Mercedes-Benz 220: blauwe rook uit uitlaat

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 CDI

beste vrienden,

betreft:mercedes W211 07-2002 - automaat - Diesel - nu 156.000 km


sinds enkele dagen komt er veel blauwe rook uit uitlaat bij het starten.
soms start ie ook onmiddellijk en soms na enkle seconden.

heeft pas onderhoud gehad; olie ververst, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en pollenfilter.

ook nieuwe battarij geplaatst (71A - 680Ah)

heb ook al een product ingekapt in brandstoftank (toe ie nog voor 1/3) gevuld was en dan 150 km goed
doorgereden op autosnelweg, was enkele dagen goed doch nu opnieuw blauwe rook.

zou het de gloeibougies kunnen zijn ?

tacheau

Geplaatst door tacheau (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 220? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

"zou het de gloeibougies kunnen zijn ?"

Meten is weten!

tacheau (0), 14 jaar geleden

beste vrienden,

vandaag het volgende gedaan :

gloeibougies nagemeten : deze zijn ok.

katalysator zuiver gemaakt, gespoeld met water.

turbo nagezien, de as van de turbo heeft een klein beetje speling doch er zijn geen krassen of dergelijke te bespeuren in het huis , is een klein beetje speling toegestaan (tolereren) of niet ???

is dit een teken van mijn probleem (wit blauwe stinkende rook) ook niet altijd het geval -
alsook het starten is soms onmiddellijk (dus goed) en soms enkele seconden later.

aan allen dank voor het meedenken

harst56 (0), 14 jaar geleden

Check olie level, ik had dit bij een audi en bij laag peil had de oliepomp moeite om de klepcubjes af te dichten en daardoor lekte olie langs de cubjes naar de uitlaat.

Check de specificatie van de olie.
Als je ververst met "verkeerde" olie kun je een probleem krijgen.
Check de viscositeit en de viscisiteit-index.
Te lage viscositeit geeft minder afdichting op klepcubjes en zuigerveren, het kan zelfs een te lage oliedruk op de lagers geven.

De katalysator spoelen met water lijkt me geen goed plan, maar heeft denk ik niet met probleem te maken.
Zwarte rook is gebrek aan verbrandings lucht.
Witte rook is overmaat aan verbrandingslucht.
Heel veel witte "rook" is waterdamp (lekke koppaking).
Blauwe rook betekend smeerolie in de verbrandingsgassen
Gloeibougies gebruik je alleen bij starten. Voor een draaiende motor maakt het niet uit of ze werken of niet.

Als je afremd op de motor en je geeft daarna gas treedt het dan ook op?

Groet Jaap

tacheau (0), 14 jaar geleden

had dit probleem voor ik de olie vervest heb. zie mijn eerste bericht/

nieuwe olie heb ik ververst : 5W30 (volgens informatie computer waar ik de olie ga halen).

als ie het fel heeft is het blauwe stinkende rook en uitlaat.

hoe kan je dan wel je katalisator zuiver maken ? met welk product ?

harst56 (0), 14 jaar geleden

Als 5W30 door Mercedes gesteund wordt zal het wel goed zijn.
Het is goede olie bij koude start (5=viscositeit >3,8 bij -25°C dacht ik)
en bij warme motor is 30 de viscositeit > 9 bij 100°C .
Je zou 10w40 kunnen proberen die is ietsje dikker (iets hoger viscositeit).

Katalysator schoonmaken heb ik nooit van gehoord, dus weet ik niet.

Als je het probleem langer hebt wordt het lastig.
Is het probleem klein begonnen en wordt het erger?
Dan heb ik geen andere oplossing dan... ga naar een deskundige en laat meten.... meten is weten!

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

ik denk dat je verstuivers lekken, als dat namelijk lang aangehouden heeft hoopt daar allemaal pek op, dit kan het beetje blauwe rook veroorzaken.

verstuivers er uit goed schoonmaken, invetten, nieuwe brandplaatjes, nieuwe boutjes (7nm 90gr 90gr) erin en als nieuw.

tacheau (0), 14 jaar geleden

probleem is nog niet definitief verholpen - volgens mijn monteur zou het de egr klep wel eens kunnen zijn.
hij heeft deze proberen uit te halen doch zit goed vast (eruit te halen om deze zuiver te maken)
als dit gelukt was had ik er al op geantwoord.

eerdaags probeert monteur opnieuw

tacheau (0), 14 jaar geleden

vandaag opnieuw geprobeert egr klep eruit te halen voor schoonmaak.
kon wel naar links of rechts gedraaid worden doch eruit halen is niet gelukt.
zit waarschijnlijk aangekoekt of vastgeroest ?
bestaat er soms een speciale sleutel voor of een andere oplossing.
heeft iemand een schets hoe deze klep eruit ziet als je hem eruit hebt gehaald ?

dank aan allen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 220 of stel zelf een nieuwe vraag.