Mercedes-Benz 300 Oldtimer: Afslaan en stationair beroerd lopen (diesel bij de benzine)

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 300 SE

Enige tijd geleden plaatste ik een vraag over het slecht starten en lopen van onze Mercedes 300SE Benzine. (6 cyl)
Nu is gebleken dat de garage houder de benzine tank wat heeft bijgevuld (voordat wij de auto kochte) met wat benzine uit een jerrycan waar wat diesel in zat. Het zal weinig diesel geweest zijn maar het moet dus een mix van Benzine en diesel geweest zijn.
Dit was de verklaring van de garage houder voor het slechte starten en lopen van de auto.
Inmiddels zijn de bougies die zeer vervuild waren vervangen en is er een goedje in de brandstof tank gegooid om een en ander te reinigen. Inmiddels is na het goedje wat in de tank is gegooid door de garage bij ongeveer een derde tankinhoud ook weer opnieuw getankt.

Starten doet de auto beter maarrrrrrrrrrrrrrrr, Stationair lopen is nog niet je dat en tijdens het rijden bij het gas terugnemen slaat soms spontaan de motor af. Dit euvel is soms, dus niet altijd. Na dat afslaan start hij wel weer gewoon. Een zeer lastig euvel omdat de bedrijfszekerheid van de auto je een rot gevoel geeft en bij het afslaan slaat als het ware ook meteen je stuur bijna vast.

De vraag is: Krijgen we hierdoor ergens schade aan motor of andere zaken en helpt het als ik de nieuwe bougies maar weer eens reinig. Of heeft iemand hier een oplossing voor.
Alvast hartelijk dank voor een antwoord.

alexander de eerste

Geplaatst door alexander de eerste (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 300 Oldtimer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Benzine bij diesel maakt wel schade . Koop 6 warmere bougies om makkelijker de rest te verbranden. Succes.

ToniMB (0) PRO, 13 jaar geleden

Die paar druppels diesel zullen niet zo'n probleem geven hoor, niet dat ik het aanraad maar toch. Waarschijnlijk gaat het hier om uitgedroogde klepsteelrubbers waardoor de bougies heel snel vervuilen. Je kunt dan kiezen tussen regelmatig de bougies vervangen of toch de klepsteelrubbers laten vervangen. Dat laatste is de mooiste optie natuurlijk. Doorrijden met een slechtlopende motor kan uiteindelijk wel schade veroorzaken.

alexander de eerste (0), 13 jaar geleden

Dank Toni voor je antwoord. Is dat veel werk die klepsteelrubbers vervangen.
De auto heeft twee jaar stil gestaan en er is weinig mee gereden, we rijden er nu dagelijks mee.
Ik zal beginnen met regelmatig de bougies na te kijken en schoonmaken, als ze steeds zo vervuild zijn zullen toch die klepsteelrubbers dan vervangen moeten worden.

Dank,
Alexander

ToniMB (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is wel veel werk helaas, dan moet de cilinderkop eraf. Maar als de auto verder in goede staat is zou ik het gewoon (laten) doen hoor, dat is hij echt wel waard.

alexander de eerste (0), 13 jaar geleden

De auto is zowel van binnen als van buiten brand en brandgaaf. Het probleem is dat ik in Frankrijk woon en ze vragen hier voor alles de hoofdprijs. In NL zou ik naar P.Pul gaan in Urk maarja.

ToniMB (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je je daar beter bij voelt moet je dat doen, maak er een vakantie van, ga in die tijd bij je familie en oude vrienden langs ;)
Geen groot probleem hoor. Als geld op dit moment het probleem is spaar je een tijdje en vervang je in de tussentijd regelmatig je bougies, als het geen probleem is is het gewoon een investerinkje. Als het echt zo'n gave auto is gewoon laten repareren en nog vele jaren plezier van de auto hebben.

nicwil (0) PRO, 13 jaar geleden

kleprubbers vervangen nooit langer als 2 u en klaar nog nooit kop er voor af gehaald bij 103 (6 cyl) en 102 (4 cyl) motor zijnde 190-230-260-300--- bij de 110 motor 1/2 dag als ge het kent
om de kopere klepgeleiders vervangen wel de kop eraf (te veel speling)

spanbandje (0) PRO, 13 jaar geleden

Klepsteel rubbers vervangen, perslucht via bougiegat op cyl zetten bij zuiger in bdp dan klepveren indrukken verenverwijderen rubbers vervangen alles weer terug monteren. je kan van een oude bougie een perslucht aansluiting maken voor de cyl. zet er wel genoeg druk op.

succes Marcel.

nicwil (0) PRO, 13 jaar geleden

bij 103 en 102 motor zonder perslucht gaat perfeckt zo. 110 motor met druk
gr

w124-200 (0), 13 jaar geleden

dacht dat tot half 85 oltimers nog konden , deze is van 88

w124-200 (0), 13 jaar geleden

dacht dat tot half 85 oltimers nog konden , deze is van 88

nicwil (0) PRO, 13 jaar geleden

w 124-200- wat bedoelt u hiermee

alexander de eerste (0), 13 jaar geleden

Probleem is via deze site bekend geworden en wordt opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 Oldtimer of stel zelf een nieuwe vraag.