close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 307: 207 '82 Vs 307 '79

Bouwjaar: 1979, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4

Heb het volgende probleem, Heb een motor van een '82 207D in een '79 307D gestoken (zelfde motor) maar de alternator heeft een andere aansluiting. Deze alternator is voorzien van een interne regulator...
De '79 307 was niet voorzien van een alt. met interne maar een externe regulator dat achter het luchtfilterhuis bevestigd zit... weet iemand hoe ik de kabels kan aanpassen naar een interne regulator?

Alternator met reg. heeft drie platte verticale (mannekes) naast elkaar, de alternator zonder reg. heeft 3 ronde (mannekes) gewoon de koppeling verwisselen is niet goed aangezien het andere kabels zijn dus anders moet ik teveel chipoteren, ook als ik een andere alternator steek, steunen, poelies e.d. zijn ook anders.

Alvast bedankt aan de kraks die me kunnen helpen!

Geplaatst door

Noah (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aansluiting B+ aansluiten met een dikke draad op de + v/d accu of pluskabel bij de startmotor.

D- aansluiten op de draad van het controlelampje. Deze zal nu aangesloten zijn op de losse regelaar achter het luchtfilterhuis.

En zorgen dat de dynamo zelf goede massa heeft. Dan zou het moeten werken.

moderator 0
badge

16 jaar

[quote=moderator]Aansluiting B+ aansluiten met een dikke draad op de + v/d accu of pluskabel bij de startmotor.

D- aansluiten op de draad van het controlelampje. Deze zal nu aangesloten zijn op de losse regelaar achter het luchtfilterhuis.

En zorgen dat de dynamo zelf goede massa heeft. Dan zou het moeten werken.[/quote]
Super, maar heb nog een probleempje... er staat niks op de achterkant aangeduid van B+ of D- etc.

De '82 heeft twee dikkere (rode) kabels en één dunne (geel/blauwe) kabel

De '79 heeft drie dunnere kabels, een zwarte, een bruine en één weet ik niet meer juist... er hing wel aan dezelfde boom nog een dikkere rode kabel met O aansluiting...

Heb nog een probleem om te starten ook...
Als ik de trekstarter aantrek (voorgloeistand) licht het geel lampje onmiddelijk op, en de weerstanden tussen de gloeikaarsen beginnen te roken en stinken enorm verhit...
En als ik volledig aantrek om te starten doet hij enkel "tik"

Help!!, want de camper moet draaien...

Noah 0

16 jaar

De geel/blauwe is waarschijnlijk de controlelampdraad. Deze zit ook aan de losse regelaar. Misschien wel met een zelfde kleur draad..........Loshalen v/d regelaar en doorverbinden met dynamodraad.
Bij de regelaar achter het luchtfilterhuis zal waarschijnlijk ook een dikke rode draad aanzitten. Deze verbinden op de plaats waar nu op de '82-er dynamo ook de 2 dikke rode zitten. ( loshalen v/d regelaar dus)
De overige 3 losse draden komen te vervallen.

Wat betreft het starten: goede massa tussen motor en accu/carrosserie??? Leg anders een extra ( vingerdikke) draad aan tussen accu minpool en motorblok.
En anders misschien een starter die niet deugt.........Geef er eens 'n klap met een hamer tegen tijdens het starten....

moderator 0
badge

16 jaar

Bij de regelaar achter het luchtfilterhuis zal waarschijnlijk ook een dikke rode draad aanzitten. Deze verbinden op de plaats waar nu op de '82-er dynamo ook de 2 dikke rode zitten. ( loshalen v/d regelaar dus)
De overige 3 losse draden komen te vervallen.

Neen, bij de losse regelaar zij het bruine en zwarte kabels (dunnere)

Noah 0

16 jaar

Is dit zo'n rechthoekige regelaar met alleen 'n 3-polige stekker aan de onderzijde?

moderator 0
badge

16 jaar

Inderdaad rechthoelige regelaar met driepolige stekker met D- is bruin, DF is zwart, D+ is blauw/rood (daar hebben ze wel een dikke bruine draad bijgestoken en die gaat weg onder het dashbord) en blauw.

Noah 0

16 jaar

Dan wordt het iets simpeler: je moet alleen even uitzoeken welke draad naar de controlelamp gaat. Auto op contact zetten: als je dan de goede draad tegen massa legt, gaat het controlelampje op het dashbord branden. Deze moet je dan doorverbinden met de dunne geel/blauwe op de dynamo. De andere dynamo-aansluiting zoals gezegd ( B+) met een redelijke kabel ( zoals de rode) verbinden met de + v/d accu of aan de +kabel bij de startmotor.

moderator 0
badge

16 jaar

OK erg bedankt voor de info!
Hij start ook al... was een combinatie van slechte massa en slechte (gereviseerde) starter, heb de originele terug gestoken en startte meteen.
Enkel het stilleggen ging niet, waarschijnlijk het klepje op de pomp bijregelen zeker?

Noah 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 307 of stel zelf een nieuwe vraag.