close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 310: 2.3 M102 afstellen

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: M102.945

Dag, de motor van mijn bus loopt stationair erg slecht. Ik heb mijn brandstofsysteem helemaal los gehad en gespoeld.
Tank en carburateur schoon en filter ingebouwd. Ontsteking ok, compressie ok. Carburateur is Pierburg 1b1.
Wie kan mij vertellen hoe ik de carburateur nu weer goed afstel ? Ik heb geen apparatuur.

hartelijk dank voor tips,
theo

Geplaatst door

thijsie (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Theo heb je de stationair-sproeier al gevonden.? Zonder meetapperatuur is het slecht afstellen maar zolang je nergens op goed geluk aan gaat draaien is er nog hoop. Kan je een foto van die carb. plaatsen ? Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Kijk hier eens: http://www.ruddies-berlin.de/index2.htm
Voor gegevens van de 1B1 en 1B3 (zijn nagenoeg gelijk)

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Klik dan ook even in VERGASER PRINZIP dan krijg je enig idee van de verschillende uitvoeringen. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

goeien dag,
hij is weer uit de stalling maar loopt nog steeds slecht. Ik heb jullie tips opgevolgd en Rudies bezocht.
Vergaser Prinzip ook gezien maar die stationair sproeier ?? Dat ding aan de voorkant (radiatorzijde) in
dat conische gat ??
Ik wil best naar de vakman, maar de vorige een MB garage in Zuid Duitsland heeft ook geprobeerd iets
te bereiken. Geen effect. Hij had ook niet het juiste Buch, zei hij. Wel 200,- euri ! Dat wil ik dus voorkomen.
Is er een DHZ methode die een aanvaardbare afstelling geeft. Het gaat mij vooral om een reglmatige stationair-loop.
(overigens zijn compressie -alles 12 koud) en ontsteking ook gechekt en zijn goed) Het is puur carburatie.
Dank voor tips , theo

thijsie 0

13 jaar

Theo ;de afstelling en de afslag tegen nadieselen zit beneden bij de voet . De stationair-sproeier zit in het bovendeksel.!!! Sproeiers zijn gemaakt van messing en makkelijk te herkennen. Van boven zit er een gaatje in en er staat een nummer in. Met een platte schroevendraaier er uit halen. Aan de onderkant zit een pijpje met een HEEL klein gaatje en is zo verstopt. Van bovenaf doorblazen !!!! (kwetsbaar) . Als ik het wel hebt zie je 2 van die sproeiers Maar NIET uit wisselbaar .... DE een na de ander . Komt deze kwaal terug ...Carb demonteren en omkiepen en niet uit elkaar halen er gaat zo een pakking stuk . Bouw er een filter voor na de opvoer pomp.! Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Hoi Punt, fijn dat je reageert.
Omdat het probleem begon met de eerste keer voltanken dacht ik ook direct aan een verstopte sproeier. Omdat wij (m'n zoon) ook zoiets had bij
zijn 208 M115, heb ik als eerste de beide sproeiers er een voor een uitgehad en schoongeblazen (compressor). We hebben ook de tank losgehad, gespoeld,
de vulpijp gerepareerd (enkele gaatjes bovenop) de leidingen geblasen en doorgespoeld én een zwevend brandstoffilter bemonteerd. Bij de 208 was toen het probleem echt over. Mijn 310 echter is na hetzelfde recept nog steeds niet ok. Nu is die 1B1 wel even anders dan de zenith van die M115.
Het terugblazen van een verontreiniging is bekend. Het zijn echter beide sproeiers in de venturie, andere kan ik zo vlug niet ontdekken. Ik had de carb. al
eens afgeschroefd en op het vlotterniveau losgehad. Vlotterkamer was brandschoon. Ik heb ondertussen ook aan de vacuum van de vervroeger en de
smoorklep-demper (?) gelurkt. Beide werken en vallen niet terug als je ze dicht houdt. Mis ik nou noch een sproeier ?
Wat me verbaast is dat de carburateur tot aan het schoonblazen van die sproeiers niet werd versteld. Als er een oorzaak was, dan is die vlgs mij nog niet
verholpen. Daarom vraag ik me dus af wat ik gemist kan hebben. Die duitser begon ook over de ontsteking, daarna over de bougies en de compressie.
Dat is allemaal gechekt en goed. Nu de brandstoftoevoer schoon is moet het toch aann de carb. liggen, of ben ik .... ?
Morgen ga ik weer proberen, hij moet in het week-end lopen. Heb je (of iemand) nog iets.
Vrolijk Pasen, zeker als 'ie goed komt !

