Ik heb sinds zeer kort een 280E
(injectie)w123 automaat 1985, met vialle LPG. Auto:270.000km, 80.000 op lpg. Dit is zeker. Auto liep kut, bij ophalen 1x backfire dus kleppen en ontsteking laten stellen
compressie is (helaas)alleen VOOR kleppen stellen gemeten: was op de achterste cilinder 6.5 a 7. Op alle andere cilinders was de compressie circa 8.0. Liep direct na afstellen prima, daarom compressie erna niet meer gemeten. Ik kon daarna helaas niet meer langs lpg specialist, en de auto leek goed te starten en rijden.
De eerste dag daarna: backfire bij stoplicht. Auto startte direct daarna zeer moeilijk en bleef alleen met gaspedaal half ingetrapt lopen. voordat ik goed en wel thuis ben NOG 2 x backfire.
Thuis blijkt: slang losgeschoten door de backfire ( onder luchtfilterhuis). IN het luchtfilterhuis zelf metalen ring/ koepeltje omhooggeschoten, heb ik weer vastgetikt
(zit geklemt)
De motor verbruikt geen koelvloeistof of olie,temp is constant 85 graden.
Alleen het gaspedaal moet wel redelijk diep worden ingetrapt wil hij accelereren, hij is sloom. op de snelweg haalt hij wel makkelijk 120-130, met reserve, harder wil ik nu niet rijden. Aut start alleen op LPG, benzine wil ie niet op rijden, deed ie al niet.
En het mooiste: hij verbruikt 1 liter lpg op 2.5 km!!!
Ik wil natuurlijk zsm naar een lpg specialist,helaas kan vrijdag pas.
Motor loopt nog redelijk goed, start redelijk op lpg na 7 a 10 sec "doorstarten".
Loopt alleen stationair beetje onregelmatig.
Vragen: waardoor hoge lpg verbruik?
klep kapot? Mogelijk schade door backfires?aan inlaat/ injectie?
En :Hoe herken je klepschade?
Wie weet raad en/of een goede (mercedes)LPG
specialist in rotterdam en omstreken??
Bedankt.......
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het ligt aan het gas-verdamper, deze lekt waarschijnlijk en bevriest een gedeelte. Deze laten nakijken?MVG.
Wie weet raad en/of een goede (mercedes)LPG
specialist in rotterdam en omstreken??
Allround LPG in Spijkenisse of Ronal Garage in Krimpen a/d IJssel
tsja, ik ben langs een lpg garage geweest. Die hebben het lpg afgesteld en hij loopt wat beter, wat zuiniger hoop ik ook.
Alleen de auto loopt niet op benzine, als ik daarop probeer te starten...slaat ie niet aan.
Op lpg start ie wel ok nou.
Alleen zij zeggen: starten op lpg is slecht voor de motor, je moet eerst op benzine starten/hem warm rijden, en dan overschakelen op gas..
Ze zagen dat de (bowden) kabel die "klepel" (onder het luchtfilterhuis) omlaag trekt los zat, op hun advies heb ik die nu net vast gezet. De klepel ( grote platte ring) was ook krom, (door backfires) dus ik heb hem weer recht gemaakt en opnieuw gemonteerd. Maar hij wil nog steeds niet op benzine lopen.
Toen ik bij de lpg boer probeerde op benzine te starten...niks.
Ze roken wel benzine dus aan de benzinepomp lag het volgens hun niet.Ze dachten eerder dat ie verzoop op benzine
Verder zagen ze dat de verdelerkap lekte, ok die zal ik vervangen hetgeen de backfires wel op zal lossen denk ik.
Alleen doet ie niets op benzine, kleppen zijn gesteld, ontsteking staat goed, benzine pomp werkt ws ook. Gas-verdamper is afgesteld, CO ook.
Enige idee over het helemaal niet op benzine willen starten/lopen? Is het starten op lpg zo slecht dan?
19 jaar
Advies: zoek een Bosch-dienst die je K-jetronic perfect kan afstellen.
Dat hij niet op benzine start ligt aan de spinnenkop of te wel benzine-verdeler, deze laten checken.
