close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 307 D: Ander motorblok

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 / OM616

Mijn huidige motor OM616, gebruikt redelijk veel olie, circa 1 ltr op 300 km. Hij heeft ongeveer 180.000 km gedraaid. Daarnaast zakt de oliedruk weg bij stationair toerental als motor goed warm is. Bij het iets opschroeven van het toerental gaat het lampje al wel weer uit.
Mijn voorlopige conclusie is motor reviseren zoals lagerschalen, zuiger/schraapveren en klepsteelgeleiders of ander motorblok monteren.
Als het een ander motorblok zou worden, wil ik graag een met hoger vermogen. Ik denk dan zelf aan een OM601 (4 cil.) of OM602 (5 cil.)
Is dit een goede optie en past eventueel een 5 cil. of moet er dan verschrikkelijk veel worden omgebouwd?

Geplaatst door

Bas Cramer (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gezien de leeftijd van de motor zouden de klepsteelafdichtingen teveel verhard kunnen zijn zodat ze niet meer afdichten.
Hierdoor kan ook een hoog olieverbruikt ontstaan. Het wegzakken van de oliedruk bij warme motor met stationair toerental
kan veroorzaakt worden door het overdruk regelventiel. Dit zit meestal in het oliefilterhuis en betaat uit een kogel die
met veerdruk tegen een zitting gedrukt zit. Als de zitting te ver uitgesleten is kan de oliedruk bij warme motor en laag
toerental wegzakken. Dit is op te lossen door het filterhuis met regelventiel kompleet te vervangen.
mvg. Arie

ahavelaar 0

16 jaar

Het olieverbruik is abnormaal veel voor een 616,het zou kunnen dat de membraam van de onderdrukpomp stuk is.Klepsteeldichtingen vervangen is ook niet zo een groot probleem.Bij een om616 zit het overdrukventiel voor de oliedruk aan de oliepomp in het oliecarter dit is tamelijk eenvoudig geconstrueerd.Een 5cyl kan maar dan liefst een motor uit een bestelwagen en dan moet er nog eenandere kardanas onder of je moet een volledige bestelwagen kunnen slopen dan heb je alles. Start deze motor nog goed? in het oliefilterhuis zit ook een ventiel dat als bypas dienst doet voor de filtering en event.oliekoeler

Roger10 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 307 of stel zelf een nieuwe vraag.