thijsie 0

13 jaar

Door het lengte -verschil zijn de sproeiers niet uitwisselbaar .Kan je er echt in de lengte doorheen kijken??? Onderop de carb. zit een electrische afslag. Bij contact aan moet je een duidelijke tik horen. Als je aan de werking twijfelt dop het gat af en probeer het zonder. Stationair uitvallen is duidelijk een brandstof gebrek maar dit kan natuurlijk ook een luchtlekkage zijn. Bij ruddies berlin zie je er een of twee in doorsnee, Onder in de voet is het koploze schroefje de mengsel regelaar .....de grote schroef de luchtschroef toerenregelaar en daarbij de afslag tegen nadieselen bij warm stilzetten. Controleer alle vacuumslangen op functie en lekkage. Gebruik ook carb.reiniger. door de jaren heen kan er op de vreemdste plaatsen verstoppingen ontstaan . Je kunt die schroeven er uit halen maar kijk dan eerst hoeveel ze van hun zitting af staan om niet de afstelling kwijt te zijn. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Dag Jongens,
tips opgevolgd: de afslag gechekt spanning bij lopende motor, klep tikt hoorbaar -ook met externe voeding gedaan-. Luchtschroef uitgedraaid en met ietsje
vaseline op de o-ringen weer teruggezet, tot aan aanslag en vijf slagen terug. Hij reageert nu wel op de co-afstelling en draaid redelijk.
Alleen het oppakken is nog niet perfekt. Bij lage snelheid, lage toeren beetje horten en stoten. Ik ben voorlopig tevreden.
Dan proefrit naar den Bosch 1e Paasdag. Bij aanvangterugreis geen koppelig. Wel natte plek onder de auto en laag remvloeistof-signaal. Kopp. nemer stuk.
's nachts met 65 km over de snelweg in z'n 4 naar huis. Dinsdag nnieuwe cylinder gemont. Uit voorzorg ook de tweede wielremcyl. achter vervangen.
Nu alles weer ok. Hij heeft er maar 13.500 km op zitten maar is wel 24 10/12 jaar oud. Vaklui: hoeveel rubber gaat er nog kapot aan zo'n ding ?
De harmonica-rubber op de cardan had ik ook al gehad.
e.v proefrit gaat naar het zuiden M'tricht - Luik. Kijken hoe dat gaat.
groeten, theo

thijsie 0

13 jaar

Dag Mensen,

Ik heb alle tips opgevolgd. De juiste had betrekking op de stand van de luchtafstelling. Blijkbaar waren de andere condities OK.
Hij maakt alleen wat veel toeren en hoest nog wat. Ik denk dat CO, > 1,0 gemeten, aan de lage kant is. Mnteur zei dat dit type 4 mg/
mag hebben. Voorlopig dank voor de adviezen.

(Ik heb voor het stellen - hydraulische klepstoters ?- en van de ontsteking een nieuw thema gemaakt. Daar wil ik graag
ook nog naar kijken voor hij weer verder van huis gaat.)

thijsie 0

13 jaar

dag mensen,
carburatie is voorlopig ok. Vooral de basisafstelling van de luchtschroef heeft wonderen verricht.
Dank voor de hulp, Topic voorlopig gesloten.

theo

thijsie 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.