Mercedes-Benz 190: Achterrem ontluchten MB 190E automaat 1988- W201

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2

Onze MB 190E heeft een paar jaar in de stalling gestaan en willen we weer graag APK laten keuren.
Nu hebben we de remleiding van voor (hoofdremcilinder) naar de achterrem moeten vervangen omdat deze 'verrot' was.
Ging vrij vlot, echter het ontluchten wil niet lukken.
Dat wil zeggen er komt wel lucht uit de slang die we op de ontluchtingsnippel hebben zitten naar het potje, maar dit blijft maar doorgaan.
Ofwel hij pompt geen olie door de remleiding maar lucht!
Ook als ik de remleiding weer los draai bij de splitsing achter komt er nagenoeg geen olie uit (paar druppeltjes).
Zelfs als ik de remleiding een stukje los draai op de hoofdremcilinder pompt hij er geen olie uit!

Op internet al aan het zoeken geweest en daar komen kreten naar boven als:
* het reservoir op de hoofdremcilinder zou een schotje hebben en daarvoor moet je hem tot de nok vullen
* de remleiding vanaf achter met een spuit van olie voorzien (dus eigenlijk tegengesteld de leiding vullen).

Kunnen dit inderdaad mogelijke oorzaken zijn?
Het reservoir moet toch gewoon een overloop hebben van de ene kant naar de andere kant?
En al zou je de remleiding tegengesteld vullen (lijkt mij niet gemakkelijk met een spuitje) en je gaat daarna ontluchten, lukt het dan (ineens) wel?

Of moet ik toch denken dat de hoofdremcilinder het begeven heeft?
Maar dan zou hij toch ook geen lucht pompen?

Enfin, waar kan ik het beste zoeken en welke oplossingen zijn er?

Vr.Gr.
Ed

VoWi

Geplaatst door VoWi (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 10 jaar geleden

Olie reservoir tot de rand vullen ivm tusseschotje, dan eerst voor ontluchten.
Ontluchtingsnippel zit niet verstopt ?
Er bestaat ook de kans dat je de hoofdremcilinder kapot getrapt hebt.
Compensatiegaatje verstopt , zodat hij geen olie aanvoerd.
De zwaartekracht het werk in eerste instantie laten doen , olie loopt vanzelf door , wel zorgen dat het potje vol blijft.
Remkrachtverdeler staat dicht ?

Hans4040 (300) PRO, 10 jaar geleden

Als deze auto ABS heeft, moet je een ontluchtingapparaat gebruiken.
Zonder dit apparaat kom je niet door de ABS pomp heen...
Zelf meegemaakt met een 190E, dus even langs een garage of dealer.

VoWi (0), 10 jaar geleden

Kaleido & Hans,

Mijn dank is groot.
Het is gelukt!
Inderdaad als je het reservoir tot de rand vult zie je de remolie alsnog naar achteren lopen naar het achterste deel van het reservoir.
Heel vreemd, want als je zo kijkt lijkt het toch echt of het reservoir geheel gevuld is.
Vraag mij wel af hoe het dan normaal naar het achterste deel loopt.
Het is geen ABS uitvoering, dus met met mijn zoon samen ontlucht met de manier met het slangetje en een potje en dan maar "intrappen" nippel opendraaien en weer dicht, etc.
Gelukkig blijken de remklauwen ook nog te werken.
Ik was bang dat die na ca. 6 jaar stilstaan vast zouden zitten, maar nee hoor, alleen de blokken zaten vast en die had ik al los en schoongemaakt.

Ook de knipperlichten werken weer, daarvan had ik ook een tip op internet gevonden dat het in de alarmlicht schakelaar zou zitten.
En dit klopte, de schakelaar er even uitgehaald (het houten plaatje kun je zo naar boven halen) en met contactspray ingespoten en een paar keer aan/uit gedaan. En ja, de knipperlichten en de alarmlichten werken weer.

Nu nog een beetje schoonmaken en kijken of ik van de week naar de APK kan en benieuwd of alles goed is.
Als de APK gelukt is zoeken naar een paar wieldoppen en als het lukt een andere linker deur (zit flinke deuk in en de onderkant is geroest).

Nogmaals mijn dank!

Vr.Gr.
Ed

kaleido 1 (1425) PRO, 10 jaar geleden

Het schotje zit ongeveer op de hoogte van min.
De doorstroomopening is vrij klein , dus je moet hem echt goed vol gooien om de achterkant goed gevuld te krijgen.
Is het remsysteem trouwens voor /achter gescheiden of kruislings.
Ik zou voor alle zekerheid even rondom ontluchten , ben je ook meteen van alle slechte remolie af.

VoWi (0), 10 jaar geleden

Vandaag naar de APK keuring geweest.
Er waren 2 puntjes: linker voorrem slang was een beetje uitgezet en de ruitenwisser was niet voldoende.
En dat na ruim 6 jaar stil staan!
Rem slang en ruitenwisser gehaald, er op gezet en weer terug naar de APK, en GOED gekeurd.
Dus Kaleido, aan een kant voor is de remolie nu ook doorgespoeld. Binnenkort ook rechts voor nog een keer doorspoelen/ontluchten en dan is alles vers. De remmen zijn trouwens voor / achter gescheiden dus niet kruislings.

Zit nog wel met een andere vraag, maar daar zal ik een nieuwe topic voor openen.

Een ieder nogmaals hartelijk bedankt.

kaleido 1 (1425) PRO, 10 jaar geleden

Goed bezig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.