Wat kan er dan mis zijn met de benzine verdeler/ spinnekop?
en beste Moh Kalidien, ik geloof je hoor, maar hoe weet je zeker dat het daaraan ligt? is dat typische voor benzine start problemen bij de 280 motor ofzo?
thnx voor jullie reacties!
ik zet er trouwens ook nieuwe bougiekabels en een nieuwe verdelerkap op.
19 jaar
Kijk Simon, op lpg rijden kan wel zonder problemen als je er rekening mee houdt, je moet hem rustiger rijden. Maar een auto op lpg starten is zeer slecht, je krijgt een soort schurende werking van de onderdelen waar metaal op metaal komt omdat de gas zeer droog is. Kijk tegenwoordig starten de moderne wagens op gas eerst op benzine en na de warmloopfase gaat hij zelf over op gas.En wat betreft de spinnenkop, wat je zegt dat de benzine-filter verstopt zou zijn zou kunnen, ik zou maar de druk in de spinnenkop eerst eens laten meten, dan weet je meer.MVG.
Jaaaa we hebben er weer een.............................
we hebben weer een wat? ik begrijp je niet Hakeem..
volgens mij smeert benzine ook helemaal niet, alleen de motorolie, en ik heb er zo goed mogelijke ingedaan 10w40 volsyntheet, 5w40 leek me te dun ivm lekkages.
Maar bedankt voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat de motor ook (te) snel opwarmt op lpg. Ik ga mijn zaakjes eens doormeten en demonteren/ monteren. Ik ga wel kijken of de benzine pomp genoeg levert, zo ja, dan eens druk meten wellicht ja.
19 jaar
weer een die onzin uitkraamt, hoezo is starten op autogas slecht. Zouden daardoor metalen over elkaar gaan schuren dan? Dat moderne auto's eerst op benzine starten komt vooral door de ervaringen met backfires en omdat het tegenwoordig simpel is een auto op benzine te laten starten. ten tweede is de techniek bij autogas nog niet zover dat een fatsoenlijke koudloopregeling voorhanden. Iets wat vanaf Euro4 wel het geval moet zijn.
Starten van een koude motor op gas geeft zelfs MINDER slijtage dan starten op benzine. Bij koude motor slaat een deel van de benzinedamp neer op de cilinderwanden, en wat doet vloeibare benzine?? Juist! Dat breekt de smeerfilm doordat het de olie oplost.
Maar on-topic: Hoe is het nu met de compressie? Ik denk toch dat die te laag is door versleten zuigerveren.
Gr.
Paul
bedankt voor jullie reacties!!
ik heb de compressie niet meer opnieuw gemeten, anders doe ik dat morgen wel. Maar waarom zouden de zuigerveren versleten zijn? als het 3 ton origineel is vind ik het niet zoveel, bijna alle 280's zullen dit soort km standen hebben als ze niet zijn teruggetokkeld. Hij rookt niet, verbruikt nog niet merkbaar olie olie ( maar ik heb er inderdaad nog niet veel mee gereden).Maar ja de eerste compressie test liet inderdaad niet al te beste waardes zien. miscchien moet ik eens een natte compresie test doen met olie in de cilinders.
Zolang ie goed start heb ik niet zulke problemen de compressie eigenlijk
19 jaar
moe tnog de compressie testen...compressiemeter was zoek,
ik hou jullie op de hoogte, wat zijn de uiterste waardes voor de compressie bij een w123 280e? de specificaties zeggen minimaal 8, normaal 10 a 12 en onderling verschil max 1.5.....
maar zijn die waardes nog "geldend"?
19 jaar
Die waardes zijn nog steeds actueel. Vooral het onderling verschil mag niet te groot zijn.
Gr.
Paul
je kan op internet na wat zoeken de afstel gegevens van je luchthoeveelheidsmeter wel vinden het is ook niet zo moeilijk wel tijdrovend de klep moet ook recht zijn als deze dat niet is kun je deze gewoon kopen bij bosch
ik heb een nieuwe klep gekocht,moet hem er nog inzetten.
Afstelgegevens over de exacte positie van de klep heb ik niet nog niet gevonden, ook na lang zoeken niet
wel deze site waar (erg) veel staat:
http://skinnerbox.steaky.org/Service/Lib...
veel over de w123's en o.a de M110 motoren.
als iemand nog een andere goede site weet met info...laat maar weten aub
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar