Mercedes-Benz E-Klasse: ATF olie

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: E220 Cdi

Beste mensen,

Ik ben sinds 3 weken een trotse eigenaar van een E220 CDI bj 2005 (270.000km gelopen).
Bij aanschaf kreeg ik een advies van een vriend van mij (ook MB fan) om de automaat olie te laten wisselen. Achteraf heb ik spijt van omdat ik nu met een onzekerheid zit..
Ik heb de automaat olie bij een garage laten verversen en die liet ik 2 dagen later peilen bij een andere garage (hij gebruikte een zeer lange peilstok met de aanduiding 20-80 graden, en die peilde vanuit een kleine zwarte dop boven de motorolie opvul dop). De olie die eruit kwam was donker Goudgeel van kleur. Dat verbaasde ons beiden omdat normaal gesproken de ATF olie van Mercedes ROOD moet zijn.

De garage waar ik de oliewissel liet uitvoeren geeft aan de originele MB ATF olie van de MB dealer te hebben gebruikt en zegt ook de filter en pakkingen te hebben vervangen.

Nu zit ik met 3 scenario's

scenario 1: De garage heeft helemaal geen automaat olie ververst (opgelicht), vandaar de donker goudgeel kleur (is gewoon de fabriek af olie wat we peilen en die verkleurd is na 10 jaar).
scnerio 2: De garage heeft wel automaat olie ververst maar gebruikte geen MB of A merk ATF olie (ik kan overigens op internet geen ATF olie met de kleur specificatie Geel)
scenario 3 (de ergste): De garage heeft wel automaat olie ververst maar gooide verkeerde olie erin!

Welke scenario lijkt voor het meest handliggend??

Alvast bedankt voor jullie antwoorden..

p.s. de auto schakelt goed zowel na als voor de oliewissel (merk totaal geen verschil)
Groet
Rik

Rikw211

Geplaatst door Rikw211 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 8 jaar geleden

Om te beginnen krijg je nooit alle olie er uit , ook al haal je carterplaat er onder uit , er blijft altijd een aantal liters in de koppelomvormer zitten bv.
Je krijgt alleen alles er uit als je hem aan een spoelmachine zet.
Dus de achterblijvende olie , zal de nieuwe olie onmiddellijk doen verkleuren .
Heb je geen rekening gekregen waar op staat wat het type olie is dat gebruikt is ?
Als je op zeker wilt gaan , aan de spoelmachine en spoelen met de juiste olie .
Waarom heb je hem 2 dagen later bij een andere garage laten peilen ? beetje raar .
Wat is het type van de bak ZF ? je kunt er verschillende type olie in aantreffen , speciale zf olie en atf .

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Wat is je +probleem ?? Loot de auto sindsdien niet meer goed? Schakelt de bak niet meer ??

Je gaat toch niet een derde garage bedrijf de olie laten controleren. ..!! Niet handig.

Rikw211 (0), 8 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Wat is je +probleem ?? Loot de auto sindsdien niet meer goed? Schakelt de bak niet meer ??

Je gaat toch niet een derde garage bedrijf de olie laten controleren. ..!! Niet handig.[/quote]
Bedankt voor je reactie Ralf.
Nee de bak schakelt prima alleen heb ik bij toeval een andere garage benaderd voor andere werkzaamheden en toen vroeg ik hem om de automaat olie te checken en wat zat aan de peil zag er niet als rood / nieuw olie vandaar dat ik begon te twijfelen...

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Ok.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.