Mercedes-Benz 190: Automaat 190 E geeft een 'klap' / 'schok' bij het door

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Vandaag is onze MB 190 na ca. 6 jaar stilstand weer APK gekeurd en weer de weg op gegaan.
Het valt mij op dat de automaat goed schakelt maar bij het redelijk doortrekken geeft hij een klap/schok ergens.
In zijn 3 gebeurt dit niet, alleen in zijn D.
Wat zou dit kunnen zijn?
In andere topics die over dit onderwerp gaan lijken toch weer net iets anders te zijn.

VoWi

Geplaatst door VoWi (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Ed; hoe vaak is die olie al ververst ? Als het kan vervang dan ook het filter .

Succes.

ATR Transmissies (0) PRO, 10 jaar geleden

Zou inderdaad kunnen zijn dat de olie is ingedikt laat even bij een specialist diagnose stellen en daarna even onderhoud

kaleido 1 (1845) PRO, 10 jaar geleden

Na 6 jaar , zo gaan rijden lijkt me zowiezo niet verstandig , ondanks dat hij een nieuwe APK heeft.

ATR Transmissies (0) PRO, 10 jaar geleden

Inderdaad even een goede check naar rubbers en andere delen die kunnen uitdrogen

VoWi (0), 10 jaar geleden

Het is inderdaad wel een goed idee om de automaat olie te verversen, inclusief filter.
Ik heb die bij mijn Chrysler Voyager ook wel eens gedaan en als ik zo in de vraagbaak kijkt moet dit wel lukken (alleen dat filter wordt niet omschreven in de vraagbaak).
Tijdens het rijden heb ik nog wel even goed opgelet.
Als ik in zijn 3 gaat rijden gaat het allemaal goed en als ik hem tijdens het rijden in D zet gaat het (op de redelijk normale schok na) ook goed.
Maar als ik hem gelijk in zijn D zet en ga versnellen schakelt hij de versnellingen goed door en dan ineens een soort 'klonjk'.
Net zo een soort geluid als je een gebroken voor veer hebt die verspringt tijdens het keren.

Ik heb ook wel ergens gelezen dat het aan de motorsteunrubbers kan liggen.
Nu zitten er van die bolvormige motorsteunrubbers op, zit daar soms olie in?
Bij het begin van de klus had ik namelijk voor de krik onder de motor (carterpan) gezet (hoe stom kan ik zijn) en toen kwam er aan beide zijde ineens wat olie naar beneden wat volgens mij uit die bollen kwam.
Een andere oorzaak kon ik niet vinden en deze was ik van plan na de APK te gaan vervangen (nu dus).
Of heb ik het helemaal mis en heb ik iets anders veroorzaakt?

VoWi (0), 10 jaar geleden

Vorige week de olie + het filter van de automaat vernieuwd/ververst.
Hierbij ook de koppelvormer laten leeglopen (is wel even een weet dat daar een inbusboutje zit die je er uit kan draaien).
Ik moet zeggen, hij rijd een stuk soepeler, maar helaas de schokken zijn er nog.
Bij de 1e keer doorschakelen is het een redelijk normale schok, bij de 2e doorschakeling is het een flinke schok/klap.
Het is wel minder geworden dan voor het verversen en ook als hij warm is gaat het iets beter.

Iemand nog een idee?
Moet ik het bijvoorbeeld in de aandrijfas zoeken?

Die motorrubbers heb ik overigens nog niet vernieuwd (hier blijkt inderdaad olie in te zitten!).
Er blijken alleen diverse verschillende soorten (taxi, automaat, benzine, etc.) te zijn, dus moet eerst goed weten hoe je het verschil kan zien.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Mooi dat de nieuwe olie positief heeft gewerkt.

De hele aandrijving van een auto is in rubbers opgehangen, loop dit na op te veel beweging en/of doorzakken.

Ook zit er bij verschillende modellen van Merc. een stootblokje aan het carter bij het subframe.

Uitlaat kan ergens tegen aan komen . Hardy -schijven in de aandrijfas kunnen defect zijn en als toegift het achter subframe moet goed in zijn rubbers staan .

Is er geen speling op een van de draag-en reactie-armen bij de achterwielen.?


Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.