Mercedes-Benz C-Klasse: C30 AMG loopt regelmatig de eerste minuut op 1 cylinder te weini

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: C30 AMG (W203)

Vreemd probleem waar de dealer ook nog geen raad mee weet. Komt ook wel omdat de storing zich maar soms voordoet.
Motor is een C30 CDI AMG. Dit is een door AMG opgeboorde 270 CDI. Een 5 cilinder dus.
Het maakt niet uit hoe koud het buiten is maar soms (geen regelmaat in te vinden) gebeurd het met het starten (start perfect) dat de motor maar op 4 cilinders loopt. Laat je hem dan stationair draaien dan gaat de 5e cilinder binnen 5 minuten vanzelf weer mee doen. Ga je gas geven dan versnel je dat proces. De focus heeft lang gelegen op de gloei-installatie. Deze geeft nl al jaren aan (nadat lampje uit is gaat deze weer voor 1 minuut branden) dat er iets niet in orde zou zijn. Alle spiralen zijn vernieuwd. Maar het lijkt me toch sterk dat dit het is. Als ik de installatie nl los gooi dan start de motor (steenkoud) perfect en loopt hij net als vandaag gelijk op alle vijf de cilinders. Afgelopen winter was het niet erger dan in de zomer ervoor. Nu het voorjaar wordt lijkt het wel erger te worden. Bleef het er maar in dan kon je het wel vinden. Maar voor ik nu de straat uit ben loopt de motor als een zonnetje.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn. Een appeltaart voor diegene die de oplossing aandraagt.

Geplaatst door

C@rlo (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat de gloei-installatie betreft zou gloeirelais vervangen ( namelijk controle in het gloeirelais van de spiralen defect )

optie -de wagen koud eerst de lektest der verstuivers (terugloop )doen deze goed -dan de verstuivers test met stardiagnose ( in programma verstuivers bij koude motor) doen en zien of er niet een buiten de waarde zit -- deze ook goed op het moment zou ik een busje van ''forte ( verstuivers ontkoling )bij in de tank doen grote rit maken en zie of er verbetering is proberen waard
succes

nicwil 0
badge

14 jaar

Bedankt voor je reactie Nicwil,
De auto heeft 2 weken bij de dealer gestaan maar omdat de storing zich zo kort voordoet (niet langer dan 20 sec.) hebben ze nooit een meeting/diagnose kunnen doen.
De auto maar opgehaald en een busje van die cleaner in de diesel geooid zoals jij voorstelde (wel een ander merk) en voila, auto loopt al weer ruim een week en heeft de klacht nog niet één keer gehad. Even afkloppen maar het ziet er goed uit. Zal dan toch een een vervuilde verstuiver geweest zijn.
Nogmaals bedankt voor de tip.

C@rlo 0

14 jaar

@ nicwil
De beloofde appeltaart is onderweg
suc6

frans49 0
badge

14 jaar

[quote=frans49]@ nicwil
De beloofde appeltaart is onderweg
suc6[/quote]
Dat is waar ook ja. Ik lees het nu zelf ook terug.
Nou ja wat mij betreft wel natuurlijk.
Kom maar op met het adres ;-)

C@rlo 0

14 jaar

Dag carlo
Om even terug te komen op het lampje van je gloeibougies ( dit heeft niets te maken met het probleem dat je hier beschrijft ) . Ben je zeker dat je de juiste gloeibougies geplaatst hebt . In een C30 cdi wordt er een andere spanning gebruikt voor de voorgloeiing nl 6 volt ipv 12 volt .
De gewone gloeibougie's van een normale 270cdi passen gewoon , maar de spanning is verkeerd en de indicator op je dachbord blijft een fout aangeven . suc6

frans49 0
badge

14 jaar

[quote=frans49]Dag carlo
Om even terug te komen op het lampje van je gloeibougies ( dit heeft niets te maken met het probleem dat je hier beschrijft ) . Ben je zeker dat je de juiste gloeibougies geplaatst hebt . In een C30 cdi wordt er een andere spanning gebruikt voor de voorgloeiing nl 6 volt ipv 12 volt .
De gewone gloeibougie's van een normale 270cdi passen gewoon , maar de spanning is verkeerd en de indicator op je dachbord blijft een fout aangeven . suc6[/quote]
Hoi Jurgen,

Ja er zitten de juiste gloeispiralen in. Inmiddels heb ik de module vervangen en het lampje gaat nu ook gewoon uit na het starten. Maakt verders niets uit, hij starte al prima en dat doet hij nu nog.
Maar het klopt dat het daar niet aan kan liggen. Al trek je al de stekkers eraf dan start hij nog prima. Een CDI start altijd ;-)

C@rlo 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.