Mercedes-Benz 240D: Voorgloeikastje

Bouwjaar: 1979

Mijn voorgloeikastje werkte niet meer naar behoren (maar toch starten). Via via een ander kastje gekregen van dezelfde auto en bouwjaar alleen het nummer op het kastje is net anders. In die andere auto deed ie het goed. Heb 'm dus erin gezet maar nu brandt het voorgloeilampje maar 1 sec. en gaat alweer uit. Hij gloeit dus niet goed. Nou is mijn vraag kan het nog ergens anders aan liggen of moet ik toch een kastje zoeken met precies dezelfde onderdelennummmer. Alvast bedankt!!

Jamal4870

Geplaatst door Jamal4870 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

dupl-u-8877-5dd1487217289+Atze (0), 19 jaar geleden

Dat zwarte kastje is het voorgloeirelais,als je de 4polige stekker eraf haalt kun je met spanningzoeker meten of er spanning op alle pootjes staat,zo niet dan is het relais stuk.
(met dank aan Arnold)

plurkje (0) PRO, 19 jaar geleden

Bij warme motor moet het lampje na 1 sec. uitgaan.
Bij koude toestand kan het ook zijn dat het temperatuursignaal verkeerd is. Je zou kunnen kijken of je de temperatuursensor ook kunt overzetten. Of op z'n minst de nummers verglijken.

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Het kastje is niet zwart maar aluminium van kleur en als ik me niet vergis heeft ie 7 polen.
Waar zit die tempratuur sensor precies Plurkje??

plurkje (0) PRO, 19 jaar geleden

In de cilinderkop. Ik dacht de voorste, als je deze losneemt bij het starten gaat het gloeilampje ook na het starten branden.
Je kunt proberen, als je een beetje handig bent, het relais open te maken (de aluminium rand terug vouwen) en de contactpunten van het relais controleren en wellicht met een klein vijltje weer opschonen waar het ingebrandt is.
Dit is geen garantie voor succes.

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Oke dan ga ik is effe goed zoeken naar die tempratuur sensor. Want ook al brandt ie s'ochtends nog geen seconde, als je gewoon wacht slaat de motor in een keer aan. Dus volgens mij werkt het kastje wel. Anders start de motor nooit zo goed.
Hoe ziet de temp. sensor er ongeveer uit?? Kan ik niet alleen de draden eraf halen??

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Heb inmiddels wat na gemeten....
Alsm ik het contact aanzet staat er gewoon netjes spanning op de bougies. Na een een minuutje of zo vallt de spanning weg. Dit is het bewijs dat het kastje in ieder geval goed werkt en waarom de auto goed start. Heb ook effe gekeken naar die temp. sensor. Het lijkt wel of ie er twee heeft. Dus ik vermoed dat een van de twee de boosdoener is. Wat denken jullie??

plurkje (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik zei ook de voorste.
Bij een type met de gloeibougies in serie is het vaak een wat grotere.

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Yep dat klopt ...hij is wat groter. Morgen of overmorgen effe kabel eraf en dan zien wat ie doet. Bedankt Plurkje !!

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Het wordt alleen maar ingewikkelder...
Heb het draadje eraf gehaald en weinig van gemerkt. Lampje gaat nog steeds heel kort aan en auto start na wachten wel goed. Dus dacht ik, ik ga gewoon een nieuwe sensor halen zal wel niet duur zijn. BIj de dealer vertelde ze me dat de sensor die ik bedoelde alleen de watertempratuur meet en niks te maken heeft met het gloeilampje...Ze lieten me wel een ander sensor met een vast kabeltje zien en die had wel iets met het starten te maken...Alleen kost ie 120 pleurotjes. Heel veel geld vind ik. En de meneer die mij heeft geholpen kon het zich niet voorstellen dat deze sensor stuk was omdat hij in zijn 30jarige loopbaan bij de ster er ooit maar 1 heeft verkocht. Hij adviseerde om maar eens te kijken of er nergens sluiting is. Nou zover ik heb kunnen zien is dit niet het geval....Dus probleem nog steeds aanwezig...

bernzal (0), 18 jaar geleden

ik heb hetzelfde probleem.

Jamal hoe heb je dit opgelost.

Of wet iemand hoe en wat te doen

groeten Ber

dupl-u-8877-5dd1487217289+Atze (0), 18 jaar geleden

Relais laten vervangen. Kosten; ca. 175 euri.

Atze

bernzal (0), 18 jaar geleden

duur geintje, ik probeer er een op de sloop te krijgen denk ik maar

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Welk nummer relais heb je nodig? Ik heb er nog 1 liggen die goed is, uit een TN busje 208D. Past ook op een W123 200D, daar heb ik ook ooit eens een relais uit een 208D gezet.

bernzal (0), 17 jaar geleden

ik hoor ma 1 minuut de de relais klikt, en dan strat de auto ook perfect.

Ik heb echter nog nooit naar die temperatuursensors gekeken, waar zitten die bij mijn 300 Diesel 1992.

Misschien moet ik die eens schoonmaken ofzo

wie kan me nog wat tips geven

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 240 of stel zelf een nieuwe vraag.