Het controle lampje Bas/asr gaat na enkele kilometers (soms zelfs meters) branden.
Systeem uitgelezen en komt met de volgende storing: C1022 CAN-bericht motorstuurapp. foutief.
Eigenlijk tegen beter weten in de remlichtschakelaar vervangen, en ook de bas/asr schakelaar achterop de rembekrachtiger is reeds vervangen.
maar helaas..
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Gr.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zelfde probleem gehad met een C250 TD.
Bijkomend uitvallen van linker en rechter voordeur stuurapparaat incl 1022.
Bleek een fout te zijn in Can High.
Stekker van ABS stuurapparaat onder afdekking in motorruimte rechts bleek een te hoge overgangsweerstand te hebben op de canbus.
Stekker los gehaald ingespoten met contactcleaner en weer gemonteerd.
Baat het niet schaadt het niet.
Ik zal de stekkers eens los halen en inspuiten, is het proberen waard.
Bedankt voor de reactie.
Gr.
Heeft helaas geen resultaat gehad, lampje brandt weer vrolijk.
Iemand nog een helder idee???
Gr.
Heb tweemaal zelfde probleem gehad met E290TD (W210) : remschijven waren te dun geworden en remblokken relatief versleten. Hierdoor mat de naald van de BAS in de servo dat het pedaal te diep moest en interpretteerde dit als een noodstop. Veel blabla, maar het kwam erop neer dat de remschijven te dun waren geworden en de remblokken meer dan half sleet waardoor er een probleem was voor de ABS/BAS naald in de hoofdremcilinder/servo. Nieuwe schijven en remblokken gestoken en probleem definitief opgelost.
Meet dus eens de remschijven en remblokken.
Ja en zo zijn er dus nog legio mogelijkheden te noemen, laat hem even uitlezen dan weet je het.
Ik zal de remblokkenen schijven eens controleren en opmeten.
ToniMB:
Zoals in de eerste post staat heb ik de auto uitgelezen (met betrouwbare meetapp.!!) en komt als enige code C1022 naar voren. Misschien weet jij wat ik hier mee moet??
Gr.
toniMB :
uitlezen is niet heilig. Tegenwoordig is dit altijd de eerste reactie. Eerst terug leren denken als "mecanicien" en de computer er bij nemen om te checken is beter. Ik heb dit geval tweemaal bij hetzelfde type auto meegemaakt. Probleem was definitief opgelost met nieuwe schijven en nieuwe blokken.
Edmar : meet de schijven en blokken als ze ver versleten zijn (zeker de schijven) het risico durven nemen zoals ik gedaan heb. Het kan altijd iets anders zijn, maar zeker proberen.
Suc6
Jan
Als de schijven en blokken te dun zijn, moeten ze sowieso vervangen worden en niet alleen omdat het abs-lampje brandt. Misschien is er wel een abssensor stuk of zit er een schoepenrad vol met roestdeeltjes, misschien is de stuurhoeksensor wel stuk of misschien een probleem in de bedrading ergens. Die code uit de startpost kun je inderdaad niks mee maar die lijkt me ook niet uit een stardiagnose te komen.
En dat je begint met uitlezen is niet omdat je het systeem niet begrijpt maar omdat de systemen tegenwoordig nogal uitgebreid zijn en je dan tenminste weet in welke richting je moet zoeken. Ik zeg ook niet dat je zomaar onderdelen moet vervangen als de diagnoseapparatuur dat aangeeft maar dat je dan weet wat je moet gaan controleren en/of nameten.
Huidige systemen zijn zeker gecompliceerd, maar een auto van 1997 (!!!), allé jong. Een beetje serieus. OBD stond nog in zijn kinderschoenen. Je geeft hier het prachtige voorbeeld van de huidige mentaliteit. De COMPUTER gaat het zeggen wat er aan de auto scheelt......... Nee hoor, de diagnose is een hulpmiddel voor een wagen van 1997. De twee waar ik het mee voorhad zijn indertijd ook uitgelezen met geen foutcodes...... Slechts vanaf ongeveer 2002 werkt dit systeem naar behoren
Ik zie op het forum vaak de vraag"Het lampje brand wat kan het wezen?"
Ik heb dan toch wel de neiging om te zeggen eerst laten uitlezen.
Het hangt natuurlijk ook van af met wat voor soort storing je te maken hebt.
En wel logisch blijven denken want codes kunnen je ook in de verkeerde richting wijzen,die "CAN-bericht motorstuurapp. foutief" kom je inderdaad ook erg vaak tegen zonder dat een klant er iets van merkt.
En het kan ook nog een oude fout zijn tenslotte.
Dus die C1022 neem ik in de eerste instantie niet zo serieus, maar zeg niet meteen dat hij dit niet veroorzaakt.
Zijn er nog andere klachten?(die niets met de remmen hebben uit te staan)
Zijn de andere computers al eens uitgelezen?(ze kunnen ook deze storing veroorzaken).
Komt deze c1022 weer terug naar het wissen?
Gaat het lampje aan als je harder rijd of alleen bij lage snelheid?.
Gaat het lampje aan als je remt of gewoon onder het rijden?
Is er kortgeleden iets aan de remmen gedaan?.
Hardheid van de voeringen misschien?(er zit ook verschil in tussen de verschillende remblokfabrikanten)
Lucht in het systeem?
Verder als iemand de ervaring heeft dat dikte van schijven of blokken dit veroorzaakt deze onderdelen toch maar eens kritisch bekijken.
Als ze er niet zo goed meer uit zien ben je misschien de storing kwijt door normaal onderhoud.
JHL "Huidige systemen zijn zeker gecompliceerd, maar een auto van 1997 (!!!)"
Ben ik niet met je eens, ik had hier een 1986 Fiero en daar was het toch zeer handig dat ik de parameters kon bekijken.
Dit omdat de ECU geen fout fout zag en wel afsloeg, en het ook bij deze (oude) auto 40 oorzaken kan hebben die je niet allemaal door metingen kunt gaan uitsluiten.
Conclusie: Ook Oltimers hebben een ECU
JHL"Eerst terug leren denken als "mecanicien" en de computer er bij nemen om te checken is beter"
Mee eens en gebeurt te weinig.
Oiram
De schijven en blokken zijn bij 295.000km vervangen en deze auto heeft nu 330.000 km gelopen, daar gaan we vandaag of morgen (als de auto binnen is) dus naar kijken en meten zoals vermeld.
Die code c1022 is uitgelezen met een bosch kts550 dus niet met stardiagnose( we hebben nu al twee verschillende diagnose app. de kts en multi-diag) maar dit app. heeft zeker veel mogelijkheden en al helemaal met bosch systemen zoals deze.
Na het wissen en een korte proefrit gaat lampje weer vrolijk branden en staat deze code als enige er weer in dus ja hij wordt hierdoor veroorzaakt. Als advies geeft de rep. handleiding sis/cas van bosch aan om ook de computer van het motorstuurapp. uit te lezen, wat we uiteraard ook hebben gedaan maar hierin staat geen enkele foutcode.
De abs sensoren en ringen zijn allemaal al schoongemaakt maar was helaas niet de oplossing. De abs sensoren zelf moet ik nog even testen maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen temeer dan het abs-systeem ook deze fout moet zien. Ook de stuurhoeksensor wil ik ook nog controleren / kalibreren. Maar als eerste de remblokken en schijven zodat ik wel weet wie de boosdoener was.
Dat systemen van 1997 nog niet complex in elkaar zullen zitten kan ik zeker niet met je eens zijn, zeker omdat can-bedrading toen nog in de kinderschoenen (met de bijbehorende kinderziektes) stond maar deze auto er wel mee is uitgerust.
De illusie dat door de computer uit te lezen "gelijk de koe bij de horens vat" kun je rustig laten varen. Het is inderdaad alleen een hulpmiddel om je in de juiste richting te laten zoeken of als je pech hebt helemaal op het verkeerde been te zetten.
Als ik meer weet meld ik het.
Gr.
ik heb het zelfde probleem gehad op mijn s 500 w220 maar daar was inderdaad de ABS sensor rechts achter van kapot en ik kreeg de storing BAS en ESP en kreeg die storing alleen als ik over een flinke plas water reed ,de sensor vervangen en de storing was weg.
17 jaar
Ok, het is wel een mercedesstoring, als je verder alles gecontroleerd hebt zou het nog in het motorstuurapparaat kunnen zitten. Bij de benzinemodellen zijn hier wel ooit problemen mee geweest. Valt volgens mij helaas weinig aan te controleren.
Maarre, is het wel zo dat je het pedaal verder in moet trappen als de schijven en blokken te dun zijn? De blokken liggen bij mijn weten dan niet verder van de schijven af ofzo?
Verder hebben jullie ook een punt natuurlijk maar ik blijf erbij dat uitlezen het eerste is wat je doet als de enige klacht in principe is dat het bas/asr lampje gaat branden. (had TS natuurlijk ook wel gedaan, was bij mijn eerste reactie in de war met een ander topic)
Er wordt gewoon heel vaak gevraagd wat er aan de hand is als een bepaald lampje brandt zonder dat de auto uitgelezen is.
Toni, wat ik heb voorgehad is niet dat het pedaal te diep gaat, maar de naald (voeler) die in de hoofdremcilinder zit zit hierdoor verder uit dan nodig. Toendertijd hebben ze bij de dealer dus deze naald, de module, de servo én de hoofdremcilinder vervangen. Dit alles zonder de remblokken te controleren. Wij hebben toen vastgesteld dat de remschijven zodanig dun geworden waren en de remblokken zodanig versleten dat dit wel problemen moest geven. vandaar, .................................
Maar je hebt ook een punt, in deze tijd moet je bij twijfel de auto ALTIJD laten uitlezen.
We hebben de boosdoener.
Na controle remvoering, schijven en signaal abs-sensoren, nogmaals de stuurapp. uitgelezen na een proefrit en kwam er eindelijke een duidelijke storingscode naar voren: C1202.
Bij controle meetwaarden schakelde de in Bosch KTS omschreven als UIT-schakelaar 1 en UIT-schakelaar 2 niet om (fijn de vertalingen). zodra het rempedaal wordt ingetrapt moet de een inschakelen en de ander uitschakelen en andersom bij rem los, zodat het bas-systeem weet: einde remactie.
De plaatselijke Mercedes dealer heeft de code C1202 opgezocht en daar wordt deze code omschreven als Löseschalter wat dus de schakelaar IN de rembekrachtiger is en welke overeenkomt met de UIT-schakelaar in de KTS.
Bosch heeft mij een doorsnede tekening van deze bekrachtiger gemaild waarop duidelijk de werking is te zien/lezen.
Oplossing compleet vervangen van de rembekrachtiger, schakelaar is helaas niet los te vervangen.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar