Mercedes-Benz C 220: Airco recirculatie schakelt zelf in + niet bedienbaar

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 D

Hallo leden Problemcar,

Auto: Mercedes Benz C220D Combi 1997

buiten de zomertijd leidt mijn airco een (on)redelijk eigen leven. De recirculatie schakelt zichzelf vaak in en blijft langdurig 10 - 45 min in deze stand. Het maakt niet uit of ik de recirculatieknop bedien: het rode lampje blijft aan.
Na de genoemde 10 - 45 min. komt er (eindelijk) weer verse lucht van buiten, ook dan kan ik de recirculatieknop niet bedienen: blijft uit.

De enige invloed die ik zelf heb is de EC/aircoknop even uit en aanschakelen, danwel de ventilator even naar 0 draaien: de recirculatie + lampje gaat dan uit, evengoed is de recirculatie niet schakelbaar aan/uit.

Afgelopen vakantie in Italië werkte alles zoals Mercedes het bedoelt heeft. ;-) Terug in NL alles weer zoals boven beschreven.
Waar kan ik de oplossing vinden voor dit lastige probleem?

- Ik rijd niet altijd met ingeschakelde airco, maar schakel 'm wel met regelmaat in om de installatie 'fit' te houden, zeker in de zomer vaak aan.
- Het filter in de auto bij de aanjager heb ik een jaar geleden vervangen;
- Bij het inschakelen stinkt de airco. Lastig om op te lossen met middeltjes als de recirculatie niet goed schakelbaar is. (Waar plaats je trouwens die spuitbus voor het reinigen van de airco, ofwel waar waar zit de interne aanzuigopening van de airco?
- Airco koelt goed.

Moet ik het zoeken bij een sensor of de afwatering van de airco? (waar zit die trouwens?)

Bij voorbaat bedankt voor tips.

Groet,
Machiel

Machiel102

Geplaatst door Machiel102 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Michel78 (0), 17 jaar geleden

Hallo,
Hetgeen je omschrijft is normaal. De meeste (semi)automatische airco's zijn zo geprogrammeerd dat ze op recirculatie gaan op het moment dat er behoorlijk gekoeld moet worden. Het recirculeren van reeds gekoelde lucht draagt bij aan een snelle verlaging van de temperatuur. Het is wel jammer dat je inderdaad geen keus hebt. M.b.t. de muffe lucht kan ik zeggen dat er weinig aan te doen is. Reinigingsschuim moet in de koelradiator worden gespoten en dat is niet altijd gemakkelijk. Laat dit anders doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.