Ik heb hier een SsangYong Musso met een oude Mercedes 601 motor in. De polie op de inspuitpomp voor de aandrijving van de vacuumpomp was afgesleten. We hebben alles gedemonteerd en vervangen en vanaf toen krijgen we de motor niet meer aan het lopen zoals het hoort. De motor schud,rammelt, rookt en draait precies niet op 4 cilinders. Als je de leiding naar eerste injector openzet valt hij stil... doe je dit bij de anderen, dan verandert er nauwelijks iets. We zijn reeds geruime tijd met dit geval bezig ! Tal van mogelijkheden van inspuitmoment zijn al geprobeerd zonder resultaat.
Volgende dingen zijn reeds gebeurd :
compleet nazicht en afstelling brandstofpomp bij Dieselcenter
compressietest : allen 30-32 bar
BDP controle met olie : teken op polie is correct
controle merktekens nokkenas
Wij monteren de,met pen geblokkeerde, pomp op 15 graden na BDP zoals voorgeschreven.
Wie heeft ervaring met deze dingen ? Wat kan er misgelopen zijn ? Alles lijkt zo logisch en toch geraken we er niet uit !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog iets : de injectoren zijn ook getest en waren prima
Staat de pomp niet 180 graden verkeerd, of de nokkenas timing versprongen?
Nee, ze heeft wel 180 graden verkeerd gestaan maar nu staat ze zeker goed.
Nokkenas heeft tandwiel met vaste pen en hier lijkt alles goed rond. Het streepje
op de nokkenascirkel staat tegenover het streepje op de nokkenaslagerkap.
ik denk dat je pomp wel op tijd staat anders zou de eerste cilinder ook weinig reactie opleveren lijkt mij,misschien overbodig de pomp goed ontlucht??
16 jaar
Ik denk van wel. De wagen heeft al meer dan 15 minuten zo gedraaid... dan moet er de lucht ook uit zijn veronderstel ik
bij de verstuiver lossdraaien en laten lopen een voor een,je weet maar nooit en kost niks
16 jaar
enhoe loopt ie op toeren
Op toeren loopt hij een beetje beter maar zo te horen zit er geen vermogen in. We hebben nu, bij verdere navraag, verschillende gegevens ontvangen. Er wordt namelijk ook geschreven dat het inspuitmoment 15 graden VOOR het BDP moet zijn... terwijl op andere plaatsen NA staat geschreven. We gaan de pomp terug verwijderen en het eens proberen
Dat is het ook niet. Nu krijgen we een enorme dieselklop. We zitten dus blijkbaar toch met het verkeerde inspuitmoment...
Er zit op de krukas poelie toch een graden verdeling?
Zo ja, dan deze op 15 graden voor het BDP zetten, nu moet je de pomp blokkeren kunnen met de stift, kan dit niet, dan de pomp demonteren en verdraaien dat de stift hem wel blokkeert, pomp weer monteren, volgens mij staat op dat moment de pomp op 0 graden
Als je nu de motor op 0 graden zet staat de pomp op 15 graden na het BDP (volgens mij ontstaat hierdoor de verwarring met voor en na).
Het moet zijn: 15 graden VOOR BDP
(motorcode 601.940/941)
is deze pomp te verdraaien terwijl de motor loopt zoals een ontsteking zeg maar?? dan kun je toch proberen te draaien totdat hij goed loopt en dan kijken bij welk punt hij ongeveer staat
16 jaar
is er met de/montage niet een ulring vergeten bij die poulie
hierdoor kan de as naar voren getrokken zijn waar door de inspuit timing IN de pomp verloopt
dan kan je met paspennen en graden werken maar die kloppen dan mooi nooit niet meer
Geen leidingen omgewisseld ? (filter / pomp)
16 jaar
Loopt hij nu al weer goed?
Neen nog steeds NIET. We hebben allerhande inspuitmomeneten geprobeerd maar we blijven met een felle dieselklop zitten.
het is in de basis 13-15 graden NA ot, daarna met tester fijn afstellen.
Bij het vastzetten van de pomp, dus met speciaal stuk gereedschap kun je je vergissen, vlak voor het eigenlijke opstaande randje zit nog een opstaande streep, deze zit niet recht maar staat iets schuin. Je krijgt het speciale afstelstuk er dan ok in, maar pomp staat echter verkeerd.
Is het teken op de dis.deksel een vaste punt of een losse beugel, als beugel eens verkeerd is gemonteerd heb je ook trammelant.
zomaar een idee
draai de pomp eens een 1/2 slag
Beste collega als die mercedes motor nog niet mooi loopt bel morgen effe autobedrijfstart dan zal ik u proberen te helpen.www.autobedrijfstart.nl
hbr loopt ie al goed nou zo ja dan kunnen we beter effe hier melden hoe of wat dan hebben andere collegas ook wat er aan ik hoor het wel .
Topic is van rallyfiesta. Niet van mij, heb alleen antwoord gegeven. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het nu is.
Ik ben er even uit geweest maar het probleem is ondertussen opgelos !
Er is ietrs misgelopen met klep in buisje op pomp voor cilinder 1. Vermoedelijk
is dit vergaan toen we met zwanenhals wouden afstellen. De pomp was naar een
dieselcentrum gebracht voor herstelling en volledige afstelling. Alleen hebben die
sukkels enkel het inspuitmoment gecontroleerd en geen verdere testen
gedaan ! TRIESTIG ALS JE GEVRAAGD WORDT EN VOLLEDIGE CONTROLE TE DOEN !!!
Gelukkig zijn er nog vakmensen die hun vak wel goed doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar