ) bevindt zich voor de inspuiteenheid boven op de inlaatcollectuer 1 en2 cyl .
-- OL ( is oneindig)

-Het blokje wat ik bedoel is aan de voorkant tegen de luchtmeeteenheid gevezen met ook 3pinsstekker op -drukregelaar(rond buisje met een korte gebogen benzine leiding aan verbonden met ke- eenheid ( sleutel 17) bevindt zich juist er voor

Ps : het is toch geen wagen met de electronische carburator

vuuren1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik ben geen benzine injectie man, dus stel ik misschien rare vragen. Excuses daarvoor.
Het is voor zover ik weet een Bosch KE Jettronic systeem, zeker geen electronische carbuateur of monopoint injectie.

Wat is een inlaat colletuer? (de luchtmassaklep?)

Ik ken een aantal benamingen van onderdelen en die kan ik op basis daarvan herkennen:
-Actuator= zwart blokje aan de schutbordkant van de injectieunit en redelijk bovenaan (zit met 2 torx schroeven vast).
-Gaskleppotentiometer= achter de microswitch met het rolletje die bedient wordt door de gasklepbeugel. Is dat een potentiometer of inderdaad een schakelaar?
Andere benamingen ken ik helaas niet.

Er lijkt iets te blijven hangen wat niet meteen gecorrigeerd wordt of kan worden. Die tik met de schroevendraaier spreekt me wel aan, maar is dat de actuator?

willy9 (0) PRO, 15 jaar geleden

opbouwwijze --inlaatkanalen daar op de gasklep (kan ook een 2 pins stekker hebben of 3 pins - dan de luchtkwantunmeter (grote platte schijf ( lucht meting) - dan daarop luchtfiter -- de ke- kop (injectiekop )is naast de luchtweegklep gemonteert waar op de luchtfilter komt ---blokje wat u aangeeft is een hydraulisch stelglied (geeft verrijking)staat op de ke-kop geschroeft
--microswitch is de schubabschaltung schakelaar Moet bij ralentie ingedruk zijn-- aan het gasstangenstelsel is veer gemonteert ( ZEKER GOED NAZIEN of die er nog aan zit)in de richting microswitch
-- het bewuste zwart blokje is op de voor zijde van de luchtkwamtummeter geschroeft(radiator richting)3pins o zo geplaatst
o
Ps indien u er niet uitgeraakt is de optie misschien best daeler opzoeken o

vuuren1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik heb even gekeken:
De gasklepschakelaar lijkt een 2-pins (daar kan je slecht bij).
Het platte blok aan de radiateurzijde aan de spinnekop heeft 3 pinnen, dat klopt.
Een tik erop met het heft van een schroevendraaier maakt niets uit.
De veer aan de gasbedienig zit er keurig aan en de microswitch schakelt goed.

Ik ga binnenkort naar een MB specialist, maar ik ben zelf nieuwsgierig wat er loos is.

vraagje (0), 15 jaar geleden

hallo meschien een scheur of scheurtje in een van de vaccuim slangen'

anders zou ik zeggen verwissel toch de stappen motor is eens

bespuit de slangen eens met remmen reiniger let dan op tijdens het spuiten of de toerental om hoog gaat

sucsess

vuuren1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een vacuumlekje is, als de slangen niet echt bewegen m.i. redelijk constant.
De klacht is juist erg wisselend. Ik heb de meeste slangen getest en alles ziet er ook netjes uit (niks uitgedroogd of doorgeschuurd).
Of ik nu wel of niet met remmenreiniger spuit; het toerental stijgt op onvoorspelbare momenten. Dat is dan dus niet te koppelen.

De stappenmotor is gereinigd en heb ik los getest met 2 tot 10 Volt DC. Die regelt keurig en zonder haperen.
Er komt soms ineens 3-5 volt op de stappenmotor en dan gaat het toerental omhoog.
Ergens zou je denken dat er meer benzine wordt ingespoten en dat de stappenmotor dan daarop reageert door open te sturen.
De motor loopt al die tijd aan de uitlaat netjes, dat zou verklaren dat het bijregelen klopt als door een reactie op iets merkwaardigs wat er elders gebeurt.
En wat dat is...

vraagje (0), 15 jaar geleden

sorry ik kan hier niet verder op antwoorden

zeer complex

willy9 (0) PRO, 15 jaar geleden

de ralentie regelaar krijgt zijn aan sturing via de KE-unit welke op zijn beurt zijn signalen ontvangt van de gasklep en de luchtkwamtummeter en zo het ralentie toerental bepaalt ----indien een van de twee een slecht signaal door geeft is er een wisselend toerental enz

vuuren1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Allen dank voor het meedenken!
De auto staat inmiddels bij de garage.
Willy9: Ik zal je laatste reactie aan de garage mailen.
Die zei ook al dat het de stappenmotor etc. niet is maar foute signalen die de aansturing van o.a. de stappenmotor beinvloeden.

Als het verhaal boven water is dan meldt ik het hier.

vuuren1 (0) PRO, 14 jaar geleden

Opgelost:

De electronische regeleenheid (het langwerpige blokje aan de radiateurzijde op de luchtmassa unit stuurde foute signalen uit. Als er geregeld moest worden dan bleef de waarde 'hangen' en werd het stationaire toerental niet aangepast.
(de tikken met de schroevendraaier hadden geen invloed)

Dit zwarte blokje is niet los geschroefd, dus is de luchtmassa unit in het geheel vervangen.

De motor loopt weer als een zonnetje.

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.