Mercedes-Benz G-Klasse: 230 GE: Problemen met starten, stationair lopen en APK gastest

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: M102.981

Ik heb een Mercedes 230 GE uit Duitsland gehaald, een 463 type uit 1990 met 249.000 km en een TÜV keuring van 7 december 09. Vandaag bij RDW Schiedam de auto gekeurd en op de APK is hij (alleen voor de APK) afgekeurd op de gastest (optimum rondom 1.0 was bij mij 1.1.. en moest ook 0.5 zijn en liep meer rond de 0.6-0.8).

De auto heeft ook moeite met starten, pas na tweede keer met beetje gas bij, blijft hij lopen. Ik heb er een proefrit mee gemaakt daar en daarna 400 km naar huis gereden, dus het is niet dat hij niet goed rijdt, geen cylinders slaan over of vermogenverlies (kon er even 150km/h op de teller mee rijden en dat was ook de max destijds in 1990..)

Dus overall: Slecht starten, onrustig stationair draaien, soms bij remmen voor stoplicht afslaan, maar als je hem naar neutraal zet is dat veel minder. Ik weet dat de motor niet nieuw is, maar volgens mij moet er wel een goed lopende motor van te maken zijn. Ik las al dingen over luchtmassa meter, injectoren die vuil zijn, vuil in gasklephuis, etc.. Als iemand zelfde geval heeft gehad dan graag wat van dit soort voorvallen en hoe het opgelost is, dan kan ik wat gerichter sturen naar de oplossing.

Onwijs bedankt alvast, super uitgebreid forum en goed voorbeeld van 'user generated content' !

Groet Eelco

230GE

Geplaatst door 230GE (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz G-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

230GE (0), 14 jaar geleden

stationair is geregeld doordat ik de co2 schroef heb bijgesteld, maar hij heeft nog steeds problemen met in 1 keer starten.. iemand een idee?

Roger10 (0), 14 jaar geleden

[quote=230GE]stationair is geregeld doordat ik de co2 schroef heb bijgesteld, maar hij heeft nog steeds problemen met in 1 keer starten.. iemand een idee?[/quote]
Ik heb zelf en 240GD van 1979,dit ter informatie ,maar ik heb goede ervaring ,goede olie10/40, dan een toevoeving "low smoke" van COMMA bijvoegen voor petrol engines:is benzine motoren,eventueel eerst spoelen met een oliespoelmiddel of een1 l. ATF OLIE bijvoegen bij de motorolie,goed laten warmdraaien ongev.1h dan motorolie aflaten+filter wisselen+ nieuwe olie + low smoke en dit geeft een goed resultaat,niet zo duur en het proberen waard

nicwil (0) PRO, 14 jaar geleden

foutcode uitlezen door middel van % percentage met multimeter of landa meter en dan volgens testblad met % aanduiding fout nazien --indien de % pendelt landa rond 50% afstellen

te meten op 1 en 3 bus van aansluiting testkas(scoop) ronde stekker op binnen spatbord in (moterruimte)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz G-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.