Beste Mercedeskenners,
Ik denk er hard over een 190D op de kop te tikken of een 200D E type.
In het verleden heb ik dit al gehad en het beviel meer dan uitstekend.
Nu hoorde ik van een handelaar dat de cilinderkoppen van deze diesels vaak kapot gaan en een zwak punt is van deze motoren?
Ik heb hier nooit eerder van gehoord, wel dat er af en toe een koppakking doorslaat maar dat vind ik niet zo heel erg.
Is het zo dat de koppen van dit type vaak kapot gaan?
Waar moet ik speciaal op letten als ik zo`n apparaat ga bekijken?
Alvast bedankt voor de tips,
Groeten van Bert.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je heb er zelf al ervaring mee schrijf je duszz volg je eigen zinnen
nee volgens mij valt allemaal wel mee
Deze bullshit heb ik nog nooit gehoord. Bij een OM603 (300D) wil er nog wel eens een kop scheuren maar bij een OM601 (200D) gebeurt dit nooit. Koppakking vliegt er tussen de 150000 - 250000 km een keer tussenuit maar dan heb je het meeste ook wel gehad. Verder let op tikkende klepstoters, piepende multiriem (lager gaffel versleten) en dan heb je eigenlijk alles wel gehad bij deze motoren.
Groet,
Paul
(heb zelf nu een 200TD met 465000 km op de teller die nog als nieuw loopt)
Kijk dat dacht ik al, alles kan een keer kapot gaan natuurlijk, maar het is dus een broodje aap verhaal.
Bedankt alvast!
15 jaar
Ben geen kenner maar heb meerdere malen gehoord dat van de 300 Turbo diesel de kop weleens kapot gaat. Van de andere diesels (zonder turbo) hoor je het niet.
Klepstoters zijn inderdaad wel hoorbaar, bij mijn 300D (24 klepper 470000 km) hoor je ze bij een koude start, dat is vrij snel weg als de olie rond gepompt is.
Ik weet niet of een 190 dat ook heeft maar de W124's hebben een oliedrukmeter op het dashboard, die geeft ook een indicatie van de staat van de motor. Bij koude olie moet die konstant op 3 bar staan, bij warme olie zakt de druk stationar terug maar mag niet onder de 1 bar komen. Als je gas geeft moet de druk weer vlot oplopen tot 3 bar.
Er zijn verhalen dat men de draad van de oliedrukmeter aan massa hangt en dan staat hij altijd op 3 bar, dit doen ze om te verbergen dat de druk niet goed is. Check dus ook met warme motor of de druk varieert met het toerental, zo niet dan kan ermee gerommeld zijn.
15 jaar
Hoi, ik kan je niet mailen er staat prive.
15 jaar
Bij een gewone 300D gaan de koppen helaas ook sneller stuk dan gewoon, komt een scheurtje van de verbrandingsruimte richting koelsysteem met drukopbouw als gevolg. Oliedruk kan je foppen met dikke olie.
Klinkt de motor goed, de stoters zijn stil en de motor schudt stationair niet dan is hij gewoon goed.
Groet,
Paul
Ik kon geen knappe vinden voor een redelijke prijs, en heb nu een VW Golf sdi gekocht.
Bedankt voor de reaktie`s.
Bert.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar