Mercedes-Benz 240D W123: Brandstofmeter en cruisecontrol

Bouwjaar: 1979

Beste mensen,

Ben sinds kort in het bezit van een oldtimer. Helaas heb ik twee mankementjes die ik graag wil fixen. Allereerst daalt de brandstofmeter niet lager als een kwart. Ligt dat aan de vlotter in de tank?? Mijn tweede probleem is dat de cruisecontrol wel accelereert maar de snelheid niet vasthoudt. Iemand enig idee?? Alvast bedankt voor jullie reacties....

Jamal4870

Geplaatst door Jamal4870 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

plurkje (0) PRO, 19 jaar geleden

Vlotter los maken (zit onder de verbandtrommel)een stukje omhoog halen en langzaam alle diesel eruit laten lopen en dan weer kijken, ook het lampje moet nu branden. Zoniet, geheel inwendig schoonmaken.
Over de tempomaat, heb je toevallig ook centrale portiervergrendeling? Zoja, kijk deze dan eerst goed na.
Moet echt vlekkeloos werken anders heeft de tempomaat hier last van. hint: tankklepje en/of kofferbak zijn vaak problematisch.

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Oke dan ga ik de vlotter reinigen....
En ja ik heb centrale deurvergrendeling...Deze werkt soms heel traag. Werkt met lucht als ik me niet vergis?! Maar ik zie de link met CC niet. Hoe functioneert dit dan ?? Alvast Bedankt!!

plurkje (0) PRO, 19 jaar geleden

Het werkt niet op lucht maar op het ontbreken hiervan: Vacuum!
Het portier wat het traagst sluit (de vergrendeling) is vaak de boosdoener. Vacuum lekkage is heel lastig. De commandoschuif zit in de bestuurderportier en de rest van de interieurbediening loopt langs de bijrijderdorpel.
Op het linkerbinnenscherm zit een stelmotortje wat met een kabeltje het gasstangenstelsel bediend. Deze werkt deels electrisch en deels op vacuum. Bij lekkage bijv. in de deuren krijgt deze teweinig vacuum en werkt niet naar behoren.

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Hmmm...lastig op te sporen dus??! Ik ga dat motortje op het linker scherm eens nader onderzoeken. En als het niet lukt dan waarschijnlijk toch maar naar expert. Zonde om het zo te laten....Bedankt voor je reactie!

arnold690 (0) PRO, 19 jaar geleden

Nog even een tip!Heb je oren goed open als je aan t werk bent,met wat mazzel hoor sisgeluiden waar het lek zit...

plurkje (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat klopt! maar dan alleen als er voldoende vacuum is.
Slaat de motor gewoon en snel af als je het slot bediend? Deze werkt ook met vacuum. De schakelaar die het traagst werkt is de boosdoener! Hier heb je een lijstje met vacuum gebruikers:
Rembekrachtiger
Stopklep brandstofpomp (afhankelijk van het bouwjaar)
Contactslot
Commandoschuif (bestuurderportier)
Alle overige portieren
Tankklepje
Kofferklep
Stelmotor Tempomaat
Koplamp stelmogelijkheid
Vacuum resevoir binnen het linker spatbord (bereikbaar via de wielkuip)
Vacuumresevoir die boven de brandstoftank zit
ClimateControl(als je dat hebt)
(latere uitvoeringen hebben de automaat sturing ook met vacuum)
De lekkage kan bij 1 of meerdere van deze apparaten zijn of in de leidingen er tussen (rubberen bevestigingen).
Ik adviseer deze dingen allemaal bij langs te lopen, visueel en met draaiende motor zodat je inderdaad wat kunt horen sissen.

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Dat wordt een vervelend klusje als ik het zo lees...Maar bedankt in ieder geval!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 240 of stel zelf een nieuwe vraag.