Mercedes-Benz 200: Contactslot vernieuwd, startmotor verbrand, geen gloeilampje op

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: W 124

Het contactslot van mijn W124 wilde niets meer. Slot uitgeboord. Nieuw slothuis met een garageslot gemonteerd. Auto gestart, waarna de startmotor verbrandde. Het bleek dat t garageslot niet vanzelf terugveerde, waardoor de bendix bleef uitstaan en dus de startmotor meedraaide met de motor. Kabel van accu naar startmotor roodgloeiend en gesmolten. Accu kapot. Kabel, accu en startmotor vernieuwd. Ik heb 2 vragen: klopt het dat zo'n noodslot ( garageslot) niet vanzelf terugveert na het starten en wat kan er verder nog kapot zijn omdat ik nu ook geen gloeiplug zie op het dashboard ?
Alvast dank voor de reakties, ik zit er behoorlijk mee, ( geen wielen tijdens de vakantie...)
Koos

happymercedes

Geplaatst door happymercedes (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

Voorgloeilampje wordt bij de W124 aangestuurd voor een voorgloei besturingseenheid. Die zit (bij mijn 300d) op het wielkuip onder de motorkap aan de bestuurderskant. Dit kastje meet de koelwatertemperatuur en stuurt dan een bepaalde tijd de voorgloeiers en het controlelampje aan.
Zou kunnen dat die kast ook een opdonder gehad heeft en de electronica kapot is, of de bekabeling is ook uitgefikt.
Kastjes zijn wel goed te krijgen op de sloop, wel de juiste nemen voor het aantal cylinders wat je auto heeft. (4, 5 of 6)

Succes !

happymercedes (0), 15 jaar geleden

Ja, dat van dat voorgloeirelais, daar had ik ook al aan gedacht, maar ik was nog vergeten te zeggen dat er helemaal geen aanduidingen zijn op het dashboard, geen oliedruklamje, geen voorgloei, geen vloiestof, nix, dus het dash is helemaal dood zeg maar, als je de sleutel omdraait, start de motor zonder enige aanduiding op het dashboard aan aan het eind van de draai gelijk. Vervolgens moet je die sleuitel dan op gevoel een tikje terug geven, anders houdt de startmotor stroom, waardoor de nieuwe !! ook als lekker warm werd.... Ook heb ik gezien dat bij het aansluiten van de nieuwe accu, terwijl er geen stroomverbruikers waren aangesloten, er behoorlijk veel stroom werd getrokken. Ook voelde ik gisteravond dat de kachel niet meer regelbaar is. Hij geeft alleen nog warme lucht Waar moet ik het zoeken ?
Koos

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

1 rst het juiste contact slot monteren voor je nog meer sloopt
dan bedrading nakijken van af contact slot en accu

RolandK10257 (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]1 rst het juiste contact slot monteren voor je nog meer sloopt
dan bedrading nakijken van af contact slot en accu[/quote]
Mee eens, het heet niet voor niets een noodslot.

happymercedes (0), 15 jaar geleden

Na de zoektocht bleek dat alle bedrading in orde was, geen verdere schade, ook het voorgloeirelais was ok !. Het probleem zat in het laatste stuk van het contactslothuis, onderaan, waar de stekker in gaat. Het veertje daarin was gebroken en daarom ging de sleutel niet terug na het starten, waardoor de startmototor bleef draaien! Alles doet het weer na vervanging. Voor wat het waard is: mijn advies bij een kapot contactslot: probeer ALTIJD met beleid ( en dat valt soms niet mee ) de sleutel in de accesoirestand te krijgen en te houden. Alleen in die stand valt het hele zaakje te demonteren. zoals al diverse keren in problemcar.nl is beschreven.
Iederen bedankt voor zijn reakties.
Koos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.