close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz E-Klasse: Brandstofpomp in tank pompt niet goed rond

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 CDI

Na het inbouwen van een grotere tank (80 liter) ipv de originele (65 liter) zijn we tegen het volgende probleem opgelopen. Deze (bij nader inzien) vrij omvangrijke werkzaamheden zijn voorspoedig verlopen. Echter na enige tijd begon te brandstof(opvoer)pomp in de tank steeds luider te worden totdat deze zoveel geluid maakte dat het duidelijk was dat er iets niet goed zat. Uiteindelijk sloeg de motor zelfs af.

De tank is verdeeld in 2 compartimenten echter na demonage van de beide pompdelen bleek één helft van de tank leeg te zijn en de andere vol. De opvoerpomp zit in de rechterhelft terwijl er in de linkerhelft een onderdeel zit waaraan de brandstofleidingen (aanvoer en retour) en de elektrische aansluiting. Het lijkt erop dat er aan de ene tankhelft brandstof wordt onttrokken en in de andere helft retour komt. Uiteindelijk is de rechtertankhelft leeg en gaat de pomp herrie maken. Deze beide delen zijn door een drietal harde kunstof leidingen met elkaar verbonden in de tank. Ik neem aan om ervoor te zorgen dat beide tankhelften gelijktijdig leeg worden gepompt en tevens enigszins gelijkmatig door de retourleiding worden gevuld? Deze moesten worden losgekoppeld om het opvoerpompsysteem te kunnen demonteren uit de oude tank en in de nieuwe te kunnen monteren.

Deze leidingen in de tank zijn vrij lastig in te voeren en de eerste gedachte was ook dat er een knik in een leiding was gekomen zodat er niet voldoende retour kwam in de ene tankhelft en deze uiteindelijk droog valt. Na het weer uitbouwen van het complete opvoerpompsysteem een controle en apart testen konden we niks ontdekken. Na zorgvuldig inbouwen en controle of er niks geknikt of afgeklemt zat een nieuwe poging gewaagd, echter helaas met hetzelfde resultaat. We hebben beide helften van ca 10 liter diesel voorzien en de pomp aangesloten, met de start zoemt de pomp bijna onhoorbaar en rijdt de auto als een zonnetje....echter na een minuut of 10 is weer de rechtertankhelft leeg en begint de pomp weer herrie te maken.

We hebben het vermoeden dat er ergens een klepje of iets dergelijks niet goed functioneert zodat de brandstof niet goed verdeelt wordt. Helaas is er nergens een goed schema te vinden van dit opvoersysteem zoals het in de tank zit.

Elke suggestie is welkom! Alvast bedankt...Hans

Geplaatst door

HansW211 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hans; dit systeem wordt in meerdere auto's gebruikt. De terugvoerbrandstof wordt door een venturi gespoten en neemt daarmee de brandstof mee van het linker naar het rechter deel. In een mij bekend voorbeeld was de pompopbrenst onvoldoende . De druk zelf was voldoende . De flow van de teruggevoerde brandstof moet meer dan voldoende zijn om het te laten werken . Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Beste Punt, bedankt voor je reactie. Na het gehele systeem weer gedemonteerd en zeer nauwkeurig te hebben geinspecteerd heb hebben we geen defecten of onvolkomenheden kunnen ontdekken. Nu staan we dus voor een dilemma, gaan we het zo weer monteren of kunnen we nog een andere test uitvoeren? De vorige keer hebben we het systeem getest door beide delen in een aparte emmer te hangen en de pomp aan te sluiten en te kijken of er een tank leeg zou lopen, de retour ging in de emmer waar niet de pomp in zat zodat we konden controleren dan of het niveau gelijk zou blijven. na meer dan een half uur draaien was het niveau niet gezakt dus werkte het systeem goed.

Doen we misschien iets verkeerd met betrekking tot het vullen van de tank? We hebben elke tankhelft met ca 10 liter diesel gevuld en zijn gaan rijden. Na ongeveer 10 minuten rijden bleek weer de tankhelft waar de pomp in zit vol te zijn en de andere tankhelft leeg. De retourleiding pompt dus voldoende omdat deze uiteindelijk ook de andere tankhelft leegzuigt. Het deel van het systeem dat deze tankhelft weer vult lijkt dus niet goed te werken. In deze leiding zit een soort (terugslag?) klepje maar dat lijkt goed te werken...

Het enige wat ik zo nog kan verzinnen is om de tank geheel te vullen zodat er niks heen en weer gepompt kan worden en dan hopen dat alles goed gaat. Iemand anders nog andere ideeën? Deze zijn uiteraard erg welkom!

HansW211 0

12 jaar

Het lijkt mij op deze manier goed te gaan . Via de vulhals aan iedere kant 10 liter verdelen is niet mogelijk.
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

beste hans

monteer alles weer en vul eerst de ene helft die leeg komt te staan met diesel en monteer een nieuw filter.
heb het zelfde probleem meegemaakt met een normale tank dat de brandstof niet aan de juiste kant kwam en toen bleek het in het filter te zitten.

mvg othman

othman 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.