Mercedes-Benz Vito: Brandstof onderbreker Vito 110D

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.3 td

Bij een 110D is al enige tijd de brandstofonderbreker uit het brandstofsysteem verwijderd. De onderbreker was enige tijd na het tanken en rijden op benzine (!!) geblokkeerd in de dichte stand. Electrisch is hij nog steeds aangesloten, aangezien het managementsysteem anders een kritieke foutmelding geeft en de motor niet start. Wel detecteert het systeem dat er een probleem is waardoor de voorgloei indicator constant aan is, ook tijdens het rijden.

Nu is het de bedoeling de onderbreker te vervangen en weer te monteren, ik heb echter begrepen dat dit een dure grap is. Is het mogelijk een ruil/gebruikte onderbreker te gebruiken? Moet het ding ook ingelezen worden?

Pauley

Geplaatst door Pauley (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Pauley (0), 17 jaar geleden

Volgens MB dealer in Almere, (vriendelijke gozer aan de telefoon trouwens) is het zeer onwaarschijnlijk dat de defecte brandstof afsluiter een foutmelding veroorzaakt die het voorgloeilampje constant laat branden, maar niet de motor af laat slaan of onmogelijk maakt de motor te starten. Dan zou ik mij de moeite (en ook de flinke kostenpost) kunnen besparen om de brandstofafsluiter te vervangen voor een nieuw en werkend exemplaar.

Vervolgens komt van de dealer het bekende verhaal van de gloeiers checken etc. Ga ik natuurlijk doen. Maar bij een defecte gloeikaars blijft dan het voorgloeilampje toch niet constant branden?

Ik weet het even niet meer. Commentaar of suggesties worden zeer op prijs gesteld.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit kan zeker wel, je auto kan ook een nagloeitijd hebben na de koudstart, en als deze ook niet optimaal werkt ( afwijkende stroomafname op de gloeikaarsen) zal het lampje blijven branden.

Mij lijkt het ook sterk dat de brandstofonderbreker deze storing veroorzaakt.

Groeten Marcel

jean (0) PRO, 17 jaar geleden

vito 110 heeft toch een lijndieselpomp,volgens mij kan je de onderbreker verwijderen en er een andere(bij MB verkrijgbare)banjobout koppeling in de plaats zetten en stekker afgeplugd laten,zonder dat er problemen door zijn

omega8258 (0), 17 jaar geleden

Bij een vito gaat het voorgloeilampje branden en blijft het ook branden als er een probleem in het gloeisysteem zit. ( zeker weten, heb het al vaker meegemaakt ). Controleer eerst de gloeikaarsen, zijn die nog goed kontroleer dan de rest van het gloeisysteem. meestal is er een gloeier kapot. Toevallig ook wat grijze rook vlak na het starten?

Pauley (0), 17 jaar geleden

Heren, hartelijk dank voor de suggesties en info tot nu toe.

Marcel, twee proffessionals (jij en de Mercedes man) zeggen dat. Moet dan haast wel kloppen.
Jean, dat klop helemaal, zo zit het nu ook. Dat is ook de reden dat de Vito nu gewoon rijdt. Maar die foutmelding gebeurde precies na dat probleem, vandaar.
Gilbert, ik heb inderdaad wel eens wat grijze rook na het starten.


toch nog een paar kleine vraagjes:
Is dat constant brandende voorgloeilampje uitsluitend om aan te geven dat het voorgloei systeem een probleem heeft bij een NIET CDI motor? Of meldt dat lampje ook andere fouten.

Als de brandstofafsluiter echt niks te maken heeft met dat lampje (klinkt eigenlijk wel logisch), dan kan ik me gaan bezighouden met het voorgloeisysteem. Er zit een goed alarm en beveiliging op de Vito, dus de onderbreker is niet absoluut nodig. Het gaat me puur om het feit dat het voorgloei lampje niet uitgaat, dat gebeurde precies op het moment van het probleem met de onderbreker, vandaar mijn eerste vermoeden.

Ik ga in ieder geval de gl.pluggen meten en eventueel vervangen. Weet iemand toevallig wat de weerstandswaarde is en wat de toleranties zijn?

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

precies weet ik het niet, normaal liggen ze ongeveer rond de 1 ohm.

Voor de zekerheid, meet ze allemaal na, en kijk of de waarden overeenkomen. als ze allemaal 1,2 hebben en er wijkt er 1 af naar bijvoorbeeld 0.8 ohm weet je al genoeg.

Groeten Marcel

omega8258 (0), 17 jaar geleden

de grijze rook bevestigd mijn vermoeden dat er 1 of meerdere gloeiers kapot zijn. Kontroleer ze even, meestal zit het probleem hier.

Pauley (0), 17 jaar geleden

Heel erg bedankt mannen. Ik ga morgen even aan de slag met deze info en laat jullie weten wat ik zie.

Groeten,

Paul

jean (0) PRO, 17 jaar geleden

paul,een goede raad,vervang ze alle 4 de winter komt eraan,maar wees voorzichtig bij ze los te halen,deze kereltjes durven vastzitten,ik haal ze uit bij warme motor en bevries ze met een produkt in de handel te verkrijgen

Pauley (0), 17 jaar geleden

Jean, ik heb er een moeten vervangen omdat ik de kop er gisteren zelf had afgebroken. Je raad is niet aan dovemansoren gericht. Maar na meting bleek dat alle 4 de gloeipluggen OK zijn (inclusief die ene die ik zelf gesloopt had:-( ). Ik heb ook de verbindingen van de pluggen naar het gloei relais al doorgemeten, helemaal ok. Maar toch blijft de voorgloeilamp in het dashboard constant branden.



Dan is het probleem misschien in het relais? Of toch die brandstofonderbreker?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.