Mercedes-Benz A 140: automaat probleem

Bouwjaar: 1998

Ik heb een probleem met de automaatbak van een A 140, de auto heeft nog geen 12000km gereden. Soms, dus niet altijd, wil de auto niet achteruit rijden. Je kunt gas geven maar er gebeurt niets. Even later voel je een schok en dan rijdt hij wel achteruit. Een dag later bijvoorbeeld rijdt hij normaal achteruit. Auto is al uitgelezen via de computer, niets te zien, dus geen electronisch probleem. Het is een 4 gang bak met tipbediening via de keuzehendel( D,4,3,2,1 + -) en voorzien van W/S schakelaar. Wie weet een oplossing ? groetjes Rob

RoKo10233

Geplaatst door RoKo10233 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz A-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

controleer even de remlichtschakelaar if die nog goed functioneerd. dit zal wel het probleem zijn.

RoKo10233 (0), 20 jaar geleden

Het lijkt me sterk dat dit probleem aan de remlichtschakelaar ligt, trouwens de remlichten branden gewoon.

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja maar die heeft een dubbele functie, namelijk 1)stoplichten enerzijds en 2) of het pedaal wel dan niet ingedrukt wordt. voor gebruik van ABS, Motor ECU, Automaat, ESP enz... Als u zegt dat de ene dag niets te merken valt op het gedrag van het voertuig en dat elektronisch er geen fouten aanwezig zijn dan is er ook niets aan de hand. een slecht werkende schakelaar geeft geen foutcode
een kappotte of losgekoppelde schak. wel

RoKo10233 (0), 20 jaar geleden

bedoel je wanneer de remlichten branden de schakelaar toch defect kan zijn ?

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja juist, Doordat er slechte verbindingen onstaan in de schakelaar.

RoKo10233 (0), 20 jaar geleden

Ik ben benieuwd, ga morgen een nieuwe schakelaar halen, ik hou je op de hoogte. De mercedes techneuten houden het op een foute aansturing van een drukventiel / drukregelaar.
Ik heb voor 3 mei bij Mercedes een afspraak gemaakt met een automaat deskundige, hopenlijk kan ik die annuleren.

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja succes

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik veronderstel dat met het uitlezen van de automaatstuurdoos wel is gekeken of de aanwezige drukken kloppen met de realiteit.
trouwens als de drukken niet zouden overeenkomen met de in de tabel opgeslagen data zou u sowieso een fout krijgen
" drukken buiten tolerantie "

RoKo10233 (0), 20 jaar geleden

Men heeft de zichtbare foutcodes gereset, daarna gaan rijden, toen trad het probleem weer op. Terug naar mercedes, weer uitgelezen, geen foutcodes. Conclusie bij mercedes, geen electronisch maar een mechanisch probleem.

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

Als het mechanisch is kan het nooit een foute sturing zijn??
Sturingen worden elektronisch verzorgd door de ecu.
Ik zeg je nu van die schakelaar omdat ik een identiek probleem heb gehad met een ander merk maar ook tiptronic. Ik had me er gek achter gezocht todat ik systemathisch tewerk ben gegaan en alles manueel heb uitgemeten -- vandaar de stomme schakelaar

RoKo10233 (0), 20 jaar geleden

We laten ons verrassen. Men dacht bij mercedes dat er een drukventiel of drukregelaar om de een of andere reden blijft hangen (??) en dan spontaan los of open gaat. Ze willen de auto 2 dagen daar houden voor onderzoek om te testen en te proberen. Automaten zijn voor mij abacadabra, die 9,78 euro wat de remlichtschakelaar kost wil ik nog wel voor de gok investeren.

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

Nou succes

olafstensen (0) PRO, 20 jaar geleden

zal wel neerkomen op een electronische plaat (brein) in de automaat.
Hebben wij al een paar keer vervangen i.v.m. dit probleem.

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi Olaf,

Bedoelt u de stuurdoos waar verkeerde of slechte software op zit??

olafstensen (0) PRO, 20 jaar geleden

ik bedoelde het brein in de automaat zelf, de plaat waar de ventielen opzitten (die je ook vaak hoort brommen ) en hier zitten ook alle oliekanaaltjes in om de drukken van de rembanden etc te regelen.
Voor het vervangen hiervan hoeft de automaat niet gedemonteerd te worden.

RoKo10233 (0), 20 jaar geleden

Helaas, het was niet de remschakelaar, dus toch naar de mercedes dealer

moggy (0) PRO, 20 jaar geleden

spijtig ik was er bijna zo zeker van, maar ja houd ons in ieder geval op de hoogte
Thanks

RoKo10233 (0), 20 jaar geleden

Hallo Moggy, nadat ik de remschakelaar heb vervangen heeft de auto direct erna 1X geweigerd om achteruit te rijden.(misschien moest hij wennen aan de nieuwe schakelaar) Maar wat blijkt nu, de auto rijdt nu al bijna een week probleemloos achteruit. Is er toch een wonder gebeurd ?? Ik hou je op de hoogte.

RoKo10233 (0), 18 jaar geleden

We zijn nu ruim een jaar en 5000 km. verder, het is een hele tijd goed gegaan, maar nu kwam het probleem bijna dagelijks terug. Dus weer naar de dealer, nu gaf de computer een duidelijke diagnose. De electro / hydraulische stuureenheid is defect (zie reactie van Olaf.) Vandaag is deze vervangen en we hopen dat het nu goed gaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.