Mercedes-Benz R-Klasse 2006: Af en toe startprobleem door lage raildruk, geen foutcodes.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: OM 642.950, Motorinhoud (cc): 2987, Vermogen (kw): 165

Af en toe slaat de motor niet aan, meestal nadat ie ongeveer 20 a 40 minuten daarvoor met een warme motor is uitgezet.
Na langer wachten slaat de motor wel gewoon aan en loopt dan prima.

We zijn er een keer bij geweest toen ie niet aansloeg, de raildruk bedroeg toen 32 bar. Logisch dus dat hij niet aansloeg, druk moet minimaal 225 bar zijn.
Twee uur later terug bij de auto om 'm op te halen, starten lopen, niets meer aan de hand. En geen enkele foutcode aanwezig.

Wat kan de oorzaak zijn van het af en toe niet opkomen van de raildruk? Er lijkt een samenhang met de motor-/brandstoftemperatuur te bestaan.
- Opvoerpomp? Maar dan hadden we waarschijnlijk niet eens 32 bar gemeten.
- Doseerklep? Maar is die überhaupt wel in staat om de toevoer zo ver te knijpen?
- Hogedrukpomp? (Bosch 0 445 010 145) Dat zou dan een af en toe optredende inwendige lekkage moeten zijn.
- Drukregelklep, (Bosch 0 281 002 494) lijkt me de hoofdverdachte. Maar het is niet 't bekende type met de boutbevestiging en het lekkende O-ringetje.
- Verstuiver(s). Kan het zijn dat bij een of twee verstuivers soms de retour vol open staat en daardoor de druk niet bereikt wordt?

Het ontbreken van foutcodes kan natuurlijk ook een aanwijzing zijn, defecten die een foutcode opleveren kunnen namelijk uitgesloten worden.

Pouwels

Geplaatst door Pouwels (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz R-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Heb je misschien al eens de krukassensor vernieuwd?

Als de raildruk of opvoerdruk te laag zou zijn, dan krijg je daar wel een foutcode op. Krukassensor niet.

Pouwels (0) PRO, 7 jaar geleden

Als we het relais van de opvoerpomp verwijderen krijgen we exacte dezelfde symptomen: Niet aanslaan, geen raildruk, en ook geen foutcode m.b.t. de raildruk. De verdenking gaat nu dus uit naar het pompje in de tank.
Bij andere auto's (weliswaar Fords met benzinemotoren) kennen we een vergelijkbaar probleem, de brandstofpomp wil dan niet gaan draaien. Een klap tegen de tank is dan vaak voldoende om 'm op gang te helpen. Ook bij deze auto's speelt het probleem vrijwel altijd bij een warme start.

Deze Benz genereert blijkbaar geen raildruk-foutcodes tijdens het starten. Als we de brandstofvoorziening bij draaiende motor verstoren komen er wel foutcodes m.b.t. de raildruk.
Bij het verwijderen van het brandstofpomprelais komt er wel een foutcode (2100). Een onderbreking in de aansturing van het pompje zouden we dus aan deze foutcode moeten hebben kunnen herkennen.
In overleg met de klant gaan we de opvoerpomp vervangen.

Pouwels (0) PRO, 7 jaar geleden

Helaas, klant heeft de auto weggedaan. Wij hebben de bestelde pomp retour moeten doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz R-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.