Hoi benzers,
Hier een probleempje mijner zijds.
Ik heb al een tijdje last van slecht starten als mijn baby benz een tijdje stilgestaan heeft.
d.w.z. als hij langer dan pakweg 5-6 uur stil staat.
Als ik de sleutel op kontakt zet en wacht tot de benzinepomp klaar is en starten wil dan wil hij
niet direct aanslaan,maar moet ik een klein beetje op het gaspedaal drukken om hem aan de praat te krijgen.
Na 20-30 seconden loopt ie als of er niets aan de hand is. (rustig en regelmatig)
Ik heb hem bij ATU laten uitlezen en gaf 7 foutcodes aan.(volgens mij zaten deze er al langer in)
1x de luchtmassameter
1x de krukassensor
5x de lambdasonde
(niet in deze volgorde)
Na wat gefluister en gemompel van de monteur en de chef moest (NATUURLIJK) de
Luchtmassameter vervangen worden , volgens hun kostte dat +/_ 1200 euro !! en of ik een nieuwe afspraak wilde maken.
Ik heb intussen de bougies en het bobineblok vernieuwd,het gasklephuis en de luchtmassameter gereinigd en de krukassensor gecontroleerd (+/_ 720 Ohm)
Na de laatste handelingen merk ik dat hij beter reageert met optrekken en versnellen maar het (koud) starten
is hetzelfde gebleven.
Nu kan ik me voorstellen dat het de Lambdasonde is , maar deze heeft toch niets met de koude start te maken ?
Kan me iemand verder helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lambdasonde werkt niet tijdens de koude start en valk daarna.
MAAR, een ecu is zelflerend bij warme motor a.d.h.v. de signalen van de lambdasonde.
Die correctie wordt dan ook bij de volgende koude start toegepast, dus enig effect kan er wel zijn.
Luchtmassameter zit bij deze ingebouwd in de ecu. Nieuw is inderdaad heel erg prijzig omdat je de complete ecu vervangt.
Repareren is dan een optie. Misschien dat ac-tronics het kan - moet wel via een bedrijf.
Weet je de nummers nog van al die foutcodes?
Brandt op dit moment het foutlampje?
[quote=oldford]Lambdasonde werkt niet tijdens de koude start en valk daarna.
MAAR, een ecu is zelflerend bij warme motor a.d.h.v. de signalen van de lambdasonde.
Die correctie wordt dan ook bij de volgende koude start toegepast, dus enig effect kan er wel zijn.
Luchtmassameter zit bij deze ingebouwd in de ecu. Nieuw is inderdaad heel erg prijzig omdat je de complete ecu vervangt.
Repareren is dan een optie. Misschien dat ac-tronics het kan - moet wel via een bedrijf.
Weet je de nummers nog van al die foutcodes?
Brandt op dit moment het foutlampje?[/quote]
Ik heb (nog) geen foutlampje gezien sinds ik de auto bezit (maart 2004)
De foutcodes zijn (in volgorde van uitlezing) sleutel op contact (motor niet draaiend)
P0170
Lambdaregeling (voor kat)
signaal ontbreekt
P0170
Lambdaregeling (voor kat)
signaal ontbreekt
P0100
Luchtmassameter
Functie foutief
P0335
Krukassensor
signaal ontbreekt
P0170
Lambdaregeling (voor kat)
Signaal ontbreekt
P0130
Lambdasonde (voor kat) cilinderrij 1
Signaal ontbreekt
P0170
Lambdaregeling (voor kat)
Signaal ontbreekt
Volgens Hella-Gutmann apperatuur
Ik neem aan dat ( signaal ontbreekt ) komt omdat de motor niet liep?.
GR; Da Frog
13 jaar
"Signaal ontbreekt" bij P0170 kan van alles zijn behalve dat er echt een signaal ontbreekt. P0170 geeft aan dat het mengsel behoorlijk verkeerd is en niet meer kan worden bijgeregeld en deze fout krijg je alleen bij een werkende lambdasonde.
P0100 (luchtmassa meter) en P0130 (Lambda sonde) hebben daar ook mee te maken.
P0100 storing is mogelijk op dit moment aanwezig en kan de boel aardig verstieren.
P0335 is een fout op de krukas- (torental-) sensor. Kan te maken hebben met slecht starten/uitvallen.
Hier zou "Signaal ontbreekt" wel kunnen. Maar voor het zelfde geld bedoelt de Gutmann dat de storing op dit moment niet aanwezig is.
Foutlampje zou gewoon moeten branden. Dus daar klopt iets niet. Lampje weg? Maar dan zou ik nog een fout verwachten.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, vrees ik voor je luchtmassameter. Maar laat dan eerst een goede diagnose stellen.
Ik heb een Memoscan U581 can-obd II scanner gekocht en deze geeft geen fouten meer aan,
die waren bij ATU ongeveer 3 weken geleden gewist.
Het apparaat werkt , om twijfels weg te halen heb ik hem bij een collega met een Fiat punto getest.
P.S. Waar zou dat foutlampje moeten zitten?
13 jaar
Dat de memoscan op een andere auto werkt zegt nog niets.
Het apparaat werkt alleen en uitsluitend op auto's die voldoen aan de EOBD-wetgeving. Dat was pas in 2001 verplicht.
Rijst dus de vraag of deze auto wel KAN communiceren met dit testapparaat.
Hoeveel lambda sensoren zitten op de auto? 1-tje voor EN 1-tje na/halverwege de kat? Dan zou het kunnen werken.
Kan jouw scanner behalve codes ook live data meten? En krijg je die ook echt? Dan werkt deze.
Kun je gelijk naar de Long Term Fuel Trim kijken. Post dan welke waarde deze nu heeft.
Een goed verhaal over de ecu/luchtmassa meter met foto's (in het Engels): http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.38.ht...
Deze communiceert volgens het ISO9141-2 protocol wel degelijk met mijn auto.
Mijn 140 van ´99 ondersteund die livestream niet,maar werkte wel bij de punto.
Hij heeft 1 lambdasonde/sensor voor in de kat.Latere modellen 2.
En eh, LOFTY¨s site staat al heel lang onder mijn favorieten,
daar komt de U581 scanner ook uitgebreid aan bod.
Gr.da Frog
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar